gepubliceerd op 6-7-2017

Rijksakademie maakt kunstenaars Residency 2018 bekend

De Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam maakt vandaag bekend welke 25 kunstenaars uit 1445 aanmeldingen zijn geselecteerd voor de Rijksakademie Residency 2018.

De Rijksakademie draagt bij aan ontwikkeling en vernieuwing van kunstenaarschap door zorgvuldig talentvolle en ambitieuze kunstenaars te selecteren voor een werkperiode. Dit tweejarige programma biedt kunstenaars theoretische, technische en artistieke faciliteiten. Onderzoek, experiment en ontwikkeling van het werk staan hierin centraal. De nieuwe lichting sluit zich aan bij de 21 kunstenaars die in 2017 hun residency zijn gestart.

De selectiecommissie bestaat uit internationaal vooraanstaande kunstenaars en professionals die als advisor verbonden zijn aan de Rijksakademie. Advisors begeleiden en coachen de kunstenaars gedurende hun residency door middel van atelierbezoeken en theoretische begeleiding.

Nieuwe lichting kunstenaars residencyjaar 2018:

Immaculate Mali Anderu (1990, UG)
Kévin Bray (1989, FR/NL)
Omar A. Chowdhury (1984, BD/AU)
Morgan Courtois (1988, FR)
Jude Crilly (1982, UK/CA/NL)
Aslan Gaisumov (1991, RU)
Elleke Hageman (1987, NL)
Omar Imam (1979, SY/NL)
Florence Jung (1986, FR/CH)
Maria Kley (1981, JP/DE/NL)
Mire Lee (1988, KR)
Christopher Mahon (1988, IE)
Astrid Nobel (1983, NL)
Yashaswini Raghunandan (1984, IN)
Bert Scholten (1988, NL)
Zamir Suleymanov (1987, AZ)
Remco Torenbosch (1982, NL)
Omar Vega Macotela (1988, MX)
Arian de Vette (1989, NL)
Marit Westerhuis (1992, NL)
Marina Xenofontos (1988, CY)
Shen Xin (1990, CN/UK)
XPRNC - Sujin Bae (1984, KR) & Jonathan Lemke (1987, DE)
Dan Zhu (1985, CN/DE)

De nieuwe lichting is bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse Vriendenkring Zomerlunch. De Rijksakademie Vriendenkring bestaat uit particulieren, fondsen en bedrijven die substantieel bijdragen aan de Rijksakademie. Zij worden actief betrokken bij het instituut en bij de kunstenaars die er werken.

De Rijksakademie wordt gefinancierd door het ministerie van OCW, de Gemeente Amsterdam en via Stichting Trustfonds Rijksakademie.
 
Vriendenkring Zomerlunch. Foto Tomek Dersu Aaron Vriendenkring Zomerlunch. Foto Tomek Dersu Aaron Vriendenkring Zomerlunch. Foto Tomek Dersu Aaron Vriendenkring Zomerlunch. Foto Tomek Dersu Aaron

gepubliceerd op 29-6-2017

Algemeen directeur Rijksakademie Els van Odijk treedt eind 2017 terug

Els van Odijk treedt eind 2017 terug als algemeen directeur van de Rijksakademie van beeldende kunsten. Ze blijft daarna nog wel als inhoudelijk adviseur aan het instituut verbonden. De Raad van Toezicht zal in samenspraak met Van Odijk de procedure in gang zetten voor de zoektocht naar een opvolger.
 
Van Odijk was de laatste zeven jaar werkzaam als algemeen directeur aan de Rijksakademie. Als belangrijkste reden voor haar vertrek noemt ze 'een onstuitbare behoefte om mij weer meer met inhoud bezig te houden’. Tegelijkertijd wil Van Odijk ook tijdig ruimte creëren voor haar opvolger. "Dit is het juiste moment om het stokje over te dragen. In 2020 bestaat de Rijksakademie 150 jaar. Dan moeten ook de nieuwe beleidsplannen klaarliggen. Het is belangrijk dat hier iemand de leiding heeft die voldoende tijd heeft gekregen om het gezicht van het instituut te worden en samen met onze advisors een nieuw, toekomstgericht kunstenaarsbeeld neer te zetten."
 
Van Odijk trad in de jaren ’80 in dienst van de Rijksakademie. Aanvankelijk als freelance medewerker met als opdracht het internationaal beleid vorm te geven.
Bij de verzelfstandiging van de akademie in 2000 trad ze in volledige dienst als lid van de directie. Als algemeen directeur werd zij in 2012 met de grote cultuur- bezuinigingsronde geconfronteerd, waarbij de rijkssubsidie werd gehalveerd. In 2016 is opnieuw tot een aanzienlijke bezuiniging op de Randstedelijke instellingen besloten, waaronder de Rijksakademie. 
 
