gepubliceerd op 22-9-2016

AICA Oorkonde toegekend aan Rijksakademie

AICA Nederland (Association Internationale des Critiques d’Art) heeft de AICA Oorkonde 2016 toegekend aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten.

"Ik ben blij en trots op de toekenning van de AICA Oorkonde 2016. De erkenning van de impact van de Rijksakademie op het internationale kunstenveld en dit grote compliment voor de Rijksakademie van het professionele veld is fantastisch. Het sterkt ons in onze ambitie te blijven focussen op vernieuwing vanuit de inhoud en steeds het kunstenaarschap als startpunt te blijven nemen". zegt Els van Odijk, directeur van de Rijksakademie in haar reactie.

"De combinatie van professionaliteit op intellectueel en vaktechnisch gebied, de actuele stellingname, en de mix van deelnemers maken de Rijksakademie tot een onderscheidend topinstituut en een belangrijke speler in de internationale kunstwereld. Niet alleen tijd en intellectuele expertise, maar ook ruimte, geld en goed geoutilleerde werkplaatsen met hooggekwalificeerde technici staan de deelnemers ter beschikking. Dat de Amsterdamse Rijksakademie vaak van doorslaggevend belang is voor de ontwikkeling van artistiek talent en substantieel bijdraagt aan een internationale doorbraak, staat vast. Het aantal kunstenaars dat na de Rijksakademie danwel in Nederland danwel elders in de wereld zijn vleugels uitslaat en een langdurige en bloeiende loopbaan in het taaie kunstenaarsberoep tegemoet gaat, is groot. Onder de belangrijkste kunstenaars van de wereld bevindt zich een aanzienlijk aantal voormalige Rijksakademie-residents". Aldus het juryrapport. De jury vindt het bovendien bijzonder dat deze instelling, ondanks de voortdurende onrust vanwege bezuiniging, al zo vele jaren van constante, hoge kwaliteit is.

Uitreiking
De uitreiking van de AICA Oorkonde 2016 zal plaatsvinden op 21 oktober bij de Rijksakademie.

Jury 2016
De jury voor de AICA Oorkonde 2016 bestaat uit de AICA leden Mirthe Berentsen, criticus en adviseur, Stefan Kuiper, recensent Oude Kunst voor de Volkskrant en Marina de Vries, hoofdredacteur Museumtijdschrift.

Over de AICA Oorkonde
De AICA Oorkonde wordt jaarlijks toegekend aan afwisselend een Nederlandse publicatie, een tentoonstelling en een instelling. In 2016 betreft de toekenning de categorie 'instellingen' . De stemming werd gehouden onder de 180 leden van AICA Nederland, waaronder kunstcritici, docenten aan kunstacademies en universiteiten, museumconservatoren en onafhankelijke tentoonstellingscurators.
 www.aicanederland.org

gepubliceerd op 21-7-2016

Rijksakademie genomineerd voor AICA Oorkonde 2016

AICA (Association Internationale des Critiques d'Art) presenteerde donderdag 21 juli jl. de genomineerde organisaties voor de AICA oorkonde 2016:

“Voor de drie genomineerden vonden we naast een actieve bijdrage aan het tonen en verspreiden van actuele kunst, ook een unieke en constante positie van belang, zowel nationaal als internationaal, naast een herkenbare en sterke eigen signatuur”, aldus de jury.

Het persbericht van AICA Nederland (Internationale Vereniging van Kunstcritici) zegt over de Rijksakademie: “Niet alleen tijd en intellectuele expertise, maar ook ruimte, geld en goed geoutilleerde werkplaatsen met hooggekwalificeerde technici staan de deelnemers ter beschikking. Dat de Amsterdamse Rijksakademie vaak van doorslaggevend belang is voor de ontwikkeling van artistiek talent en substantieel bijdraagt aan een internationale doorbraak, staat vast. De jury vindt het bijzonder dat deze instelling, ondanks de voortdurende onrust vanwege bezuiniging, al zo vele jaren van constante, hoge kwaliteit is.”

Het totale juryrapport: juryrapport

gepubliceerd op 7-7-2016

Rijksakademie maakt kunstenaars Residency 2017 bekend

De Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam maakt vandaag bekend welke 20 kunstenaars uit de ruim 1.400 aanmeldingen zijn geselecteerd voor de felbegeerde residency-plekken 2017.
 
