gepubliceerd op 16-2-2017

ARCOmadrid 2017

ARCOmadrid, Madrid, ES
22-26 February 2017
www.ifema.es/arcomadrid_06/

 
Alumni         

 
Carlos Amorales - Pelaires (Palma de Mallorca, ES)
Mercedes Azpilicueta - SlyZmud (Buenos Aires, AR)
Rosa Barba - Parra & Romero (Santa Gertrudis, Ibiza, ES)
Marc Bauer - Deweer Gallery (Otegem, BE)
Erick Beltrán - Joan Prats (Barcelona, ES)
Rossella Biscotti - mor charpentier (Parijs, FR)
Gwenneth Boelens - Klemm's (Berlijn, DE)
Thomas Demand - Esther Schipper (Berlijn, DE)
Sebastian Diaz Morales - carlier | gebauer (Berlin, DE)
Armen Eloyan - Tim Van Laere (Antwerpen, BE)
Mounir Fatmi - ADN (Barcelona, ES)
Claudia Fontes - Ignacio Liprandi Arte Contemporánes (Buenos Aires, AR)
Alicia Framis - Horrach Moyà (Palma de Mallorca, ES)
Ryan Gander - Esther Schipper (Berlijn, DE)
Dora García - Juana de Aizpuru (Madrid, ES), ProjecteSD (Barcelona, ES)
Rubén Grilo - NoguerasBlanchard (Barcelona, ES)
Carlos Irijalba - Moisés Pérez de Albéniz (Madrid, ES)
Folkert de Jong - Luis Adelantado (Valencia, ES)
Irene Kopelman - Labor (Mexico City, MX)
Joost Krijnen - Formotocomodo (Madrid, ES)
Guillaume Leblon - ProjecteSD (Barcelona, ES)
Pere Llobera - F2 (Madrid, ES)
Dora Longo Bahia - Pedro Cera (Lissabon, PT)
Hans Op de Beeck - Krinzinger (Wenen, AT)
Jhafis Quintero - Sabrina Amrani (Madrid, ES)
Fernando Sánchez Castillo - Juan Silió (Santander, ES)
Monika Sosnowska - Hauser & Wirth (Zürich, CH/Londen, GB/New York, US)
Richard Venlet - Estrany de la Mota (Barcelona, ES)
Aimée Zito Lema - The Goma (Madrid, ES)

Advisor

John Kørner - Bo Bjerggaard (Kopenhagen, DK)

gepubliceerd op 20-1-2017

'Goed gemaakt: Ode aan het maakproces' in KAdE Amersfoort

Rijksakademie alumni Claire Harvey (RA 03/04) en  Sascha Pohle (RA 06/07) nemen deel aan de tentoonstelling Goed Gemaakt. Ode aan het maakproces, over de magie van het maken van kunstwerken door de eeuwen heen.

De Rijksakademie heeft een groot aantal boeken, gipsen en tekeningen uit dehistorische collectie in bruikleen gegeven aan KAdE, onder anderen van Albrecht Dürer, Jacob de Wit, Jacques Gautier d'Agoty, Bernard Picart en Gerard de Lairesse

Met Goed gemaakt viert het tijdschrift Kunstschirft haar 40-jarige bestaan. De tentoonstelling opent op vrijdag 20 januari.

'Goed gemaakt. Ode aan het maakproces'
Kunsthal KAdE, Amersfoort
21 januari - 17 april

Meer informatie
 

gepubliceerd op 21-12-2016

Paulien Oltheten ontwerpt 'het grootste canvas ter wereld'

Dinsdag 20 december is bekend gemaakt dat alumna Paulien Oltheten (RA 05/06) het definitieve ontwerp zal maken voor “het grootste canvas ter wereld”, een steigerdoek van 81x21 meter dat in begin 2017 aan de voorkant van het voormalige Hogeschool gebouw aan de Wibautstraat wordt gepresenteerd.
 
In september heeft de Rijksakademie op uitnodiging van initiatiefnemer Boelens de Gruyter alumni uitgenodigd een schetsontwerp voor deze opdracht in te leveren. In december heeft de jury (bestaande uit onder anderen burgemeester Eberhard van der Laan, hoofdredacteur van Het Parool Ronald Ockhuysen, directeur van het Stedelijk Museum Beatrix Ruf en directeur van Amsterdam Art Adriana Gonzalez Hulshof) naast Paulien Oltheten, Danielle van Ark en Andy Wauman gevraagd hun ontwerp verder uit te werken.
 
