Hedendaagse kunstcollectie

Jaarlijks wordt de kunstcollectie verrijkt met werk en documentatie van resident artists. Sinds 1998 doneren de kunstenaars een werk dat representatief is voor hun residency-periode van twee jaar aan de Rijksakademie. Zo worden de kunstenaars deel van de toekomstige geschiedenis van de Rijksakademie.
Yael Bartana (IL, 1970), RA 00/01
Trembling Time (filmstill), 2001, video, 6’31”


De video Trembling Time van Yael Bartana is opgenomen tijdens de Israëlische Memorial Day wanneer oorlogsslachtoffers herdacht worden met een minuut stilte. De video toont een weg met langzaam rijdende auto’s. Het verkeer vertraagt en stopt, beelden versmelten. Mensen stappen hun auto’s uit, blijven roerloos staan en staren in de verte. Langzaam komt het verkeer weer in beweging. Het is een poëtische film waarin momenten van afremmen en stilstaan zijn vertraagd.

Bekijk hier een fragment van de video.
Tine Melzer (DE, 1978), RA 04/05
Theresa, 2004, zeefdruk 84 x 108 cm


Theresa van Tine Melzer is geïnspireerd op de mythische figuur Kaspar Hauser die een groot deel van zijn leven niet sprak, en zich later toewijdde aan taal.
Melzers werk is multidisciplinair: ze maakt gebruik van sculptuur, installatie, grafiek, boekkunst en geschreven taal. Het onderzoek naar taalmechanismen vormt een belangrijk onderwerp in haar werk.
(Foto Willem Vermaase) (Foto Willem Vermaase)
Paulien Oltheten (NL, 1982), RA 05/06
Zonder titel, 2006, digitale print, 79,5 x 43 cm


Paulien Oltheten laat zich voor haar fotografische registraties inspireren door kleine observaties die haar aandacht trekken in steden over de hele wereld. Dit werk is ontstaan naar aanleiding van een reis naar Moskou en St. Petersburg met mede-resident Sema Bekirovic. Op de foto is een poster te zien met een dansend paar en een orkest op de achtergrond. Aan de foto is later een ‘post-it’ toegevoegd met de tekst “Misschien had ik moeten wachten tot 's avonds, als de lamp echt mee ging spelen”.
Guido van der Werve (NL, 1977), RA 06/07
The day I didn't turn with the world, video-still op fotopapier, 48 x 68 cm


In de film Nummer 9: The day I didn’t turn with the world (2007; 8’36’) staat Guido van der Werve 24 uur lang stil op de Noordpool te midden van een indrukwekkende ijs- en sneeuwmassa, exact op het omwentelingspunt van de aarde. Voor een dag draait hij niet met de aarde mee, maar draait de aarde om hem heen.

Bekijk hier een fragment uit de video.
Mounir Fatmi (MA, 1970), RA 06/07
Tête Dure, 2006, zeefdruk, 80 x 121 cm


De zeefdruk Tête Dure van Mounir Fatmi toont een doorsnede van een schedel met in het hersendeel een frase uit de Koran.
In 2006 won Fatmi de W.F.C. Uriôt prijs en bracht met behulp van de Rijksakademie een kunstenaarsboek uit met dezelfde titel als de zeefdruk.
 
Margit Lukács (NL, 1973) en Persijn Broersen (NL, 1974), RA 07/08
Manifest Destiny, 2008, zeefdruk, computerprint, 95,5 x 69,5 cm
(2x)

Naar aanleiding van hun film Manifest Destiny maakten Margit Lukács en Persijn Broersen deze gelijknamige zeefdrukken. In de film volgen bestaande televisiefragmenten, eigen filmmateriaal en digitaal geanimeerde elementen van utopische en dystopische landschappen elkaar op in een vloeiende montage.
 