De Rijksakademie draagt bij aan ontwikkeling en vernieuwing van kunstenaarschap door zorgvuldig talentvolle en ambitieuze kunstenaars te selecteren voor een werkperiode. Dit tweejarige programma biedt kunstenaars theoretische, technische en artistieke faciliteiten. Onderzoek, experiment en ontwikkeling van het werk staan hierin centraal. De nieuwe lichting, bestaande uit 10 Nederlandse en 10 buitenlandse kunstenaars, sluit zich aan bij de 25 kunstenaars die in 2016 hun residency zijn gestart.


De selectiecommissie bestaat uit internationaal vooraanstaande kunstenaars en professionals die als advisor verbonden zijn aan de Rijksakademie. Advisors begeleiden en coachen de kunstenaars gedurende hun residency door middel van atelierbezoeken en theoretische begeleiding.

Nieuwe lichting kunstenaars residencyjaar 2017:

Tyna Adebowale (NG)
Isabelle Andriessen (NL)
Esteban Cabeza de Baca (US)
CHE Onejoon (KR)
Gaëlle Choisne (FR)
Anna Dasovic (NL)
Danielle Dean (GB/US)
Maurice van Es (NL)
Ana Maria Gómez López (CO/US/DE)
Ceel Mogami de Haas (NL/CH)
Femke Herregraven (NL)
Polina Kanis (RU)
Arvo Leo (CA)
Jenny Lindblom (SE/NL)
Laura O’Neill (GB)
Josse Pyl (BE/NL)
Nora Turato (HR/NL)
Kubilay Mert Ural (TR)
Riet Wijnen (NL)
Marieke Zwart (NL)

De nieuwe lichting is bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse Vriendenkring Zomerlunch. De Rijksakademie Vriendenkring bestaat uit particulieren, fondsen en bedrijven die substantieel bijdragen aan de Rijksakademie. Zij worden actief betrokken bij het instituut en bij de kunstenaars die er werken.

De Rijksakademie wordt gefinancierd door het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Amsterdam en via Stichting Trustfonds Rijksakademie.
 

gepubliceerd op 31-5-2016

Raad voor Cultuur

De Raad voor Cultuur heeft in haar advisering voor de komende kunstenplanperiode de rijkssubsidie voor de Rijksakademie weer geheel ondergebracht in de basisinfrastructuur. Het beleidsplan is positief ontvangen en de Raad onderschrijft de betekenis en kwaliteit van de Rijksakademie nationaal en internationaal evenals de grote waarde voor de ontwikkeling van artistiek talent.

Wel zijn er twee onderwerpen van aandacht. Er is de gedachte bij de Raad dat de Rijksakademie sterk leunt op haar traditie en reputatie waarbij de Raad haar vrees uitspreekt dat innovatie en profilering onvoldoende aandacht krijgt. Voor wat betreft de Rijksakademie is het juist 'de rijke historie en grote reputatie, de bewezen kwaliteit en impact op kunstenaars en kunstenaarschap' die ons kans geeft om te werken aan innovatie en onze positie. Dit wordt onder andere zichtbaar in de ontwikkelingen en vernieuwingen in de technische infrastructuur en de nieuwe samenwerkingsprojecten met (inter)nationale partners.
De focus op de individuele begeleiding van de kunstenaar maakt de werking van het instituut misschien niet altijd even duidelijk. Reden om beter te communiceren hierover.

Het tweede onderwerp betreft de oproep tot verdere samenwerking met De Ateliers. Na hier in de voorgaande cultuurplan periode constructief en gecommitteerd aan te hebben gewerkt zal de Rijksakademie opnieuw peilen wat de ruimte is bij De Ateliers. Over beide onderwerpen is contact met de Raad en met het Ministerie mede omdat de Raad hier aanleiding in ziet de Rijksakademie minder subsidie toe te kennen dan in de afgelopen vier jaren.

gepubliceerd op 31-5-2016

Kunstenaarspublicaties Antoinette Nausikaä 2002-2015

Op donderdag 16 juni om 16 uur opent in de Reading Room van de bibliotheek een kleine presentatie van de kunstenaarsboeken van alumna Antoinette Nausikaä (RA 09/10).
 
