Stedelijk @ Rijksakademie
Conversations: John C. Welchman en Andy Hope 1930
8 mei 2012 in de Rijksakademie

Het Stedelijk Museum en de Rijksakademie presenteren de eerste editie van ’Conversations’, met kunstenaar Andy Hope 1930 en kunsthistoricus John C. Welchman. De ‘Conversations’ serie is onderdeel van het Publieksprogramma Temporary Stedelijk 3 — Stedelijk @, en bestaan uit een reeks van gesprekken tussen bekende kunstenaars, wetenschappers en tentoonstellingsmakers.

Welchman is professor in de kunstgeschiedenis aan de University of California San Diego en als advisor verbonden aan de Rijksakademie. Hij geeft een lezing over 'taal' in het werk van Andy Hope 1930. De kunstenaar zelf vertelt over zijn werk en tentoonstellingen, waaronder de expositie Medley Tour London by Andy Hope 1930, die nu bij Hauser & Wirth (Londen) te zien is. Ook het publiek kreeg de gelegenheid vragen te stellen.

Over de sprekers:
Andy Hope 1930 is een Duitse kunstenaar die woont en werkt in Berlijn. In zijn werk gebruikt hij een breed scala aan media, waaronder schilder- en tekenkunst, film, installatie en sculptuur. Hij neemt beelden en verschijnselen over uit de populaire cultuur, zoals stripverhalen en sciencefictionplaatjes. De hoofdrolspelers in zijn werk zijn dan ook allerlei wonderlijke figuren, zoals superhelden, historische slechteriken, duivels en ruimteschepen. Die combineert hij met artistieke gestes die refereren aan het werk van Marcel Duchamp, James Ensor, Paul Klee en Kazimir Malevich. Het werk van Andy Hope 1930 wordt wereldwijd geëxposeerd, zowel in solo- als groepstentoonstellingen. Een aantal van zijn recente exposities: Medley Tour London by Andy Hope 1930, Hauser & Wirth, Londen (UK) (2012); Medley Tour by Andy Hope 1930, Kestnergesellschaft, Hannover (DE); Robin Dostoyevsky by Andy Hope 1930, Centro de Arte Contemporáneo, Malaga (ES) (2011); Detour – Landscape in Progress II, Kunsthistorisches Museum en CAC Contemporary Art Club in de Theseustempel, Wenen (AT) (2011); Andy Hope 1930 at the Freud, Freud Museum, Londen (UK) (2011), en ON TIME, Metro Pictures, New York, NY (US) (2011). Zijn werk is aangekocht door musea over de hele wereld.

John C. Welchman is professor in de kunstgeschiedenis aan de University of California San Diego en mededirecteur van de Mike Kelley Foundation for the Arts. Hij publiceerde onder meer Modernism Relocated: Towards a Cultural Studies of Visual Modernity (Allen & Unwin, 1995), Invisible Colours: A Visual History of Titles (Yale, 1997) en Art After Appropriation: Essays on Art in the 1990s (Routledge, 2001). Hij is co- auteur van Dada and Surrealist Word Image (MIT Press, 1987) en Mike Kelley in de Phaidon Contemporary Artists-reeks (1999). Ook was hij redacteur van Rethinking Borders (Minnesota UP/Routledge, 1996). In 2012 verschijnt bij Akal in Madrid XX to XXI: Essays on European Art. Welchman is oprichter en voorzitter van het Southern California Consortium of Art Schools en redacteur van de publicaties van dit consortium, die verschijnen bij JRP|Ringier in Zürich. In deze reeks zijn onder andere verschenen: Recent Pasts: Art in Southern California from the 90s to Now (2005), Institutional Critique and After (2006), The Aesthetics of Risk (2008), Black Sphinx: On the Comedic in Modern Art (2010). Binnenkort verschijnt Public Culture in the Visual Sphere. Welchman was bovendien redacteur van de verzamelde geschriften van Mike Kelley: Foul Perfection: Essays and Criticism, uitgegeven door MIT Press in 2003; Minor Histories, in 2004 ook verschenen bij MIT, en het derde boek van Mike Kelley: Interviews, Conversations, and Chit Chat, 1988 2004, uitgekomen bij JRP|Ringier in 2005. Zijn meest recente boek is On the Beyond: A Conversation between Mike Kelley, Jim Shaw and John C. Welchman, [Kunst und Architektur im Gespräch/Art and Architecture in Discussion] (SpringerWienNewYork, 2011).
 
Andy Hope 1930, X-Medley 1, 2012, acryl en lak op canvasboard, 80 x 60 cm (courtesy Hauser & Wirth) Andy Hope 1930, X-Medley 1, 2012, acryl en lak op canvasboard, 80 x 60 cm (courtesy Hauser & Wirth)