Vacature: Manager Development

_____________________________________

De Rijksakademie zoekt een:

Manager Development
omvang 36 uur per week


Introductie Rijksakademie
De Rijksakademie is een residencyprogramma voor veelbelovende en  uitdagende kunstenaars, die  de potentie hebben en in de fase van hun carrière zijn om hun werk en positie te verbreden en te verdiepen. Met een op maat gemaakte infrastructuur van technische, theoretische en artistieke faciliteiten en begeleiding, worden zij uitgedaagd hun grenzen te verleggen en nieuw werk te ontwikkelen. De Rijksakademie onderscheidt zich van andere residency-programma’s in de wereld door haar mondiale reikwijdte, de omvang van de kunstenaarsgemeenschap en daarmee het internationale netwerk. En ‘last but not least’ door haar onafhankelijke selectie, waardoor echt iedere kunstenaar, ongeacht diens achtergrond en financiële situatie, een plek kan krijgen. Dit laatste kunnen wij dankzij de steun van particuliere begunstigers en fondsen. De Rijksakademie streeft naar diversiteit en werkt vanuit een mondiaal perspectief zonder het lokale uit het oog te verliezen.
 
Kernactiviteiten
De Rijksakademie wordt gefinancierd door het Ministerie van OCW. Daarnaast is er financiering vanuit de Gemeente Amsterdam en wordt een groot deel van de activiteiten mogelijk gemaakt door de bijdragen van particuliere begunstigers, fondsen, bedrijven en stichtingen in binnen- en buitenland. Het ontwikkelen van relaties in al die verschillende velden, vormt de kern van de afdeling Development. In onze fondsenwerving zijn de resident kunstenaars en advisors belangrijk als bemiddelaar en ambassadeur en de alumni vormen in financieel opzicht ook een belangrijke steunpilaar via het Rijksakademie Artists Endowment Fund.
 
Verantwoordelijkheden en positie manager Development
• Ontwikkelt samen met de directie Rijksakademie strategieën voor fondsenwerving en relatieontwikkeling;
• rapporteert aan directeur Strategy & Development;
• overziet het geheel van lopende overeenkomsten en verbintenissen met fondsen, bedrijven en particuliere begunstigers en draagt zorg voor de daaraan verbonden afspraken en programma’s;
• stuurt als meewerkend collega een klein gedreven team aan (op dit moment bestaande uit een medewerker development en medewerker private relations & funds). 

Kerntaken
• Overziet en coördineert de dagelijkse werkprocessen;
• bewaakt en zorgt voor naleving van afspraken voortkomend uit de overeenkomsten en verbintenissen met alle begunstigers (particulier en zakelijk);
• onderhoudt het netwerk van particuliere begunstigers (Rijksakademie Vriendenkring), fondsen, stichtingen en bedrijven;
• ontwikkelt relevante relaties voor de Rijksakademie, evenals nieuwe relatieprogramma’s en proposities;
• schrijft aanvragen, voorstellen en rapportages;
• is het gezicht naar buiten voor de Rijksakademie, bouwt het netwerk uit van relevante stakeholders en vakgenoten en is op de hoogte van relevante trends en ontwikkelingen op zowel artistiek als financieel-economisch vlak.
 
Competenties
• Planmatig en gestructureerd;
• verbindend - zowel binnen het team en de organisatie als extern een brug slaan tussen de hoogwaardige, eigenzinnige artistieke omgeving van de Rijksakademie en het publieke en zakelijke domein;
• Schrijven - beschikt over een heldere, creatieve en beleidsmatige penvoering zowel in de Nederlandse als de Engelse taal;
• Netwerken - beschikt over een relevant netwerk en is in staat en bereid langdurige relaties te ontwikkelen en verder uit te bouwen;
• Gevoel voor kwaliteit en oog voor detail;
• Servicegericht - zorgen voor goede, vriendelijke en correcte afwikkelingen en een hoge mate van tevredenheid bij onze stakeholders;
• Empathisch vermogen - om kunnen gaan met het dilemma van enerzijds begrip hebben voor kwetsbare artistieke kunstenaarsprocessen versus de benodigde commercialiteit om succesvol te zijn. 