Pilvi Takala (FI, 1981), RA 09/10
On the way to Disneyland (filmstill), 2010, plexiglas, 50 x 70 cm


Deze filmstill komt uit de video Real Snow White (9’15", uit 2009) van Pilvi Takala. Takala wordt bij de ingang van Disneyland geweigerd als ze verschijnt in een kostuum van Sneeuwwitje. Bezoekers wordt aangemoedigd in kostuum naar het pretpark te komen, maar dit geldt blijkbaar alleen voor kinderen.
Door deze absurde logica toont Takala hoe de sociale ruimte wordt gecontroleerd en hoe makkelijk men zich aan opgelegde regels conformeert.  De film werd getoond tijdens RijksakademieOPEN 2010.

Bekijk hier een fragment van de video.
(Foto Willem Vermaase) (Foto Willem Vermaase)
Anne de Vries (NL, 1977), RA 11/12
Timestone, 2011, mixed media, 110 x 54 x 20 cm


Het ‘beeldscherm’ van deze XXL mobiele telefoon van Anne de Vries, een lichtbak met tegenlicht, toont een fotoprint van een satellietbeeld van Google Maps. Hierop is de infrastructuur rondom Stonehenge te zien.
(Foto's Willem Vermaase) (Foto's Willem Vermaase)
Dušan Rodić (RS/NL, 1975), RA 12/13
Declaration of Autonomy, 2012, mixed media, 220 x 120 x 170 cm


De installatie Declaration of Autonomy van Dušan Rodić bestaat uit een zonnepaneel dat aangesloten is op een batterij. Het zonnepaneel is uitgerust met een lichtsensor en een motor, en richt zich voortdurend op een lichtbron. De beschouwer wordt bij binnenkomst van de ruimte onderdeel van het werk door het onderbreken van de lichtstroom naar het paneel.

Rodić houdt zich in zijn werk bezig met de eerste levensbehoeften zoals voedsel, onderdak, water en energie. Met Declaration of Autonomy richt hij zich op alternatieve energiebronnen. Daarnaast is het ook een verwijzing naar een Griekse mythe, waarin Alexander de Grote een bezoek brengt aan de filosoof Diogenes van Sinope. Diogenes ligt ontspannen in de zon als Alexander opeens in het licht gaat staan en Diogenes uitroept: Stand out of my light”.

Lees een interview met Dušan Rodić op het Rijksakademie blog.
Karishma d’Souza (IN, 1983), RA 12/13
Drawn Curtain, 2013, olieverf op canvas, 56 x 51 cm


Het schilderij van Karishma d’Souza is een documentatie van een drietal persoonlijke herinneringen van d’Souza aan haar residency aan de Rijksakademie. Zij noemt dit “actieve documenten van geheugen”. Haar schilderijen zijn herinneringen aan ruimtes, plaatsen, mensen en verhalen die in het verleden op enige manier betekenisvol voor haar waren.

Zie ook het artikel op het Rijksakademie blog.
Florian Quistrebert (FR, 1982), RA 12/13
Green Red Dyptich, 2012, olieverf en acrylverf op hout, 42x42 cm (2x)


Op deze voorstelling van Florian Quistrebert zijn verschillende lagen van geometrische vormen te zien. De vierkanten, driehoeken en ruiten overlappen elkaar en lossen deels in elkaar op. Herhaaldelijk zijn lichte krassen in de verf aangebracht om onderliggende lagen naar boven te halen, waardoor nieuwe patronen en lijnen ontstaan. Symmetrie lijkt voorop te staan, maar er is ook bewuste imperfectie in de optische vormen. De werken zijn voorzien van een zwarte coating. De zijkanten van de schilderijen hebben een hard groene en rode rand, die wordt gereflecteerd in de witte lijsten en het werk daardoor een soort halo geeft.
Goeun Bae (KR, 1984), RA 12/13
Stroll, 2012, video, 4’16”


De video Stroll van Goeun Bae is een registratie van een performance waarin de kunstenaar zich omhult door een soort uitvergrote ribbenkast. Bae’s werk is een persoonlijke vertaling van de kwetsbare en instabiele positie van vrouwen in de huidige maatschappij. Door zichzelf fysiek te beperken, zorgt ze voor een ontmoeting tussen lichaam en geest waardoor fysieke en metafysische grenzen verdwijnen. Met haar lichaam geeft ze een podium aan vaak verborgen geweld tegen vrouwen.