Publicaties vormen naast installaties een rode draad door haar werk. De autonome boeken fungeren als een medium,  waarmee ze net als in een tentoonstellingsruimte een podium creëert voor het werk.
 
Antoinette Nausikaä werkt aan site specifieke projecten, veelal op plekken waar natuur en stad samenkomen; ze gebruikt deze locaties voor een bepaalde tijd als  woon- en werkplek. Door te observeren, onderzoekt zij perceptie en gedrag in relatie tot tijd en ruimte en identiteit. Haar persoonlijke verbinding met de directe omgeving om haar heen staat daarbij centraal.
 
Sinds 2002 maakte ze twaalf zelf-uitgegeven artist-books rond specifieke locaties of periodes. Door de poëtische en dagboekachtige structuur met fotografie, tekeningen, haar gedachten en observaties hebben deze publicaties een persoonlijk karakter. Ze worden een steeds belangrijker onderdeel van haar oeuvre. In 2016 worden alle publicaties opgenomen in de bibliotheek collectie van de Rijksakademie.

De presentatie zal te zien zijn tot en met 26 augustus.

Meer informatie:

www.antoinettenausikaa.com
 

 
 
Antoinette Nausikaä, 'First moments of things I saw', China 2015 Antoinette Nausikaä, 'First moments of things I saw', China 2015

gepubliceerd op 29-5-2016

Call for applications Rijksakademie Masterclass Art Mediation 2016

De Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam is op zoek naar kandidaten voor de vierde editie van de Masterclass Art Mediation.

Art Mediation is een actieve vorm van bemiddeling tussen kunstwerk en publiek, een benadering waarin een open dialoog met het publiek centraal staat in plaats van het ‘top-down’ doorgeven van informatie.
Art mediators zijn ‘bemiddelaars’ tussen de beschouwer en het kunstwerk. Ze beschikken over de nodige inhoudelijke kennis en kunnen de beste techniek inzetten ten behoeve van verdieping van de bezoekerservaring.

Rijksakademie van beeldende kunsten
De Rijksakademie richt zich op het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Zij selecteert en faciliteert toptalent en biedt in het tweejarige residency-programma ca. 50 internationale kunstenaars een platform voor verdere ontwikkeling en verdieping van hun werk.
Jaarlijks vindt RijksakademieOPEN (26-27 november 2016) plaats: alle ateliers, projectruimten en technische werkplaatsen worden opengesteld voor het publiek, die de primeur krijgt van werk dat later terug te zien is in toonaangevende collecties, tentoonstellingen en biënnales wereldwijd.

Masterclass Art Mediation
Na drie succesvolle edities, organiseert de Rijksakademie wederom een Masterclass Art Mediation. In de Masterclass wordt aandacht besteed zowel aan verschillende technieken van Art Mediation, als ook aan de kunstenaarspraktijk en de werkwijze van de Rijksakademie. De Masterclass bestaat uit zes volle dagen waarin deelnemers zich innovatieve Art Mediation technieken eigen maken, deze met elkaar trainen en hun eigen publieksactiviteiten formuleren. Kennisuitwisseling en verdieping zijn een belangrijk onderdeel van de masterclass.
Onderscheidend aan deze Masterclass is de persoonlijke interactie met de kunstenaars. De art mediators ontwikkelen hun kennis en methodes mede door in gesprek te gaan met de makers.
Bij een succesvolle afsluiting van de Masterclass wordt de deelnemer uitgenodigd de ontwikkelde publieksactiviteiten uit te voeren tijdens het weekend van RijksakademieOPEN 2016. Voor het uitvoeren van deze activiteiten is een vergoeding beschikbaar (€ 25 excl. BTW per activiteit).

