In het vakgebied van grafiek, dat oorspronkelijk altijd gericht was op reproductie, zijn er steeds nieuwe technieken bijgekomen. In de grafische industrie verdwijnt een eerdere techniek vaak, sommige druktechnieken blijven daarna uitsluitend relevant voor kunstenaars, omdat ze een eigen esthetiek meebrengen. Kunstenaars kunnen hier gebruikmaken van traditionele en van de nieuwste technieken. Het gaat erom hoe je de meest geschikte techniek kunt toepassen voor hedendaags werk.

Zo wilde in 2011 resident Leï Saito heliogravures maken, maar daarvoor zijn tegenwoordig de materialen bijna niet meer verkrijgbaar. Met behulp van ‘Solar’ platen die gebruikt worden voor ‘flexodruk’ in bijvoorbeeld de verpakkingsindustrie, bereikte ze uiteindelijk hetzelfde effect.

Naast digitaal drukwerk is vooral zeefdruk populair. Edward Clydesdale Thomson experimenteerde veel met verschillende druktechnieken en oppervlaktes, zoals het zeefdrukken op spiegels. Het bijzondere aan de werkplaats is dat alles zich dicht bij elkaar bevindt en heel compleet is; van het drukken, snijden, plakken tot aan boekbinden.

De werkplaats wordt regelmatig gebruikt voor het maken van publicaties. Er is veel samenwerking met de afdeling Fotografie en het Verflab, maar ook is met de afdeling Keramiek onderzoek gedaan naar keramische transfers (het bedrukken van keramiek).  
Matthew Lutz-Kinoy (RA 10/11), grafiekwerkplaats Matthew Lutz-Kinoy (RA 10/11), grafiekwerkplaats Marika Asatiani (RA 09/10), Now and then, kunstenaarspublicatie Marika Asatiani (RA 09/10), Now and then, kunstenaarspublicatie Margit Lukács en Persijn Broersen (RA 07/08), grafiekwerkplaats Margit Lukács en Persijn Broersen (RA 07/08), grafiekwerkplaats