De jury oordeelt over het ontwerp van Paulien Oltheten: “De eenvoud in intimiteit van de beelden staat in scherp contrast met de visuele chaos van de stad en de drukte van de Wibautstraat, maar ze zijn verre van saai.”
 
Het geveldoek zal te zien zijn van begin februari tot eind maart 2017. 

Meer informatie
Camila Bennink, "Paulien Oltheten maakt 'grootste doek ter wereld' in Oost", Het Parool, 20 december 2016
 

gepubliceerd op 21-12-2016

Terugkijken: Avro's kunstuur over de Prix de Rome

Zondag 18 december wijdde Avro’s Kunstuur een aflevering aan de Prix de Rome.

De uitzending heeft als thema Rome – de stad waar de Prix de Rome winnaars tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw naar toe reisden. In 2013 introduceerde het Mondriaan Fonds de Romereis opnieuw als een vast onderdeel van de prijs.  
 
De AVRO filmde in de collecties van de Rijksakademie ondermeer gipsen beelden van winnaars Prix de Rome beeldhouwkunst en tekeningen van onder anderen Jan Sluijters. Speciale aandacht was er voor de logedeur, waarachter de Prix de Rome kunstenaars vroeger in afzondering werkten aan hun inzendingen en hun maaltijden ontvingen via een luikje in de deur. 
 
Van 1870 tot en met 2012 is de Prix de Rome georganiseerd door de Rijksakademie van beeldende kunsten. In opdracht van de toenmalige staatssecretaris voor cultuur is de organisatie van de Prix de Rome per 1 januari 2013 overgedragen aan het Mondriaan Fonds.
 
Kijk de uitzending hier terug.
 

 
 

gepubliceerd op 22-11-2016

Jan Roeland


Op 8 november jl. overleed op 81-jarige leeftijd schilder Jan Roeland, advisor aan de Rijksakademie sinds 2001. In de receptieruimte van de Rijksakademie hangt de komende tijd een van zijn schilderijen. Een klein eerbetoon aan een bijzondere kunstenaar.

Cherry Duyns maakte in de serie Hollandse Meesters in de 21ste eeuw een prachtig portret van Jan Roeland. De film is hier terug te bekijken.
 
Jan Roeland, 'Tulp', 2012, olie op linnen, 95x80 cm. Courtesy Slewe Gallery, Amsterdam Jan Roeland, 'Tulp', 2012, olie op linnen, 95x80 cm. Courtesy Slewe Gallery, Amsterdam

gepubliceerd op 21-10-2016

Rijksakademie ontvangt AICA Oorkonde 2016

Vereerd en dankbaar waren wij vandaag om de AICA Oorkonde 2016 in ontvangst te mogen nemen. De overhandiging werd gevolgd door een feestelijke avond op de Rijksakademie.

gepubliceerd op 7-7-2016

Rijksakademie maakt kunstenaars Residency 2017 bekend

De Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam maakt vandaag bekend welke 20 kunstenaars uit de ruim 1.400 aanmeldingen zijn geselecteerd voor de felbegeerde residency-plekken 2017.
 
De Rijksakademie draagt bij aan ontwikkeling en vernieuwing van kunstenaarschap door zorgvuldig talentvolle en ambitieuze kunstenaars te selecteren voor een werkperiode. Dit tweejarige programma biedt kunstenaars theoretische, technische en artistieke faciliteiten. Onderzoek, experiment en ontwikkeling van het werk staan hierin centraal. De nieuwe lichting, bestaande uit 10 Nederlandse en 10 buitenlandse kunstenaars, sluit zich aan bij de 25 kunstenaars die in 2016 hun residency zijn gestart.


De selectiecommissie bestaat uit internationaal vooraanstaande kunstenaars en professionals die als advisor verbonden zijn aan de Rijksakademie. Advisors begeleiden en coachen de kunstenaars gedurende hun residency door middel van atelierbezoeken en theoretische begeleiding.