Wat wij bieden:
- een uitgebreid programma met bijdragen van experts uit het veld van Art Mediation en publieksbegeleiding waarin verschillende theorieën en technieken uitgebreid worden behandeld en geoefend;
- persoonlijke begeleiding en coaching in je ontwikkeling als Art Mediator;
- verdieping in talentontwikkeling en kunstenaarspraktijk door o.a. Martijntje Hallmann (hoofd Rijksakademie Residency) en de technische specialisten van de Rijksakademie;
- een exclusief ‘kijkje in de keuken’ van de Rijksakademie: je bezoekt de Rijksakademie in de fase voorafgaand aan RijksakademieOPEN en verdiept je in het werk van de resident kunstenaars, ontmoet hen en neemt kennis van hoe er binnen de Rijksakademie wordt gewerkt;
- je ontwikkelt publieksactiviteiten;
- speciale preview van RijksakademieOPEN;
- toegang tot een internationaal netwerk van hedendaagse kunst professionals;
- bij succesvolle afronding van de Masterclass, zet je de opgedane kennis in voor het publiek tijdens RijksakademieOPEN;
- een vergoeding per uitgevoerde rondleiding/publieksactiviteit (€ 25 excl. BTW per activiteit).

Wij zoeken enthousiaste en ambitieuze, beginnende Art Mediators, die:
- enige ervaring hebben met rondleiden of het uitvoeren van publieksgerichte activiteiten;
- kennis hebben van hedendaagse kunst en interesse hebben in de praktijk van hedendaagse kunstenaars;
- goede communicatieve vaardigheden hebben (Nederlands/Engels);
- beschikbaar zijn op 23 t/m 27 november (RijksakademieOPEN) en op 4 dagen in oktober en november (data n.t.b.).

Kosten
Kosten voor deelname aan de Masterclass (inclusief alle lezingen en workshops, lunch en koffie, lidmaatschap van de Rijksakademie bibliotheek en twee toegangskaarten voor RijksakademieOPEN) zijn € 250,00 te voldoen voor aanvang van de Masterclass.

Als je interesse hebt, stuur vóór 8 juli een korte motivatie en CV naar Sofia Patat: sofia.patat@rijksakademie.nl

Maximaal 6 kandidaten kunnen aan de masterclass deelnemen. Een persoonlijk gesprek kan deel uit maken van de selectie.
 

gepubliceerd op 31-3-2016

10 jaar samenwerking Rijksakademie en Korea: tentoonstelling

Morgen opent de tentoonstelling Emerging Other in Arko Art Center in Seoul. Aanleiding is tien jaar samenwerking tussen de Rijksakademie en Arts Council Korea (Arko). Arko ondersteunt de residency van Koreaanse kunstenaars met een Fellowship. Dertien kunstenaars hebben sinds 2005 een Arko Fellowship ontvangen.

In de tentoonstelling is naast nieuw werk van de Arko Fellows, ook werk te zien dat tijdens de residency in Amsterdam is ontwikkeld en niet eerder te zien was in Korea. Centraal staat de impact van een verblijf aan de Rijksakademie en de persoonlijke ervaringen van de kunstenaars. Bij de tentoonstelling wordt een archief ontsloten met interviews en verslagen over de residency van de Koreanen. Dit geeft handvatten om de ontwikkeling van de kunstenaars en het werk te volgen en ervaringen te delen.

Emerging Other is te bezoeken van 1 april t/m 19 juni in het Arko Art Center, 3, Dongsung-gil, Jongno-gu in Seoul, Zuid-Korea.

Werk van de volgende Rijksakademie-alumni is te zien in de tentoonstelling en/of in de bijbehorende publicatie: Sung Hwan Kim, Kwang-Ju Son, Go Eun Im, Min Oh, Shiu Jin, Goeun Bae, Jisan Ahn en Sanghee Song.

Daarnaast heeft Arts Council Korea ook de volgende alumni ondersteund: Jewyo Rhii, Yang Ah Ham, Jisun Kim en Young Eun Kim. In 2016 is Noah Ryu artist-in-residence met een Arko Fellowship.

gepubliceerd op 16-3-2016

Lancering Jacqueline van Tongeren Fellowship voor Afrikaanse kunstenaar aan de Rijksakademie

Gisteren heeft Han Nefkens, schrijver, verzamelaar en mecenas, het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds gelanceerd. Het Fellowship maakt de residency van een Afrikaanse kunstenaar aan de Rijksakademie in Amsterdam mogelijk. Het fonds is een eerbetoon aan Jacqueline van Tongeren, die samen met haar levenspartner Joep Lange het leven verloor bij de ramp met de MH17. Ter nagedachtenis aan zijn bijzondere werk op het gebied van HIV en aidsbestrijding wordt het Joep Lange Instituut geopend en vindt gelijktijdig de lancering van het fonds plaats.

