Fotografie
De komst van digitale fotografie heeft voor een grote omslag gezorgd, een ontwikkeling die technisch begeleider Roy Taylor op de voet heeft gevolgd. “We begonnen met heel eenvoudige digitale printers, waar de prints als snel van verbleekten. Inmiddels zijn digitale prints veel beter houdbaar dan traditionele fotografie.” Toch blijven ook oudere technieken beschikbaar. De Rijksakademie heeft nog steeds een kleuren- en zwart-wit doka. Taylor ziet een hernieuwde interesse voor analoge fotografie: “Er komt nu een generatie die nog nooit in een donkere kamer heeft gewerkt en daar nieuwsgierig naar is.” Zo ging Uche Okpa-Iroha voor zijn project Invisible Borders in Afrika met een analoge Hasselblad camera op pad. Een werk van Alberto de Michele, die heel gedetailleerd het schaafsel van krasloten wilde vastleggen, bleek het beste te fotograferen met een technische camera.

Er is een grote daglicht- en kunstlichtstudio voor film opnames en fotografie. Residents hebben regelmatig vragen over studio fotografie, in het bijzonder over het uitlichten van een object of een set, ook voor video. Ook het zoeken naar het juiste materiaal voor prints vraagt om specialistische kennis. De afdeling fotografie werkt veel samen met grafiek, maar ook met het verflaboratorium, voor bijvoorbeeld het ingieten van foto’s met epoxy. Experiment wordt gestimuleerd, en maatwerk is belangrijk. Roy Taylor: “Een kunstenaar als Gert-Jan Kocken komt gerust met een bestand van 5 gigabyte, terwijl Hamid El Kanbouhi een serie foto’s met een mobiele telefoon heeft gemaakt. Het is ontzettend leuk om met kunstenaars te werken, en te zoeken naar wat het beste bij hun werk past.”