Volgens Chris Buijink, voorzitter van de Raad van Toezicht, slaagde Van Odijk er desondanks glansrijk in de kwaliteit en de reputatie van de Rijksakademie op een internationaal hoog peil te houden. "De Rijksakademie en de Raad van Toezicht zijn haar veel dank verschuldigd. Zij heeft een prominente rol gespeeld bij het ontwikkelen en verankeren van onze internationale reputatie. Door haar leiderschap, actieve sponsorwerving, een forse personele reorganisatie en de aankoop van het gebouw waarin de Rijksakademie is gevestigd, heeft Van Odijk de Rijksakademie door een moeilijke fase genavigeerd. We staan er daardoor ondanks de bezuinigingen nog steeds goed voor."
 
Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, aldus Buijink. "De reikwijdte van het instituut wordt in eigen land nog wel eens onderschat. De Rijksakademie is een van de belangrijkste visitekaartjes van het Nederlandse kunstbeleid. De alumni uit  Nederland en uit het buitenland zijn zonder uitzondering waar ook ter wereld de ambassadeurs van dat beleid. Het instituut is een pressure cooker voor de toekomstige voorhoede van de kunst. Een unieke plek die aantoont dat Nederland in staat is op het hoogste niveau toptalent uit de hele wereld aan te trekken en verder te ontwikkelen."
 
Op verzoek van de Raad van Toezicht blijft Van Odijk haar functie vervullen tot haar opvolger is aangetreden. Daarna zal ze tot eind 2018 part-time aan de Rijksakademie verbonden blijven. Van Odijk: "Ik heb mij in de Rijksakademie met name geprofileerd op de onderwerpen globalisering, internationale samenwerking en partnerships maar ook op thema’s als kunst, wetenschap en innovatie. Het ligt voor de hand dat ik op deze gebieden actief blijf. Over de precieze invulling hiervan zullen uiteraard in goed overleg met de Raad van Toezicht en mijn opvolger nadere afspraken worden gemaakt."
 

_______________________________________

NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Danielle Kars (directiesecretariaat)
+31 (0)20 527 0341)
directie@rijksakademie.nl
 

gepubliceerd op 30-6-2017

Caterina Silva - SSOL/AP. Amsterdam

SSOL/AP. Amsterdam
4-8 July 2017
project by Caterina Silva

 
What happens to the thing when someone says it?
How to create an open form able to go beyond the limits of language in describing reality?
Is silence a better option?


What happens to my fist when I open the hand?
And promptly silence turns into discourse, symptom of a power that transforms actions into objects.
Will meaning fill the void that I produce?
The perspective I look through is Powerlessness.
Powerlessness is not weakness. Rather it is a strict discipline in accepting paradoxes.
A daily rephrased utopia.
An exercise of non-power.

SSOL/AP
is an independent choreographic project started in London on September 2016 and later restaged in Gwangju in November and in Rome in February 2017. We are happy to announce four new
studios of the performance SSOL/AP in various locations of the city of Amsterdam between the 4th and the 8th of July 2017.

SSOL/AP is an attempt at expanding Caterina Silva’s research on the limits of language shifting the
focus from the production of objects-painting to the creation of a living rhythm.
It takes shape as choreography responsive to both the place in which it is staged and to the
participants’ attitudes and capabilities.

The performance’s score is constructed through the juxtaposition of actions belonging to Caterina’s
painting process with elements coming from an on going research into Korean cosmetic routine, Zen
Buddhism, glossolalia and multilingual writings by Theresa Hak Kyung Cha, Korean American seminal
artist (1951-Busan, 1982-New York).

SSOL/AP is developed in collaboration with and performed by Giovanni Impellizzieri, Johan
Kistemann, Andrea Koch, Marta Montevecchi, Caterina Silva, Seung Hee Yeom (Skype).
SSOL/AP has been supported by Girlpower Collection, London (UK), Asia Culture Center, Gwangju (SK), Rijksakademie, Amsterdam (NL), Galleria Valentina Bonomo, Rome (IT), Bosse&Baum, London (UK).

Program

4 July, 17.30 hrs, The Family Gym
Tweede Kostverlorenkade 132 /135, 1053 SE Amsterdam

6 July, 20.00 hrs, ROZENSTRAAT- a rose is a rose is a rose
Rozenstraat 59, 1016 NN Amsterdam

7 July, 20.00 hrs, Project Space South, Rijksakademie
Sarphatistraat 470, 1018 GW Amsterdam

8 July, 19.00 hrs, VijzelVintage
Vijzelstraat 83, 1017 HG Amsterdam


Caterina Silva explores the links between power and language from often silent or pre-linguistic places in order to elude canonical structures of production of meaning.
Recent shows and projects took place in Rome, Galleria Valentina Bonomo, London, Bosse&Baum Gallery, Gwangju, Asia Culture Center, Milan, Galleria Riccardo Crespi, Palermo, Oratorio di San Mercurio, Amsterdam, Jollyjoker,  Rijksakademie, Sic Intertrashional.
Residency: ACC-R, Asia Culture Center, Gwangju (2016), Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam (2014-15), Cité des Arts, Paris (2012-13).

www.caterinasilva.com

gepubliceerd op 19-6-2017

Call for applications Rijksakademie Masterclass Art Mediation 2017

De Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam is op zoek naar kandidaten voor de vijfde editie van de Masterclass Art Mediation.