Het eerste Jacqueline van Tongeren Fellowship is toegekend aan de Beninse kunstenaar Thierry Oussou (1988). Oussou is uit ruim 1300 aanmeldingen geselecteerd voor een residency aan de Rijksakademie. Oussou gebruikt zijn kunstenaarschap om de rijke historie van zijn land Benin te tonen, waarbij hij inzoomt op de complexiteit van sociale structuren tussen gemeenschap en individu. Met zijn werk vertelt hij verhalen die refereren aan de lokale geschiedenis van Benin, maar ook raken aan internationale en universele tendensen. Een kunstenaar die aansluit bij het leven en de passie van Jacqueline van Tongeren.

Jacqueline van Tongeren was de Director of Communications and Liaison Officer van Professor Joep Lange bij het Amsterdam Institute for Global Health and Development (AIGHD). Ze hield zich het laatste jaar vooral bezig met de jaarlijkse INTEREST Workshop, een Afrikaanse wetenschappelijke conferentie voor de meest talentvolle onderzoekers. Haar passie lag in het verbinden van mensen en het delen van kennis in de strijd tegen HIV/AIDS. Jacqueline had een grote passie voor kunst, ze verzamelde en ze droomde ervan een galerie te openen, zoals ze dat eerder had gedaan in de jaren ‘70 en ‘80 in Amsterdam. Met het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds blijft haar passie voortleven en krijgen beloftevolle Afrikaanse kunstenaars steun in hun professionele ontwikkeling.

Han Nefkens:
"In de lawine aan terechte lofbetuigingen in de media voor Joep Lange, blijft Jacqueline onderbelicht. En dat is jammer, want ook zij was een zeer bijzonder mens. Jacqueline was een mooie, fijngevoelige vrouw wier leven bestond uit geven. Ook kon ze enorm genieten van mooie momenten. Van heerlijk eten, ballet, kunst of een mooie voorstelling. In het Jacqueline van Tongeren Fellowship voor een kunstenaars uit Afrika komt haar passie voor het continent en de cultuur samen en blijft de herinnering aan een bijzonder warm en genereus mens voortbestaan."

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:
"De Rijksakademie is verheugd en vereerd met de instelling van het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds. Met dit Fellowship wordt bijgedragen aan de professionele loopbaan van een Afrikaanse kunstenaar. Ontwikkeling van werk, versterking van positie, respect en erkenning binnen een internationale gemeenschap van professionals zijn elementen die de kunstenaar instrumenten geven om de eigen positie verder te ontwikkelen en een rol te spelen in het lokale veld. Het is bijzonder om op deze wijze invulling te kunnen geven aan de nagedachtenis van Jacqueline van Tongeren."

gepubliceerd op 18-11-2015

Aqui Africa: Contemporary Africa through the Eyes of its Artists

Resident Thierry Oussou (BJ, 1988) zal tijdens Aqui Africa: Contemporary Africa through the Eyes of its Artists de video Unite (2015) tonen. De video resulteerde uit een collaboratief project waar ook residents Mercedes Azpilicueta (AR, 1988) en Koen Doodeman (NL, 1987) aan deelnamen.

De tentoonstelling, gecureerd door Adelina von Fürstenberg, laat zich in met concepten inherent aan de Afrikaanse geschiedenis en cultuur en brengt hedendaagse Afrikaanse kunstenaars uit de internationale kunstenaars-scene samen.

Aqui Africa opent 19 november en loopt tot 20 maart in SESC Belezhino in São Paulo. Klik hier voor meer informatie.