Nieuwe lichting kunstenaars residencyjaar 2017:

Tyna Adebowale (NG)
Isabelle Andriessen (NL)
Esteban Cabeza de Baca (US)
CHE Onejoon (KR)
Gaëlle Choisne (FR)
Anna Dasovic (NL)
Danielle Dean (GB/US)
Maurice van Es (NL)
Ana Maria Gómez López (CO/US/DE)
Ceel Mogami de Haas (NL/CH)
Femke Herregraven (NL)
Polina Kanis (RU)
Arvo Leo (CA)
Jenny Lindblom (SE/NL)
Laura O’Neill (GB)
Josse Pyl (BE/NL)
Nora Turato (HR/NL)
Kubilay Mert Ural (TR)
Riet Wijnen (NL)
Marieke Zwart (NL)

De nieuwe lichting is bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse Vriendenkring Zomerlunch. De Rijksakademie Vriendenkring bestaat uit particulieren, fondsen en bedrijven die substantieel bijdragen aan de Rijksakademie. Zij worden actief betrokken bij het instituut en bij de kunstenaars die er werken.

De Rijksakademie wordt gefinancierd door het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Amsterdam en via Stichting Trustfonds Rijksakademie.
 

gepubliceerd op 31-5-2016

Raad voor Cultuur

De Raad voor Cultuur heeft in haar advisering voor de komende kunstenplanperiode de rijkssubsidie voor de Rijksakademie weer geheel ondergebracht in de basisinfrastructuur. Het beleidsplan is positief ontvangen en de Raad onderschrijft de betekenis en kwaliteit van de Rijksakademie nationaal en internationaal evenals de grote waarde voor de ontwikkeling van artistiek talent.

Wel zijn er twee onderwerpen van aandacht. Er is de gedachte bij de Raad dat de Rijksakademie sterk leunt op haar traditie en reputatie waarbij de Raad haar vrees uitspreekt dat innovatie en profilering onvoldoende aandacht krijgt. Voor wat betreft de Rijksakademie is het juist 'de rijke historie en grote reputatie, de bewezen kwaliteit en impact op kunstenaars en kunstenaarschap' die ons kans geeft om te werken aan innovatie en onze positie. Dit wordt onder andere zichtbaar in de ontwikkelingen en vernieuwingen in de technische infrastructuur en de nieuwe samenwerkingsprojecten met (inter)nationale partners.
De focus op de individuele begeleiding van de kunstenaar maakt de werking van het instituut misschien niet altijd even duidelijk. Reden om beter te communiceren hierover.

Het tweede onderwerp betreft de oproep tot verdere samenwerking met De Ateliers. Na hier in de voorgaande cultuurplan periode constructief en gecommitteerd aan te hebben gewerkt zal de Rijksakademie opnieuw peilen wat de ruimte is bij De Ateliers. Over beide onderwerpen is contact met de Raad en met het Ministerie mede omdat de Raad hier aanleiding in ziet de Rijksakademie minder subsidie toe te kennen dan in de afgelopen vier jaren.

gepubliceerd op 31-3-2016

10 jaar samenwerking Rijksakademie en Korea: tentoonstelling

Morgen opent de tentoonstelling Emerging Other in Arko Art Center in Seoul. Aanleiding is tien jaar samenwerking tussen de Rijksakademie en Arts Council Korea (Arko). Arko ondersteunt de residency van Koreaanse kunstenaars met een Fellowship. Dertien kunstenaars hebben sinds 2005 een Arko Fellowship ontvangen.

In de tentoonstelling is naast nieuw werk van de Arko Fellows, ook werk te zien dat tijdens de residency in Amsterdam is ontwikkeld en niet eerder te zien was in Korea. Centraal staat de impact van een verblijf aan de Rijksakademie en de persoonlijke ervaringen van de kunstenaars. Bij de tentoonstelling wordt een archief ontsloten met interviews en verslagen over de residency van de Koreanen. Dit geeft handvatten om de ontwikkeling van de kunstenaars en het werk te volgen en ervaringen te delen.

Emerging Other is te bezoeken van 1 april t/m 19 juni in het Arko Art Center, 3, Dongsung-gil, Jongno-gu in Seoul, Zuid-Korea.

Werk van de volgende Rijksakademie-alumni is te zien in de tentoonstelling en/of in de bijbehorende publicatie: Sung Hwan Kim, Kwang-Ju Son, Go Eun Im, Min Oh, Shiu Jin, Goeun Bae, Jisan Ahn en Sanghee Song.

