Drie nieuwe leden Raad van Toezicht Rijksakademie

In de Raad van Toezicht van de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam zijn de afgelopen periode drie nieuwe leden benoemd. Hiermee zijn de verschillende taakgebieden binnen de Rijksakademie ingevuld, waarmee een evenwichtige Raad is gecreëerd.

Constantijn van Oranje-Nassau trad begin dit jaar toe, vervolgens Vinod Subramaniam en recent Bregtje van der Haak. De drie completeren de Raad die verder bestaat uit Chris Buijink (voorzitter), Defne Ayas, Rob Defares en Marlies Rohmer.

Constantijn van Oranje-Nassau is Special Envoy voor TechLeap.NL, voorheen Startup Delta. Hij is zelfstandig adviseur in bedrijfsinnovatie en mede-initiatiefnemer van Startup Fest Europe, en is daarnaast directeur 'Digital Technology and Macro Strategy' bij MAP in Londen en Edge Fellow bij Deloitte Center for the Edge.

Vinod Subramaniam is sinds 2015 rector magnificus en lid van het College van Bestuur van de Vrije Universiteit Amsterdam. Na zijn promotie was hij onder meer werkzaam aan het Max Planck Institute for Biophysical Chemistry in Göttingen, Duitsland, de Universiteit Twente, en het FOM-instituut AMOLF in Amsterdam.

Bregtje van der Haak is documentairemaker en journalist. Sinds 1997 maakt zij internationale documentaires voor de VPRO met een bijzondere interesse voor globalisering, verstedelijking en technologische cultuur. Onder meer experimenteert zij sinds 2004 met nieuwe vormen van journalistieke samenwerking en digitale vertelvormen.

------------------------------------------------------------

NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat) via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
Constantijn van Oranje-Nassau Constantijn van Oranje-Nassau Vinod Subramaniam (foto Jacqueline de Haas) Vinod Subramaniam (foto Jacqueline de Haas) Bregtje van der Haak Bregtje van der Haak

We zijn op zoek naar vrijwilligers voor Rijksakademie Open Studios


Eén keer per jaar is de Rijksakademie open voor het publiek, dit jaar is dat van vrijdag 22 tot en met zondag 24 november.

Voor de publieksdagen, maar ook bij de speciale evenementen (woensdag 20 en donderdag 21 november) zijn we op zoek naar vrijwilligers die onder andere bezoekers ontvangen, tickets controleren, surveilleren of achter de bar staan.

Wat verwachten we van jou:
• beschikbaar in de periode van maandag 18 november t/m maandag 25 november
• minimale beschikbaarheid van 10 uur verdeeld over meerdere diensten.

Wat krijg je van ons:
• lunch of diner op de dagen dat je werkt (afhankelijk van je dienst)
• toegang tot Rijksakademie Open Studios op de dagen dat je niet werkt
• heel veel kunst en liefde!!!

Lijkt het je leuk om deel uit te maken van ons team en mee te helpen deze dagen een succes te maken? Meld je dan aan via deze link.

Klaas Hoek (1950-2019)

We zijn verdrietig om het overlijden van Klaas Hoek.
Klaas was begeleider en hoofd Grafiek/Nieuwe media op de Rijksakademie van 1987 tot 1997. Met zijn onafhankelijke geest en grote nieuwsgierigheid heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van veel kunstenaars en van de Rijksakademie zelf. We zullen hem missen.
We leven mee met zijn familie en vrienden.
 
Namens (oud-)residents, advisors en medewerkers
 
Emily Pethick, directeur
 
 

16e Istanbul Biennale

16e Istanbul Biennale (TR)
The Seventh Continent
14 september - 10 november

Alumni

Tala Madani
Turiya Magadlela
Claudia Martínez Garay
Jennifer Tee
Müge Yılmaz


Advisors

Monster Chetwynd
Melvin Moti
Paul Sietsema



One of the most visible effects of the Anthropocene, the new geological era characterised by the impact of human activities upon the planet, is the formation of a huge mass of waste that has been called ‘The Seventh Continent’ – 3.4 million square kilometres, 7 million tons of floating plastic in the Pacific Ocean. The 16th Istanbul Biennial will explore this new continent: a world where humans and non-humans, our mass-productive systems and natural elements, drift together, reduced to particles of waste.

Today, we are acknowledging that the canonical western division between nature and culture has come to an end. The Anthropocene theory has contributed to this awareness, as the impact of human activities on nature generates an intertwined world where culture is reintegrating into nature, and vice-versa. Meanwhile, due to the increasing interconnections between cultures, as well as the development of transportation and migratory flows, the old centres are turning into megapolises sheltering a multitude of micro-cultures.

The Seventh Continent is an anthropology of an off-centred world and an archaeology of our times. It defines today’s art as an archipelago of diverse enquiries into global life, tracking the prints of human activity on the earth and our impact on its non-human inhabitants.

15e Biennale de Lyon

15e Biennale de Lyon (FR)
Where Water Comes with Other Water
18 september - 5 januari 2020

Residents

Morgan Courtois
Mire Lee


Alumni

Isabelle Andriessen
Gaëlle Choisne
Sam Keogh
Fernando Palma Rodriguez
Pamela Rosenkranz


Advisor

Stéphane Calais
 

Pierre Houcmant (1953-2019)

The Rijksakademie regrets to announce that artist/photographer Pierre Houcmant passed away on Sunday 18 August.