Art Mediation is een actieve vorm van bemiddeling tussen kunstwerk en publiek, een benadering waarin een open dialoog met het publiek centraal staat in plaats van het ‘top-down’ doorgeven van informatie.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Art mediators zijn ‘bemiddelaars’ tussen de beschouwer en het kunstwerk. Ze beschikken over de nodige inhoudelijke kennis en kunnen de beste techniek inzetten ten behoeve van verdieping van de bezoekerservaring.

Rijksakademie van beeldende kunsten
De Rijksakademie richt zich op het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Zij selecteert en faciliteert toptalent en biedt in het tweejarige residency-programma ca. 50 internationale kunstenaars een platform voor verdere ontwikkeling en verdieping van hun werk.  
Jaarlijks vindt RijksakademieOPEN (23-26 november 2017) plaats: alle ateliers, projectruimten en technische werkplaatsen worden opengesteld voor het publiek, dat de primeur krijgt van werk dat later wereldwijd terug te zien is in toonaangevende collecties, tentoonstellingen en biënnales.

Masterclass Art Mediation
Na vier succesvolle edities, organiseert de Rijksakademie wederom een Masterclass Art Mediation. In de Masterclass wordt aandacht besteed zowel aan verschillende technieken van Art Mediation, als ook aan de kunstenaarspraktijk en de werkwijze van de Rijksakademie. De Masterclass bestaat uit zes volle dagen waarin deelnemers zich innovatieve Art Mediation technieken eigen maken, deze met elkaar trainen en hun eigen publieksactiviteiten formulieren. Kennisuitwisseling en verdieping zijn een belangrijk onderdeel van de masterclass.
Onderscheidend aan deze Masterclass is de persoonlijke interactie met de kunstenaars. De art mediators ontwikkelen hun kennis en methodes mede door in gesprek te gaan met de makers.
Bij een succesvolle afsluiting van de Masterclass wordt de deelnemer uitgenodigd de ontwikkelde publieksactiviteiten uit te voeren tijdens het weekend van RijksakademieOPEN 2017. Voor het uitvoeren van deze activiteiten is een vergoeding beschikbaar (€ 25 excl. BTW per activiteit).
 
Wat wij bieden:
• Een uitgebreid programma met bijdragen van experts uit het veld van Art Mediation en publieksbegeleiding waarin verschillende theorieën en technieken uitgebreid worden behandeld en geoefend;
• Persoonlijke begeleiding en coaching in je ontwikkeling als Art Mediator;
Verdieping in talentontwikkeling en kunstenaarspraktijk door o.a. Martijntje Hallmann (hoofd Rijksakademie Residency) en de technische specialisten van de Rijksakademie;
• Een exclusief ‘kijkje in de keuken’ van de Rijksakademie: je bezoekt de Rijksakademie in de fase voorafgaand aan RijksakademieOPEN en verdiept je in het werk van de resident kunstenaars, ontmoet hen en neemt kennis van hoe er binnen de Rijksakademie wordt gewerkt;
• Je ontwikkelt publieksactiviteiten;
• Speciale preview van RijksakademieOPEN;
• Toegang tot een internationaal netwerk van hedendaagse kunst professionals;
• Bij succesvolle afronding van de Masterclass,  zet je de opgedane kennis in voor het publiek tijdens RijksakademieOPEN;
• Een vergoeding per uitgevoerde rondleiding/publieksactiviteit (€ 25 excl. BTW per activiteit). 

Wij zoeken enthousiaste en ambitieuze,
beginnende Art Mediators, die:

• Enige ervaring hebben met rondleiden of het uitvoeren van publieksgerichte activiteiten;
• Kennis hebben van hedendaagse kunst en interesse hebben in de praktijk van hedendaagse kunstenaars;
• Goede communicatieve vaardigheden hebben (Nederlands/Engels);
• Beschikbaar zijn op 23 t/m 26 november (RijksakademieOPEN) en op 4 dagen in oktober en november (data n.t.b.).

Kosten
Kosten voor deelname aan de Masterclass (inclusief alle lezingen en workshops, lunch en koffie, lidmaatschap van de Rijksakademie bibliotheek en twee toegangskaarten voor RijksakademieOPEN) zijn € 250,00 te voldoen voor aanvang van de Masterclass.