 
Thierry Oussou, The Poetry, 2015 (installation view) Thierry Oussou, The Poetry, 2015 (installation view)

gepubliceerd op 2-7-2015

Lichting kunstenaars Rijksakademie Residency 2016 bekend

De volgende kunstenaars zijn uitgenodigd voor de Rijksakademie Residency 2016:

Monira Al Qadiri (KW)
Leonardiansyah Allenda (ID)
Inez de Brauw (NL)
Sander Breure & Witte van Hulzen (NL)
Xinyi Cheng (CN/US)
Kate Cooper (GB)
Jonathan van Doornum (NL)
Deniz Eroglu (DK/TR)
Becket Flannery (US)
Takeshi Ikeda (JP)
Frederique Jonker (NL)
Sam Keogh (IE/GB)
Mauricio Limón de León (MX/ES)
Basir Mahmood (PK)
Claudia Martínez (PE)
Inge Meijer (NL)
Funda Gül Özcan (DE)
Evelina Rajca (DE/NL)
Floris Schönfeld (NL/US)
Joscha Steffens (DE)
Iqra Tanveer (PK/NL)
Adam Ulbert (HU/NL)
Rutger de Vries (NL)
Tchelet Weisstub (IL/NL)

De kunstenaars zijn geselecteerd uit ruim 1300 aanmeldingen door een onafhankelijke jury van internationale experts. Van de aangenomen kunstenaars komen er 12 uit Nederland en 13 uit het buitenland. De nieuwe lichting kunstenaars is op 2 juli bekend gemaakt aan vrienden en partners van de Rijksakademie tijdens de jaarlijkse Vriendenkring Zomerlunch.
 
De Rijksakademie wordt gefinancierd door het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Amsterdam en Stichting Trustfonds Rijksakademie.

gepubliceerd op 8-6-2015

Goed nieuws: Rijksakademie in de basisinfrastructuur

Vanmiddag ontving de Rijksakademie de uitgangspunten voor het nieuwe cultuurbeleid 2017 – 2020 ‘ruimte voor cultuur’ waarin de Minister aankondigt de Rijksakademie binnen de basisinfrastructuur te houden.

Fantastisch nieuws! Hieronder vindt u de alinea uit de notitie van de Minister.

De Raad adviseert de functie van postacademische instellingen in de basisinfrastructuur op te nemen. Ik wil deze belangrijke functie in de basisinfrastructuur volledig behouden en neem het advies van de Raad dan ook over. Zo waarborg ik de continuïteit van de postacademische instellingen. Zoals ik in de brief Ruimte voor talent heb geschreven, hecht ik aan “plekken waar beeldend kunstenaars zich gedurende een wat langere periode onder begeleiding kunnen ontwikkelen”. De Raad adviseert financiering van deze functie op basis van een gemengd model: deels basisfinanciering vanuit de basisinfrastructuur en deels geoormerkte beurzen van het Mondriaan Fonds. De Raad wijst daarbij op het fiscaal nadeel dat er 21% moet worden afgedragen over een beurs. Verder adviseert de raad dat de instellingen in onderlinge afstemming duidelijk verschillende profielen dienen te ontwikkelen.

In navolging van de Raad vraag ik de postacademische instellingen duidelijk verschillende profielen te ontwikkelen zodat kunstenaars een keuze kunnen maken voor een instelling die aansluit bij hun eigen profiel. De financiering zal volledig verlopen via de basisinfrastructuur. Er zal geen sprake meer zijn van een gemengd model van beurzen via het Mondriaan Fonds en financiering van instellingen. Het budget van de beurzen die via het Mondriaan Fonds werden verleend, zal worden overgeheveld naar de basisinfrastructuur. Het fiscale probleem is daarmee opgelost. Op deze manier is de financiële continuïteit van de postacademische instellingen gewaarborgd en worden de beschikbare middelen zo volledig mogelijk ingezet voor talentontwikkeling. De instellingen hebben de volledige zeggenschap over de samenstelling van de groep kunstenaars, omdat juist die samenstelling zo belangrijk is voor de gewenste profilering van de instelling. Het is belangrijk dat de instellingen hier onderling afspraken over maken, zodat de profielen daadwerkelijk onderscheidend zijn.


(Bron: Ruimte voor cultuur. Uitgangspunten cultuurbeleid 2017-2020)

gepubliceerd op 10-1-2013

Contactgegevens afdelingen Rijksakademie

Vanaf heden heeft de Rijksakademie niet langer een centrale receptie.

Op deze pagina vindt u de directe contactgegevens van de verschillende afdelingen.

De contactgegevens van de resident artists zijn te vinden op de verschillende kunstenaarspagina's.