Opleiding, ervaring en inschaling
Om deze functie op een goede en adequate manier te kunnen vervullen, is zowel een abstractie als hands-on aanpak vereist. Dat betekent naast een universitaire scholing, minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie en context.
 
Inschaling in schaal 10 - 11 van de Museum CAO, afhankelijk van leeftijd en ervaring.
 
Sollicitatie
Reageren op deze functie kan tot uiterlijk 14 april 2019. Sollicitaties kunnen gericht worden aan
sollicitatie@rijksakademie.nl. De eerste gesprekken staan gepland op woensdag 24 april.
Bij vragen over deze functie kan contact worden opgenomen met Susan Gloudemans, director Strategy & Development T020 527 0322.
 

Appletree #2 - White Privilege A Workshop for Beginners

______________________________

We regret to inform you that the event 'White Privilege A Workshop for Beginners' is now fully booked. We will however make the audio recordings of the workshop available after the event.
__________________________________

Appletree #2 -
White Privilige
A Workshop for beginners *

A workshop on White Privilege conceived and led by artist Maria Guggenbichler as part of the programme Appletree, curated by Vincent van Velsen.

Wednesday 27 March, 16:00 – 18:00
(doors open at 15:45)
Rijksakademie Reading Room

Admission is free, but reservation is required. You can reserve your seat here.


* Although (because) they’re the inventors of white supremacy and also the experts in profiting from it, white people are also specialists in not knowing whiteness – hence ‘for beginners.’
 
The life-threatening (deadly) consequences of white supremacy are the daily lived reality of people of colour globally, yet they remain invisible to those who “believe themselves as white” (Ta-Nehisi Coates). Those who benefit from white racial privilege don’t see (read: un-see, read: ignore) whiteness permanently. Given the comfort which comes with it, not surprisingly white people naturalize their privilege; although unearned, it feels normal to them, as much a given as unremarkable.
 
In utter denial, white people demand “black labour for proof” (Patricia Schor) of systematic and everyday racism, of the real-ness and effects of white supremacy, but they also demand the time and labour of people of colour to educate them about their own whiteness. 
 
Audre Lorde: “Black and Third World people are expected to educate white people as to our humanity. Women are expected to educate men. Lesbians and gay men are expected to educate the heterosexual world. The oppressors maintain their position and evade their responsibility for their own actions.”
 
Goal of the workshop is to “return the problem of whiteness to white people” (George Yancy) and open the uncomfortable space for those with racial privilege to do the work, self-examine, educate and confront themselves with their privileged, which also always means oppressing, position. From this position, what does it mean to “take responsibility for one’s own actions?”
 
The workshop takes the form of a reading-listening session. It will use texts by scholar Peggy McIntosh and by writer Claudia Rankine to name the norm and understand white supremacy as systematic, as a political fiction and investment, as a technology of domination, as terror, as spatial and necro-political operation.
 
Confronting (white) privilege will only be possible, I believe, if we address as clearly as is possible the here and now of our conversation, of our gathering. Given the location at an art institution, it will be necessary to discuss the role of culture, its protocols and institutions, in the reproduction of white supremacy; as well as the complicity/agency for resistance of those working in the field.
 