Als je interesse hebt, stuur vóór 28 augustus een korte motivatie en CV naar Virág Szentkirályi:
virag.szentkiralyi@rijksakademie.nl Maximaal 6 kandidaten kunnen aan de masterclass deelnemen.
Een persoonlijk gesprek kan deel uit maken van de selectie.
 

Documenta 14

DOCUMENTA 14 - Kassel, DE
10 juni - 17 september
www.documenta14.de


- Alumni -

Mounira Al Solh - Glass Pavilions
Banu Cennetoglu - Friedrichplatz
Otobong Nkanga - Neue Galerie / Neue Neue Galerie / Glass Pavilions
Stefanos Tsivopoulos - Fridericianum
Antonio Vega Macotela - Westpavillon (Orangerie)


 - Performances -

Otobong Nkanga - Carved to Flow, 10-15 juni
Stefanos Tsivopoulos - Precarious Archive, 10-15 juni


DOCUMENTA 14 - Athene, GR
8 april - 16 juli
www.documenta14.de


- Alumni -

Mounira Al Solh - Museum of Islamic Art, Benaki Museum
Banu Cennetoglu - Gennadius Library
Otobong Nkanga - Archimidous 15

 
Banu Cennetoglu, 'BEINGSAFEISSCARY', Fridericianum, Kassel (DE), photo Roman Maerz Banu Cennetoglu, 'BEINGSAFEISSCARY', Fridericianum, Kassel (DE), photo Roman Maerz Antonio Vega Macotela, 'Mill of Blood', Westpavillon (Orangerie), Kassel (DE), photo Liz Eve Antonio Vega Macotela, 'Mill of Blood', Westpavillon (Orangerie), Kassel (DE), photo Liz Eve Mounira Al Solh, 'Nassib's Bakery', Glass Pavilions, Kassel (DE), photo Fred Dott Mounira Al Solh, 'Nassib's Bakery', Glass Pavilions, Kassel (DE), photo Fred Dott Otobong Nkanga, 'Carved to Flow', 2017, photo Stathis Mamalakis Otobong Nkanga, 'Carved to Flow', 2017, photo Stathis Mamalakis

gepubliceerd op 21-4-2017

La Biennale di Venezia

__________________

LA BIENNALE DI VENEZIA
13 mei — 26 november 2017
www.labiennale.org


- Centrale tentoonstelling -


VIVA ARTE VIVA

Attila Csörgo (Budapest (HU) 1965, Rijksakademie 1993) - video
Pauline Curnier Jardin (Pertuis (FR) 1980, Rijksakademie 2015-2016) - video
Sebastián Díaz Morales (Comodoro Rivadavia (AR) 1975, Rijksakademie 2000-2001) - video
Sung Hwan Kim (Seoul (KR) 1975, Rijksakademie 2004-2005) - video
Agnieszka Polska (Lublin (PL) 1985, Rijksakademie 2014-2015) - video


- Nationale paviljoens -


ARGENTINIË *
Claudia Fontes (Buenos Aires (AR) 1964, Rijksakademie 1996-1997)
The horse problem

ESTLAND *
Katja Novitskova (Tallinn (EE) 1984, Rijksakademie 2013-2014)
If Only You Could See What I've Seen with Your Eyes

FINLAND *
Nathaniel Mellors (Doncaster (GB) 1974, Rijksakademie 2007-2008) en Erkka Nissinen
(Kerava (FI) 1975, Rijksakademie 2007-2008)
The Aalto Natives

ITALIË
Giorgio Andreotta Calò (Venetië (IT) 1979, Rijksakademie 2009-2010)
Il mondo magico


KENIA
Jimmy Ogonga (curator, Nairobi (KE) 1997, Rijksakademie 2010), Peterson Kamwathi (Nairobi (KE) 1980, Rijksakademie 2010)
Another Country

MEXICO *
Carlos Amorales (Mexico City (MX) 1970, Rijksakademie 1996-1997)
The life in the folds

TUNESIË
Mounir Fatmi (Tanger (MA) 1970, Rijksakademie 2006-2007)
The Absence of Paths

TURKIJE *
Cevdet Erek (Istanbul (TR) 1975, Rijksakademie 2005-2006)
ÇIN

ZIMBABWE
Admire Kamudzengerere (Harare (ZW), 1981, Rijksakademie 2012-2013)
Deconstructing Boundaries: Exploring Ideas of Belonging

NSK State Pavilion
Ahmet Öğüt (Silvan, Diyarbakir (TR), 1981, Rijksakademie 2007-2008) - installation design 
Delegates: Mercedes Azpilicueta, Mounir Fatmi, Becket Flannery, Anawana Haloba, Ahmet Öğüt


