Metaal
Toen technisch coördinator Stephan Kuderna in 2000 begon bij de Rijksakademie, was de werkplaats traditioneler ingericht: “Het leek meer een smederij die vooral werd gebruikt voor lasconstructies, het grove werk.” Die mogelijkheid biedt de werkplaats steeds, maar inmiddels heeft de werkplaats zich ook gespecialiseerd in mechatronische toepassingen, die in nauwe samenwerking met de afdeling elektronica worden ontwikkeld en gebouwd. Vanuit deze samenwerking werden bijvoorbeeld de levensechte koppen ontwikkeld voor het complexe werk Giantbum van Nathaniel Mellors, die later te zien was in Tate Britain en op de Biënnale van Venetië.

Oude technieken verdwijnen niet, er zijn altijd kunstenaars die ijzer willen smeden of brons gieten. Tegelijkertijd gaat de werkplaats mee met de laatste ontwikkelingen en zijn er het afgelopen jaar een 3D-printer en scanner aangeschaft in samenwerking met de afdeling keramiek. Er is ook veel contact met bedrijven buiten de Rijksakademie. Stephan Kuderna: “Sommige dienstverlening kun je goedkoop inkopen, en hoef je dan niet per se in huis te hebben. Hier moet je juist kunnen doen wat buiten de akademie niet kan, en er zelf mee kunnen experimenteren.”

Veel kunstenaars hebben zichzelf mechanica aangeleerd, maar weten niet hoe ze verder moeten, de diepte in. Daarom vindt Kuderna het essentieel hen op vakniveau informatie te geven die hen verder helpt. “De meeste residents die binnenkomen, zijn geen volleerde technici. Maar ik wil dat ze dingen gaan uitproberen; ze moeten het gevoel krijgen dat hier in principe alles mag. Ze worden hier maar een keer uitgenodigd, voor twee jaar. Dat overkomt ze nooit meer. Dit is een uitzonderlijke plek en daar moet je alles uit kunnen halen wat er in zit.”