The reading materials can be found here:
– Peggy McIntosh: White Privilege and Male Privilege (1988)
– Claudia Rankine: In Our Way – Racism in Creative Writing (2016)

Bio Maria Guggenbichler
Maria Guggenbichler thinks and un-thinks, laughs, dances, plays, collaborates, doubts, listens, talks, walks, organizes, works and sabotages, publishes and hides, and spoils the broth – with too many cooks, fellow strangers, and friends. Maria works in long-term and close collaborations and friendships. 
Together with Amal Alhaag, Maria initiated and ran the Side Room, a discursive platform for excentric cultural practices and intersectional thinking (2013-2016). Amal and Maria have been collaborating on many other events, programs, and pranks. 

www.mariaguggenbichler.xyz
 
Image via Deniz Unal / do you mind; and as well via Zubeyda Muzeyyen / DJ Haram Image via Deniz Unal / do you mind; and as well via Zubeyda Muzeyyen / DJ Haram

Vacature: Specialist Communicatie

_____________________________________

De Rijksakademie zoekt een:

Specialist Communicatie
omvang 32 uur per week


De Rijksakademie van beeldende kunsten is een residency programma in Amsterdam. Onze gemeenschap van kunstenaars heeft een unieke ecologie, zeer internationaal, multi-disciplinair, experimenteel en geëngageerd. De kunstenaars worden ondersteund met een studio, een stipendium en met een breed aanbod van artistieke, theoretische en technische voorzieningen opdat zij in staat zijn zichzelf uit te dagen, te experimenteren en hun kunstenaarspraktijk te verdiepen. De Rijksakademie streeft diversiteit na, en te werken met een perspectief op de wereld zonder het lokale uit het oog te verliezen.

De Rijksakademie van beeldende kunsten heeft de nieuwe functie Specialist Communicatie gecreëerd voor het ontwikkelen van communicatie strategieën rondom de kernactiviteiten: het residency programma en de jaarlijkse RijksakademieOPEN. Daarnaast zal de Specialist Communicatie actief meewerken aan een aantal nieuwe activiteiten en ontwikkelingen in de organisatie. Hieronder vallen een nieuwe visuele identiteit en website, en speciale projecten en activiteiten rondom het 150-jarig bestaan van de Rijksakademie in 2020.

Wij zijn op zoek naar een creatieve en inventieve Specialist Communicatie die zowel social als online media goed beheerst. De Specialist Communicatie leidt de ontwikkeling van de nieuwe website, inclusief het ontwikkelen van content daarvoor en zal ook de nieuwe communicatieplannen rondom RijksakademieOPEN en het 150-jarig bestaan ontwikkelen en implementeren. Ook zal de Specialist Communicatie worden betrokken bij het schrijven en ontwikkelen van beleidsplannen, jaarverslagen en presentaties.

Wij zoeken een kandidaat die beschikt over:

• Sterke mondelinge, schriftelijke en redactionele vaardigheden, in het Nederlands en Engels
• Een bewezen track record van inventieve communicatieplannen en uitingen
• Brede ervaring met het schrijven van advertentieteksten, nieuwsbrieven, uitnodigingen, jaarverslagen, beleidsplannen en met het schrijven over kunst
• Ervaring met het beheer van social media kanalen en het ontwikkelen en (her)schrijven van online content inclusief (bewegend) beeld
• Ervaring met het samenwerken met grafisch ontwerpers en het voorbereiden van materiaal voor printuitingen

Persoonlijke eigenschappen:

• Creatieve en strategische denker en een goede communicator, in staat zelfstandig, als lid van een team en als teamleider te werken
• In staat prioriteiten te stellen binnen een divers takenpakket met verschillende deadlines en kwaliteit te leveren met groot oog voor detail
• Kennis van hedendaagse kunst

Positie in de organisatie
De Specialist Communicatie legt verantwoording af aan de Directeur Rijksakademie. Er wordt nauw samengewerkt met de Directeur, de Directeur Strategy & Development en het Hoofd Residency. Daarnaast is er een nauwe samenwerking met de medewerker verantwoordelijk voor het monitoren van alumni en residency documentatie, de technisch advisors van de AV-afdeling, en met externe grafisch ontwerpers, een jaarlijkse designer in residence en deelnemende kunstenaars in het residency programma.