- Collateral Events -


Future Generation Art Prize @ Venice 2017
Kemang Wa Lehulere (Cape Town (ZA), 1984, Rijksakademie 2013-2014)
 
­Man as Bird. Images of Journeys
David Claerbout (Kortrijk (BE) 1969, Rijksakademie 1996)
 
Glasstress 2017
Monira al Qadiri (Dakar (SN) 1983, Rijksakademie 2016-2017)

 
* solo presentaties


 
This list is based on the available information on May 10, 2017 and subject to change.
Katja Novitskova, "If Only You Could See What I've Seen with Your Eyes" Katja Novitskova, "If Only You Could See What I've Seen with Your Eyes" Nathaniel Mellors en Erkka Nissinen, "The Aalto Natives" Nathaniel Mellors en Erkka Nissinen, "The Aalto Natives" Carlos Amorales, "The life in the folds" Carlos Amorales, "The life in the folds" Claudia Fontes, "The horse problem" Claudia Fontes, "The horse problem"

gepubliceerd op 1-5-2017

Uitzending documentaire 'Vogelparadijs - Peter Vos, tekenaar'

Op maandagavond 1 mei werd op NPO2 de documentaire Vogelparadijs - Peter Vos, tekenaar' uitgezonden, over leven en werk van de tekenaar en Rijksakademie alumnus Peter Vos (1935-2010).

Regisseur David de Jongh ontrafelt in de documentaire Vogelparadijs, via het werk van Peter Vos, diens passies en demonen, in navolging van het credo van Vos: ’In je werk kun je je niet verbergen’. Naast honderden virtuoze tekeningen bevat de film ook adembenemende beelden van vogels, gesprekken met intimi (waaronder collega’s Peter van Straaten en Rinus Ferdinandusse) en de prachtige stem van Peter Vos in archiefopnamen. Dat maakt Vogelparadijs tot een meeslepend levensverhaal, waarin werk en leven onlosmakelijk zijn samengeklonken.

NTR - Uur van de Wolf
Vogelparadijs - Peter Vos, tekenaar
1 mei, 20.25 uur (2 mei, 9.50 uur)

Kijk de uitzending hier terug.

gepubliceerd op 28-2-2017

Richtlijn Kunstenaarshonorarium

Op 21 februari is in Stroom in Den Haag de Richtlijn Kunstenaarshonoraria gepresenteerd. Doel vande richtlijn is om kunstenaars te belonen voor hun werk ten behoeve van tentoonstellingen en andere presentaties zonder verkoopdoel, los van een onkostenvergoeding. Op deze manier hoopt opdrachtgever BKNL de relatie tussen kunstinstellingen en kunstenaars te professionaliseren en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan een betere inkomenspositie van de kunstenaars. Kunstenaars vormen immers de bron van de beeldende kunst.
 
Op de website staat een leeswijzer, een checklist en een rekenmodel. Een calculator geeft vervolgens een indicatie van de vergoeding voor een tentoonstelling, gebaseerd op soort werk, aantal deelnemende kunstenaars en duur van de tentoonstelling.
 
Meer  informatie

 

gepubliceerd op 21-12-2016

Terugkijken: Avro's kunstuur over de Prix de Rome

Zondag 18 december wijdde Avro’s Kunstuur een aflevering aan de Prix de Rome.

De uitzending heeft als thema Rome – de stad waar de Prix de Rome winnaars tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw naar toe reisden. In 2013 introduceerde het Mondriaan Fonds de Romereis opnieuw als een vast onderdeel van de prijs.  
 
De AVRO filmde in de collecties van de Rijksakademie ondermeer gipsen beelden van winnaars Prix de Rome beeldhouwkunst en tekeningen van onder anderen Jan Sluijters. Speciale aandacht was er voor de logedeur, waarachter de Prix de Rome kunstenaars vroeger in afzondering werkten aan hun inzendingen en hun maaltijden ontvingen via een luikje in de deur. 
 
Van 1870 tot en met 2012 is de Prix de Rome georganiseerd door de Rijksakademie van beeldende kunsten. In opdracht van de toenmalige staatssecretaris voor cultuur is de organisatie van de Prix de Rome per 1 januari 2013 overgedragen aan het Mondriaan Fonds.
 
Kijk de uitzending hier terug.
 

 
 

gepubliceerd op 7-7-2016

Rijksakademie maakt kunstenaars Residency 2017 bekend

De Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam maakt vandaag bekend welke 20 kunstenaars uit de ruim 1.400 aanmeldingen zijn geselecteerd voor de felbegeerde residency-plekken 2017.
 