Daarnaast heeft Arts Council Korea ook de volgende alumni ondersteund: Jewyo Rhii, Yang Ah Ham, Jisun Kim en Young Eun Kim. In 2016 is Noah Ryu artist-in-residence met een Arko Fellowship.

gepubliceerd op 16-3-2016

Lancering Jacqueline van Tongeren Fellowship voor Afrikaanse kunstenaar aan de Rijksakademie

Gisteren heeft Han Nefkens, schrijver, verzamelaar en mecenas, het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds gelanceerd. Het Fellowship maakt de residency van een Afrikaanse kunstenaar aan de Rijksakademie in Amsterdam mogelijk. Het fonds is een eerbetoon aan Jacqueline van Tongeren, die samen met haar levenspartner Joep Lange het leven verloor bij de ramp met de MH17. Ter nagedachtenis aan zijn bijzondere werk op het gebied van HIV en aidsbestrijding wordt het Joep Lange Instituut geopend en vindt gelijktijdig de lancering van het fonds plaats.

Het eerste Jacqueline van Tongeren Fellowship is toegekend aan de Beninse kunstenaar Thierry Oussou (1988). Oussou is uit ruim 1300 aanmeldingen geselecteerd voor een residency aan de Rijksakademie. Oussou gebruikt zijn kunstenaarschap om de rijke historie van zijn land Benin te tonen, waarbij hij inzoomt op de complexiteit van sociale structuren tussen gemeenschap en individu. Met zijn werk vertelt hij verhalen die refereren aan de lokale geschiedenis van Benin, maar ook raken aan internationale en universele tendensen. Een kunstenaar die aansluit bij het leven en de passie van Jacqueline van Tongeren.

Jacqueline van Tongeren was de Director of Communications and Liaison Officer van Professor Joep Lange bij het Amsterdam Institute for Global Health and Development (AIGHD). Ze hield zich het laatste jaar vooral bezig met de jaarlijkse INTEREST Workshop, een Afrikaanse wetenschappelijke conferentie voor de meest talentvolle onderzoekers. Haar passie lag in het verbinden van mensen en het delen van kennis in de strijd tegen HIV/AIDS. Jacqueline had een grote passie voor kunst, ze verzamelde en ze droomde ervan een galerie te openen, zoals ze dat eerder had gedaan in de jaren ‘70 en ‘80 in Amsterdam. Met het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds blijft haar passie voortleven en krijgen beloftevolle Afrikaanse kunstenaars steun in hun professionele ontwikkeling.

Han Nefkens:
"In de lawine aan terechte lofbetuigingen in de media voor Joep Lange, blijft Jacqueline onderbelicht. En dat is jammer, want ook zij was een zeer bijzonder mens. Jacqueline was een mooie, fijngevoelige vrouw wier leven bestond uit geven. Ook kon ze enorm genieten van mooie momenten. Van heerlijk eten, ballet, kunst of een mooie voorstelling. In het Jacqueline van Tongeren Fellowship voor een kunstenaars uit Afrika komt haar passie voor het continent en de cultuur samen en blijft de herinnering aan een bijzonder warm en genereus mens voortbestaan."

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:
"De Rijksakademie is verheugd en vereerd met de instelling van het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds. Met dit Fellowship wordt bijgedragen aan de professionele loopbaan van een Afrikaanse kunstenaar. Ontwikkeling van werk, versterking van positie, respect en erkenning binnen een internationale gemeenschap van professionals zijn elementen die de kunstenaar instrumenten geven om de eigen positie verder te ontwikkelen en een rol te spelen in het lokale veld. Het is bijzonder om op deze wijze invulling te kunnen geven aan de nagedachtenis van Jacqueline van Tongeren."

gepubliceerd op 18-11-2015

Aqui Africa: Contemporary Africa through the Eyes of its Artists

Resident Thierry Oussou (BJ, 1988) zal tijdens Aqui Africa: Contemporary Africa through the Eyes of its Artists de video Unite (2015) tonen. De video resulteerde uit een collaboratief project waar ook residents Mercedes Azpilicueta (AR, 1988) en Koen Doodeman (NL, 1987) aan deelnamen.

De tentoonstelling, gecureerd door Adelina von Fürstenberg, laat zich in met concepten inherent aan de Afrikaanse geschiedenis en cultuur en brengt hedendaagse Afrikaanse kunstenaars uit de internationale kunstenaars-scene samen.

Aqui Africa opent 19 november en loopt tot 20 maart in SESC Belezhino in São Paulo. Klik hier voor meer informatie.