Werktijden en salaris
Dit is een functie voor 32 uur per week gedurende 2019 en 2020. Daarna vindt een evaluatie van de functie plaats. Salaris conform schaal 10 Museum CAO.

Motivatie en CV kunnen voor 15 april 2019 worden verzonden naar sollicitatie@rijksakademie.nl. Interviews vinden plaats in week 17. Voor vragen over de vacature kunt u contact opnemen met Emily Pethick via 020-5270341.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Shortlist Preis der Nationalgalerie 2019

Rijksakademie alumni Pauline Curnier Jardin (RA 15/16) and Katja Novitskova (RA 13/14) are among the four shortlisted artists for the Preis der Nationalgalerie 2019.

Statements from the jury:

Pauline Carnier Jardin convinced the jury with her transgressive artistic practice adopting visual and narrative elements as much from the theatre tradition as from narrative cinema. Her often humorous works are the outcome of an individual approach towards historical situations and the collective repertoire of stories, religious and cultural traditions, and mythologies by transposing them into a contemporary experimental language. The jury was especially drawn to her approach towards gender roles, diversity of identityand queerness*, addressed from the position of a "precarious feminism".

One of the pioneers of an artistic language that became known as 'post internet art', Katja Novitskova convinced the jury with the virtuosity and complexity with which she brings together images of nature and technology. Her immersive sculptural environments address the transformation of organic bodies into digital data and attempt, so to speak, a re-materialization of our extensively virtual world. Capturing the process of transformation, she creates futuristic landscapes and maps of information and exemplifies the growing inadequacy of the division between the real and the virtual.

A joint exhibition of the artists’ work will be shown from August 16, 2019 to January 12, 2020 at Hamburger Bahnhof Berlin. The prizewinner will be chosen on 12 September, the award consists of a solo exhibition with a catalogue at one of the institutions of Berlin’s Nationalgalerie in the fall of 2020.
Pauline Curnier Jardin (photo Karim El Maktafi) Pauline Curnier Jardin (photo Karim El Maktafi) Pauline Curnier Jardin, 'Grotta Profunda Approfundita', 2017, installation-film, installation view, 'Viva Arte Viva, Arsenale, 57th Venice Biennale (photo Daniele Zoiko) Pauline Curnier Jardin, 'Grotta Profunda Approfundita', 2017, installation-film, installation view, 'Viva Arte Viva, Arsenale, 57th Venice Biennale (photo Daniele Zoiko) Katja Novitskova (photo Lutz Leitmann) Katja Novitskova (photo Lutz Leitmann) Katja Novitskova, Pattern of Activation (eyes of the world), 2017, installation, sculpture, sound, various media. From solo exhibition for Estonian Pavilion for the 57th Venice Biennale, 2017. Courtesy of the artist, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin (photo Anu Vahtra) Katja Novitskova, Pattern of Activation (eyes of the world), 2017, installation, sculpture, sound, various media. From solo exhibition for Estonian Pavilion for the 57th Venice Biennale, 2017. Courtesy of the artist, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin (photo Anu Vahtra)

Sharjah Biennial 14: Leaving the Echo Chamber

----------------------------------------------------

Sharjah Biennial 14
Leaving the Echo Chamber
7 maart - 10 juni


Programme Opening Week & March Meeting


The 14th edition of the Sharjah Biennial (SB14), Leaving the Echo Chamber, explores the possibilities and purpose of producing art when news is fed by a monopoly of sources, history is increasingly fictionalised, when ideas of ‘society’ are invariably displaced, when borders and beliefs are dictated by cultural, social and political systems.

Curators Zoe Butt, Omar Kholeif and Claire Tancons, who have collaboratively conceived the SB14 theme, present three distinct exhibitions bringing together a range of experiences and works to create a series of provocations about how one might re-negotiate the shape, form, and function of the "echo chamber" of contemporary life, towards a multiplying of the echoes within, such vibration representative of the vast forms of human production —its rituals, beliefs and customs.