De Rijksakademie draagt bij aan ontwikkeling en vernieuwing van kunstenaarschap door zorgvuldig talentvolle en ambitieuze kunstenaars te selecteren voor een werkperiode. Dit tweejarige programma biedt kunstenaars theoretische, technische en artistieke faciliteiten. Onderzoek, experiment en ontwikkeling van het werk staan hierin centraal. De nieuwe lichting, bestaande uit 10 Nederlandse en 10 buitenlandse kunstenaars, sluit zich aan bij de 25 kunstenaars die in 2016 hun residency zijn gestart.


De selectiecommissie bestaat uit internationaal vooraanstaande kunstenaars en professionals die als advisor verbonden zijn aan de Rijksakademie. Advisors begeleiden en coachen de kunstenaars gedurende hun residency door middel van atelierbezoeken en theoretische begeleiding.

Nieuwe lichting kunstenaars residencyjaar 2017:

Tyna Adebowale (NG)
Isabelle Andriessen (NL)
Esteban Cabeza de Baca (US)
CHE Onejoon (KR)
Gaëlle Choisne (FR)
Anna Dasovic (NL)
Danielle Dean (GB/US)
Maurice van Es (NL)
Ana Maria Gómez López (CO/US/DE)
Ceel Mogami de Haas (NL/CH)
Femke Herregraven (NL)
Polina Kanis (RU)
Arvo Leo (CA)
Jenny Lindblom (SE/NL)
Laura O’Neill (GB)
Josse Pyl (BE/NL)
Nora Turato (HR/NL)
Kubilay Mert Ural (TR)
Riet Wijnen (NL)
Marieke Zwart (NL)

De nieuwe lichting is bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse Vriendenkring Zomerlunch. De Rijksakademie Vriendenkring bestaat uit particulieren, fondsen en bedrijven die substantieel bijdragen aan de Rijksakademie. Zij worden actief betrokken bij het instituut en bij de kunstenaars die er werken.

De Rijksakademie wordt gefinancierd door het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Amsterdam en via Stichting Trustfonds Rijksakademie.
 

gepubliceerd op 31-5-2016

Raad voor Cultuur

De Raad voor Cultuur heeft in haar advisering voor de komende kunstenplanperiode de rijkssubsidie voor de Rijksakademie weer geheel ondergebracht in de basisinfrastructuur. Het beleidsplan is positief ontvangen en de Raad onderschrijft de betekenis en kwaliteit van de Rijksakademie nationaal en internationaal evenals de grote waarde voor de ontwikkeling van artistiek talent.

Wel zijn er twee onderwerpen van aandacht. Er is de gedachte bij de Raad dat de Rijksakademie sterk leunt op haar traditie en reputatie waarbij de Raad haar vrees uitspreekt dat innovatie en profilering onvoldoende aandacht krijgt. Voor wat betreft de Rijksakademie is het juist 'de rijke historie en grote reputatie, de bewezen kwaliteit en impact op kunstenaars en kunstenaarschap' die ons kans geeft om te werken aan innovatie en onze positie. Dit wordt onder andere zichtbaar in de ontwikkelingen en vernieuwingen in de technische infrastructuur en de nieuwe samenwerkingsprojecten met (inter)nationale partners.
De focus op de individuele begeleiding van de kunstenaar maakt de werking van het instituut misschien niet altijd even duidelijk. Reden om beter te communiceren hierover.

Het tweede onderwerp betreft de oproep tot verdere samenwerking met De Ateliers. Na hier in de voorgaande cultuurplan periode constructief en gecommitteerd aan te hebben gewerkt zal de Rijksakademie opnieuw peilen wat de ruimte is bij De Ateliers. Over beide onderwerpen is contact met de Raad en met het Ministerie mede omdat de Raad hier aanleiding in ziet de Rijksakademie minder subsidie toe te kennen dan in de afgelopen vier jaren.

gepubliceerd op 31-3-2016

10 jaar samenwerking Rijksakademie en Korea: tentoonstelling

Morgen opent de tentoonstelling Emerging Other in Arko Art Center in Seoul. Aanleiding is tien jaar samenwerking tussen de Rijksakademie en Arts Council Korea (Arko). Arko ondersteunt de residency van Koreaanse kunstenaars met een Fellowship. Dertien kunstenaars hebben sinds 2005 een Arko Fellowship ontvangen.

In de tentoonstelling is naast nieuw werk van de Arko Fellows, ook werk te zien dat tijdens de residency in Amsterdam is ontwikkeld en niet eerder te zien was in Korea. Centraal staat de impact van een verblijf aan de Rijksakademie en de persoonlijke ervaringen van de kunstenaars. Bij de tentoonstelling wordt een archief ontsloten met interviews en verslagen over de residency van de Koreanen. Dit geeft handvatten om de ontwikkeling van de kunstenaars en het werk te volgen en ervaringen te delen.

Emerging Other is te bezoeken van 1 april t/m 19 juni in het Arko Art Center, 3, Dongsung-gil, Jongno-gu in Seoul, Zuid-Korea.

