Verf
In de sectie chemie wordt veel geëxperimenteerd met kunststoffen en verf

“Elk jaar zijn we weer (opnieuw) aan het uitvinden” zegt technisch begeleider Arend Nijkamp. Om het idee van de kunstenaar zo goed mogelijk te visualiseren worden diverse proefpogingen ondernomen. Een tafel vol met testjes en prototypes laat zien wat er zoal mis kan gaan, maar vooral wat er allemaal mogelijk is, en inspireert ieder jaar weer een nieuwe lichting residents. In het verflaboratorium is er veel aandacht voor hedendaagse toepassingen als kunstharsen, het ontwikkelen van oppervlaktestructuren, conserveringsmethodieken, industrieverf en coatingssystemen. Arend Nijkamp: “Er komen steeds nieuwe materialen bij, maar ook losse pigmenten plus een eitje is nog steeds relevant.” Zo deelde oud-resident Gijs Frieling in het verflab zijn eigen recepturen en kennis over tempera met een nieuwe lichting kunstenaars.

Regelmatig wordt er gezocht naar trucage, het zoeken naar een oppervlak dat het materiaal er anders uit laat zien dan wat het eigenlijk is. Thomas Raat zocht bijvoorbeeld in 2011 naar een manier om houten sculpturen op metaal te doen lijken. Bijna had het verflab zelf een metaalverf ontwikkeld, totdat er een nieuw product op de markt bleek te zijn dat precies het juiste effect gaf. Meestal wordt geprobeerd om producten te gebruiken die op de markt beschikbaar zijn, zodat de kunstenaar na de Rijksakademie onafhankelijk verder kan. Door middel van een samenwerking met Old Holland Classic Colours (sinds 1664, zij maken de verf waarmee ook Van Gogh, Vermeer en Mondriaan schilderden) kunnen residents tegen reductie met hoge kwaliteit olieverf werken.

De werkplaats heeft een spuitcabine waarin stofvrij met nieuwe technieken wordt gewerkt. Ook is er ruimte om doeken van zeer groot formaat te spannen. Met de andere werkplaatsen heeft het verflaboratorium veel contact. Vaak met keramiek voor 3D-objecten, maar ook met bijvoorbeeld video — als het gaat om het projecteren op een speciale ondergrond.

Verbonden aan de afdeling zijn er faciliteiten voor ‘warm’ glas, zoals het werken met ingesmolten glas in mallen (fusing) en vervorming in de oven. Voor geblazen glas wordt er samengewerkt met externe partijen.

Marius Lut (RA 08/09), spuitcabine Marius Lut (RA 08/09), spuitcabine Keramiekwerkplaats Keramiekwerkplaats Verflab Verflab