Participating Rijksakademie alumni:

Journey Beyond the Arrow
- curated by Zoe Butt -

Anawana Haloba
Meiro Koizumi
Mark Salvatus


Making New Time
- curated by Omar Kholeif -

Otobong Nkanga
Pamela Rosenkranz
Kemang Wa Lehulere


Look for Me All Around You
- curated by Claire Tancons -

Meschac Gaba
Matthew Lutz-Kinoy




 

Out of Office - Kunstschatten uit bedrijven

Out of Office - kunstschatten uit bedrijven
Singer Museum, Laren (NH)
11 december 2018 - 7 april 2019


Onder de titel Out of Office. Kunstschatten uit bedrijven, biedt Singer Laren in samenwerking met de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) een kunsthistorisch overzicht van 75 jaar Nederlandse kunst uit bedrijfscollecties.

Deelnemende alumni:

Tjebbe Beekman
Melanie Bonajo
Elspeth Diederix
Gijs Frieling
Folkert de Jong
Gert Jan Kocken
Michael Raedecker
Marie-José Robben
Sarah van Sonsbeeck
Berend Strik
Fiona Tan
Esther Tielemans
Helen Verhoeven
Koen Vermeule
Roy Villevoye
Evi Vingerling


Parallel aan Out of Office. Kunstschatten uit bedrijven toont het museum de tentoonstelling RE:Collecting, met onder andere werken van alumni Persijn Broersen & Margit Lukács en Ryan Gander.
 

gepubliceerd op 20-12-2018

Tushar Joag (1966-2018)

We are saddened by the news that on Tuesday 18 December 2018 artist-activist and Rijksakademie alumnus Tushar Joag passed away unexpectedly.

Tushar and his wife Sharmila Samant were both residents at the Rijksakademie in 1998 and 1999. After returning to Mumbai, they founded the artist-led initiative 'Open Circle', one of the first platforms of the Rijksakademie Artists Initiatives Network (RAIN). Open Circle (1999-2008) was an artist collective that sought to engage with contemporary socio-political issues via an integration of theory and practice.

Tushar described himself as a public intervention artist. He founded the Public Work Cells, an organisation that worked “to create works of art that seek to make interventions in the urban space, by designing and producing objects that while being functional and aesthetic bring into focus the various concerns of the immediate situation”.

In recent years he taught at Shiv Nadar University of Arts in Greater Noida, where he and Sharmila set up the Masters of Arts programme.

Over the past few weeks, Tushar had been helping to assemble a forum called Artists Unite, which recently issued a statement signed by 450 painters, writers and filmmakers warning that “democracy is not a majoritarian project to identify enemies and enforce uniformity of language, behaviour and culture”. It added, “Democracy is the celebration of a collective will for peace, of living together with dignity and equality.”

Our hearts are with Sharmila, his children Kattyayani & Kashyap, and his family and friends.


 
Tushar Joag in 2016 (photo www.ficart.org) Tushar Joag in 2016 (photo www.ficart.org)

gepubliceerd op 4-10-2018

Shortlist Future Generation Art Prize 2019

Rijksakademie alumni Monira Al Qadiri (RA 16/17) en Yu Araki (guestresident in 2018) staan op de shortlist van de vijfde editie van de Future Generation Art Prize.

De Future Generation Art Prize is een tweejaarlijkse internationale prijs voor hedendaagse kunst die openstaat voor alle kunstenaars van 35 jaar en jonger, waar ook ter wereld, werkzaam in welke medium dan ook. De kunstenaars op de shortlist krijgen de opdracht om nieuwe werken te maken voor tentoonstellingen in het PinchukArtCentre in Kiev (1 februari - 14 april) en tijdens de Biënnale van Venetië (9 mei - september 2019).

De uitreiking van de Future Generation Art Prize 2019 Award vindt plaats in maart 2019.