Werk van de volgende Rijksakademie-alumni is te zien in de tentoonstelling en/of in de bijbehorende publicatie: Sung Hwan Kim, Kwang-Ju Son, Go Eun Im, Min Oh, Shiu Jin, Goeun Bae, Jisan Ahn en Sanghee Song.

Daarnaast heeft Arts Council Korea ook de volgende alumni ondersteund: Jewyo Rhii, Yang Ah Ham, Jisun Kim en Young Eun Kim. In 2016 is Noah Ryu artist-in-residence met een Arko Fellowship.

gepubliceerd op 16-3-2016

Lancering Jacqueline van Tongeren Fellowship voor Afrikaanse kunstenaar aan de Rijksakademie

Gisteren heeft Han Nefkens, schrijver, verzamelaar en mecenas, het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds gelanceerd. Het Fellowship maakt de residency van een Afrikaanse kunstenaar aan de Rijksakademie in Amsterdam mogelijk. Het fonds is een eerbetoon aan Jacqueline van Tongeren, die samen met haar levenspartner Joep Lange het leven verloor bij de ramp met de MH17. Ter nagedachtenis aan zijn bijzondere werk op het gebied van HIV en aidsbestrijding wordt het Joep Lange Instituut geopend en vindt gelijktijdig de lancering van het fonds plaats.

Het eerste Jacqueline van Tongeren Fellowship is toegekend aan de Beninse kunstenaar Thierry Oussou (1988). Oussou is uit ruim 1300 aanmeldingen geselecteerd voor een residency aan de Rijksakademie. Oussou gebruikt zijn kunstenaarschap om de rijke historie van zijn land Benin te tonen, waarbij hij inzoomt op de complexiteit van sociale structuren tussen gemeenschap en individu. Met zijn werk vertelt hij verhalen die refereren aan de lokale geschiedenis van Benin, maar ook raken aan internationale en universele tendensen. Een kunstenaar die aansluit bij het leven en de passie van Jacqueline van Tongeren.

Jacqueline van Tongeren was de Director of Communications and Liaison Officer van Professor Joep Lange bij het Amsterdam Institute for Global Health and Development (AIGHD). Ze hield zich het laatste jaar vooral bezig met de jaarlijkse INTEREST Workshop, een Afrikaanse wetenschappelijke conferentie voor de meest talentvolle onderzoekers. Haar passie lag in het verbinden van mensen en het delen van kennis in de strijd tegen HIV/AIDS. Jacqueline had een grote passie voor kunst, ze verzamelde en ze droomde ervan een galerie te openen, zoals ze dat eerder had gedaan in de jaren ‘70 en ‘80 in Amsterdam. Met het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds blijft haar passie voortleven en krijgen beloftevolle Afrikaanse kunstenaars steun in hun professionele ontwikkeling.

Han Nefkens:
"In de lawine aan terechte lofbetuigingen in de media voor Joep Lange, blijft Jacqueline onderbelicht. En dat is jammer, want ook zij was een zeer bijzonder mens. Jacqueline was een mooie, fijngevoelige vrouw wier leven bestond uit geven. Ook kon ze enorm genieten van mooie momenten. Van heerlijk eten, ballet, kunst of een mooie voorstelling. In het Jacqueline van Tongeren Fellowship voor een kunstenaars uit Afrika komt haar passie voor het continent en de cultuur samen en blijft de herinnering aan een bijzonder warm en genereus mens voortbestaan."

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:
"De Rijksakademie is verheugd en vereerd met de instelling van het Jacqueline van Tongeren Fellowship Fonds. Met dit Fellowship wordt bijgedragen aan de professionele loopbaan van een Afrikaanse kunstenaar. Ontwikkeling van werk, versterking van positie, respect en erkenning binnen een internationale gemeenschap van professionals zijn elementen die de kunstenaar instrumenten geven om de eigen positie verder te ontwikkelen en een rol te spelen in het lokale veld. Het is bijzonder om op deze wijze invulling te kunnen geven aan de nagedachtenis van Jacqueline van Tongeren."

gepubliceerd op 18-11-2015

Aqui Africa: Contemporary Africa through the Eyes of its Artists

Resident Thierry Oussou (BJ, 1988) zal tijdens Aqui Africa: Contemporary Africa through the Eyes of its Artists de video Unite (2015) tonen. De video resulteerde uit een collaboratief project waar ook residents Mercedes Azpilicueta (AR, 1988) en Koen Doodeman (NL, 1987) aan deelnamen.

De tentoonstelling, gecureerd door Adelina von Fürstenberg, laat zich in met concepten inherent aan de Afrikaanse geschiedenis en cultuur en brengt hedendaagse Afrikaanse kunstenaars uit de internationale kunstenaars-scene samen.