 
Thierry Oussou, The Poetry, 2015 (installation view) Thierry Oussou, The Poetry, 2015 (installation view)

gepubliceerd op 2-7-2015

Lichting kunstenaars Rijksakademie Residency 2016 bekend

De volgende kunstenaars zijn uitgenodigd voor de Rijksakademie Residency 2016:

Monira Al Qadiri (KW)
Leonardiansyah Allenda (ID)
Inez de Brauw (NL)
Sander Breure & Witte van Hulzen (NL)
Xinyi Cheng (CN/US)
Kate Cooper (GB)
Jonathan van Doornum (NL)
Deniz Eroglu (DK/TR)
Becket Flannery (US)
Takeshi Ikeda (JP)
Frederique Jonker (NL)
Sam Keogh (IE/GB)
Mauricio Limón de León (MX/ES)
Basir Mahmood (PK)
Claudia Martínez (PE)
Inge Meijer (NL)
Funda Gül Özcan (DE)
Evelina Rajca (DE/NL)
Floris Schönfeld (NL/US)
Joscha Steffens (DE)
Iqra Tanveer (PK/NL)
Adam Ulbert (HU/NL)
Rutger de Vries (NL)
Tchelet Weisstub (IL/NL)

De kunstenaars zijn geselecteerd uit ruim 1300 aanmeldingen door een onafhankelijke jury van internationale experts. Van de aangenomen kunstenaars komen er 12 uit Nederland en 13 uit het buitenland. De nieuwe lichting kunstenaars is op 2 juli bekend gemaakt aan vrienden en partners van de Rijksakademie tijdens de jaarlijkse Vriendenkring Zomerlunch.
 
De Rijksakademie wordt gefinancierd door het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Amsterdam en Stichting Trustfonds Rijksakademie.

gepubliceerd op 8-6-2015

Goed nieuws: Rijksakademie in de basisinfrastructuur

Vanmiddag ontving de Rijksakademie de uitgangspunten voor het nieuwe cultuurbeleid 2017 – 2020 ‘ruimte voor cultuur’ waarin de Minister aankondigt de Rijksakademie binnen de basisinfrastructuur te houden.

Fantastisch nieuws! Hieronder vindt u de alinea uit de notitie van de Minister.

De Raad adviseert de functie van postacademische instellingen in de basisinfrastructuur op te nemen. Ik wil deze belangrijke functie in de basisinfrastructuur volledig behouden en neem het advies van de Raad dan ook over. Zo waarborg ik de continuïteit van de postacademische instellingen. Zoals ik in de brief Ruimte voor talent heb geschreven, hecht ik aan “plekken waar beeldend kunstenaars zich gedurende een wat langere periode onder begeleiding kunnen ontwikkelen”. De Raad adviseert financiering van deze functie op basis van een gemengd model: deels basisfinanciering vanuit de basisinfrastructuur en deels geoormerkte beurzen van het Mondriaan Fonds. De Raad wijst daarbij op het fiscaal nadeel dat er 21% moet worden afgedragen over een beurs. Verder adviseert de raad dat de instellingen in onderlinge afstemming duidelijk verschillende profielen dienen te ontwikkelen.

In navolging van de Raad vraag ik de postacademische instellingen duidelijk verschillende profielen te ontwikkelen zodat kunstenaars een keuze kunnen maken voor een instelling die aansluit bij hun eigen profiel. De financiering zal volledig verlopen via de basisinfrastructuur. Er zal geen sprake meer zijn van een gemengd model van beurzen via het Mondriaan Fonds en financiering van instellingen. Het budget van de beurzen die via het Mondriaan Fonds werden verleend, zal worden overgeheveld naar de basisinfrastructuur. Het fiscale probleem is daarmee opgelost. Op deze manier is de financiële continuïteit van de postacademische instellingen gewaarborgd en worden de beschikbare middelen zo volledig mogelijk ingezet voor talentontwikkeling. De instellingen hebben de volledige zeggenschap over de samenstelling van de groep kunstenaars, omdat juist die samenstelling zo belangrijk is voor de gewenste profilering van de instelling. Het is belangrijk dat de instellingen hier onderling afspraken over maken, zodat de profielen daadwerkelijk onderscheidend zijn.


(Bron: Ruimte voor cultuur. Uitgangspunten cultuurbeleid 2017-2020)

gepubliceerd op 10-1-2013

Contactgegevens afdelingen Rijksakademie

Vanaf heden heeft de Rijksakademie niet langer een centrale receptie.

Op deze pagina vindt u de directe contactgegevens van de verschillende afdelingen.

De contactgegevens van de resident artists zijn te vinden op de verschillende kunstenaarspagina's.