 

gepubliceerd op 13-3-2018

Nieuwe cultuurvisie: meer middelen voor de Rijksakademie van beeldende kunsten


PERSBERICHT


Gistermiddag heeft de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, haar visie op cultuur gepresenteerd. In haar visie-brief ‘Cultuur in een open samenleving’ staat dat het kabinet extra middelen beschikbaar stelt "voor een select aantal cultuurinstellingen dat een belangrijke rol speelt in talentontwikkeling: de Rijksakademie van beeldende kunsten en de Ateliers. Ook de Tweede Kamer heeft verzocht om aandacht voor deze instellingen, die anders de tijd tot de nieuwe periode niet zouden kunnen overbruggen".

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:

"Ik ben ongelofelijk blij dat het kabinet de betekenis van de Rijksakademie onderschrijft en cultuur weer echt op de agenda zet. Dit is een belangrijke stap, 'we mogen weer vooruit'."

De Rijksakademie van beeldende kunsten, bij wet opgericht in 1870, is al bijna 150 jaar succesvol in het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Voor veel alumni leidt een verblijf aan de Rijksakademie tot een internationale doorbraak.*

____________________________________________

NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat), via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
____________________________________________


* Bekende alumni zijn onder meer George Hendrik Breitner, Piet Mondriaan en Karel Appel. En meer recent Marijke van Warmerdam en Guido van der Werve. Op de Biënnale van Venetië in 2017 vertegenwoordigden 10 alumni hun land, en toonden in totaal 20 alumni hun werk.

Een belangrijke kracht is de selectie van kunstenaars. Jaarlijks melden ca. 1500 kunstenaars uit ca. 140 landen zich aan voor een residency aan de Rijksakademie. Een onafhankelijke jury selecteert maximaal 25 kunstenaars. De helft van de beschikbare plaatsen is voor Nederlandse kunstenaars.

gepubliceerd op 6-3-2018

Em’kal Eyongakpa ontvangt Henrike Grohs Art Award

Het Goethe Instituut maakte op 6 maart bekend dat Rijksakademie alumnus Em'kal Eyongakpa (RA 13/14) de eerste Henrike Grohs Art Award ontvangt.

De jury stelt: "The jury unanimously awards the inaugural Henrike Grohs Art Award to Em’kal Eyongakpa for his poetic, subtle and subjective approach. His work expresses universal concerns of humanity. The multidisciplinary stance of his practice that includes knowledge derived from science, ethnobotany, magical realism, experimentation and utopia, aptly responds to the core values of the Henrike Grohs Art Award”.

De Henrike Grohs Art Award is een tweejaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan kunstenaars die in Afrika wonen en werken en werkzaam zijn op het gebied van beeldende kunst. De prijs is een erkenning van de levenslange inspanningen van het voormalige hoofd van het Goethe-Institut in Abidjan, Henrike Grohs, die op 13 maart 2016 om het leven kwam bij een terroristische aanslag in Grand-Bassam, Ivoorkust.

Klaus-Dieter Lehmann, President van het Goethe-Institut: “We have not only lost a highly esteemed and beloved colleague in Henrike Grohs but also a person who carried hope into the world with her beliefs and actions. Therefore, it is of particular importance to link the memory of Henrike Grohs to a viewpoint that reflects her work and desires. This has come to fruition in the prize, as it promotes the cause of Henrike Grohs: To support African creative artists and make a contribution towards international dialogue. I would like to congratulate the first prize winner Em’kal Eyongakpa with whom, after an intensive selection process, the judges have made an excellent choice.”

Juryleden

- Koyo Kouoh (artistiek directeur, RAW Material Company, Dakar)
- Laurence Bonvin (kunstenaar en vertegenwoordiger van de familie Grohs, Berlijn)
- Raphael Chikukwa (hoofdcurator, National Gallery of Zimbabwe, Harare)
- Simon Njami (curator, Parijs)

Meer informatie

Em'kal Eyongakpa
Henrike Grohs Award

 
Em'kal Eyongakpa Em'kal Eyongakpa