Aqui Africa opent 19 november en loopt tot 20 maart in SESC Belezhino in São Paulo. Klik hier voor meer informatie.

 
Thierry Oussou, The Poetry, 2015 (installation view) Thierry Oussou, The Poetry, 2015 (installation view)

gepubliceerd op 2-7-2015

Lichting kunstenaars Rijksakademie Residency 2016 bekend

De volgende kunstenaars zijn uitgenodigd voor de Rijksakademie Residency 2016:

Monira Al Qadiri (KW)
Leonardiansyah Allenda (ID)
Inez de Brauw (NL)
Sander Breure & Witte van Hulzen (NL)
Xinyi Cheng (CN/US)
Kate Cooper (GB)
Jonathan van Doornum (NL)
Deniz Eroglu (DK/TR)
Becket Flannery (US)
Takeshi Ikeda (JP)
Frederique Jonker (NL)
Sam Keogh (IE/GB)
Mauricio Limón de León (MX/ES)
Basir Mahmood (PK)
Claudia Martínez (PE)
Inge Meijer (NL)
Funda Gül Özcan (DE)
Evelina Rajca (DE/NL)
Floris Schönfeld (NL/US)
Joscha Steffens (DE)
Iqra Tanveer (PK/NL)
Adam Ulbert (HU/NL)
Rutger de Vries (NL)
Tchelet Weisstub (IL/NL)

De kunstenaars zijn geselecteerd uit ruim 1300 aanmeldingen door een onafhankelijke jury van internationale experts. Van de aangenomen kunstenaars komen er 12 uit Nederland en 13 uit het buitenland. De nieuwe lichting kunstenaars is op 2 juli bekend gemaakt aan vrienden en partners van de Rijksakademie tijdens de jaarlijkse Vriendenkring Zomerlunch.
 
De Rijksakademie wordt gefinancierd door het ministerie van OCW, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Amsterdam en Stichting Trustfonds Rijksakademie.

gepubliceerd op 8-6-2015

Goed nieuws: Rijksakademie in de basisinfrastructuur

Vanmiddag ontving de Rijksakademie de uitgangspunten voor het nieuwe cultuurbeleid 2017 – 2020 ‘ruimte voor cultuur’ waarin de Minister aankondigt de Rijksakademie binnen de basisinfrastructuur te houden.

Fantastisch nieuws! Hieronder vindt u de alinea uit de notitie van de Minister.

De Raad adviseert de functie van postacademische instellingen in de basisinfrastructuur op te nemen. Ik wil deze belangrijke functie in de basisinfrastructuur volledig behouden en neem het advies van de Raad dan ook over. Zo waarborg ik de continuïteit van de postacademische instellingen. Zoals ik in de brief Ruimte voor talent heb geschreven, hecht ik aan “plekken waar beeldend kunstenaars zich gedurende een wat langere periode onder begeleiding kunnen ontwikkelen”. De Raad adviseert financiering van deze functie op basis van een gemengd model: deels basisfinanciering vanuit de basisinfrastructuur en deels geoormerkte beurzen van het Mondriaan Fonds. De Raad wijst daarbij op het fiscaal nadeel dat er 21% moet worden afgedragen over een beurs. Verder adviseert de raad dat de instellingen in onderlinge afstemming duidelijk verschillende profielen dienen te ontwikkelen.

In navolging van de Raad vraag ik de postacademische instellingen duidelijk verschillende profielen te ontwikkelen zodat kunstenaars een keuze kunnen maken voor een instelling die aansluit bij hun eigen profiel. De financiering zal volledig verlopen via de basisinfrastructuur. Er zal geen sprake meer zijn van een gemengd model van beurzen via het Mondriaan Fonds en financiering van instellingen. Het budget van de beurzen die via het Mondriaan Fonds werden verleend, zal worden overgeheveld naar de basisinfrastructuur. Het fiscale probleem is daarmee opgelost. Op deze manier is de financiële continuïteit van de postacademische instellingen gewaarborgd en worden de beschikbare middelen zo volledig mogelijk ingezet voor talentontwikkeling. De instellingen hebben de volledige zeggenschap over de samenstelling van de groep kunstenaars, omdat juist die samenstelling zo belangrijk is voor de gewenste profilering van de instelling. Het is belangrijk dat de instellingen hier onderling afspraken over maken, zodat de profielen daadwerkelijk onderscheidend zijn.


(Bron: Ruimte voor cultuur. Uitgangspunten cultuurbeleid 2017-2020)

gepubliceerd op 10-1-2013

Contactgegevens afdelingen Rijksakademie

Vanaf heden heeft de Rijksakademie niet langer een centrale receptie.

Op deze pagina vindt u de directe contactgegevens van de verschillende afdelingen.

De contactgegevens van de resident artists zijn te vinden op de verschillende kunstenaarspagina's.