Pierre Houcmant, born in Pepinster (BE) in 1953, studied in the seventies at the L'école supérieure des arts Saint-Luc de Liège.

In 1987 he started his residency at the Rijksakademie.

In the early 1990s, he became interested in the image of the body, which he fragmented. At the same time, he produced a series of 50 portraits of Belgium writers, assembled under the title Faces of the Written Word.These portraits have been the subject of exhibitions and a book, published under the same title.

Shiu Jin (1975-2019)

We are saddened by the news that on Friday 16 august 2019 artist Shiu Jin and his partner Joungmin Yi have passed away.

Shiu Jin was resident at the Rijksakademie in 2011 and 2012. In addition to his practice as an individual artist, he was founding member of Okin Collective, a three-member artist collective founded in 2009. Okin Collective focused its work on social issues
associated with urban development in South Korea.

Shiu Jin’s individual work began with scattered words or sentences written in his notebook. They seemed to trace daily life, but unlike a diary the words didn’t have a distinct relation, nor do they followed linear time. When these ‘performative fragments’ were shaped into an imaginary narrative, they became an episode. In this process of conversion through experimental arrangements – creating drawings, photography, film or installations – he found a way to express the variable links between his words and his work.

Our hearts are with their families and friends.
 
(Former) residents, advisors and staff of the Rijksakademie.
 

Rijksakademie van beeldende kunsten maakt kunstenaars voor 2020-2021 bekend

Julian Abraham Togar (ID)
Daniel Aguilar Ruvalcaba (MX)
Razia Barsatie (SR/NL)
Verena Blok (NL)
Simnikiwe Buhlungu (ZA)
Ali Eyal (IQ)
Robert Glas (NL)
Saemundur Thor Helgason (IS/NL)
Hannah Dawn Henderson (GB/NL)
Penelope Koliopoulou (GR)
Wouter van der Laan (NL)
Sungeun Lee (KR)
Tessa Mars (HT)
Polina Medvedeva (NL/RU)
Claudia Pagès Rabal (ES)
Hend Samir (EG)
Ratu Saraswati (ID)
Silke Schönfeld (DE)
Tomasz Skibicki (PL/NL)
Takanori Suzuki (JP)
Anh Tran (NZ/VN)
Werker Collective (NL/ES)

De kunstenaarsgemeenschap van de Rijksakademie is een unieke ecologie, die zeer internationaal, multidisciplinair, experimenteel en kritisch geëngageerd is. Kunstenaars worden op de Rijksakademie ondersteund met een studio, een stipendium, en door een breed scala aan artistieke en technische advisors, waaronder kunstenaars, curatoren en denkers. Ze hebben toegang tot goed geoutilleerde werkplaatsen, een bibliotheek en een discursief programma.

Uit de 2150 aanmeldingen zijn 23 kunstenaars geselecteerd voor de residency 2020. De helft van de kunstenaars is Nederlands of woont in Nederland en de andere helft is internationaal. Praktijken variëren van schilderen, sculpturen en installaties tot film, video, geluid, digitaal, virtual reality, social, performance en publishing.

De jury bestond uit Rijksakademie advisors en professionals uit het hedendaagse kunstveld, waaronder Mounira Al Solh, Sepake Angiama, Rossella Biscotti, Ansuya Blom, Stéphane Calais, Xinyi Cheng, Isabelle Cornaro, Ade Darmawan, Yael Davids, Femke Herregraven, Aernout Mik, Melvin Moti, Gabi Ngcobo, Wendelien van Oldenborgh, Emily Pethick, Sawang Yawnghwe en Tirdad Zolghadr.

"De Rijksakademie ondersteunt kunstenaars die zichzelf willen uitdagen en die willen onderzoeken wat kunst vandaag de dag in de wereld kan zijn en doen. Na een uitgebreid selectieproces, zijn we heel blij dat we zo'n gevarieerde groep nieuwe kunstenaars kunnen verwelkomen. Ieder van hen maakte indruk op ons met actieve en relevante praktijken, met inventieve, onafhankelijke werkwijzen en met hun moed en toewijding om risico's te nemen en te experimenteren. Deze kunstenaars daagden ons uit om de transformatieve kracht van kunst te blijven overdenken," aldus Emily Pethick, directeur van de Rijksakademie.

Melvin Moti, jurylid en advisor van de Rijksakademie: "Het juryproces geeft inzicht in wat kunstenaars momenteel denken en doen, wat ze op hun radar hebben en wat actuele tendensen en onderwerpen zijn. Het geeft een heel duidelijk overzicht van wat er op dit moment in de lucht hangt, op sociaal, politiek en artistiek vlak. Het enorme aantal aanmeldingen stelt de Rijksakademie in staat om voortdurend te herontdekken wat kunstenaars nodig hebben en hoe het instituut hun praktijk het beste kan faciliteren en uitdagen. Elk jaar verschilt de groep enigszins van de vorige, en elk jaar vindt de Rijksakademie zich in een nieuwe kunstenaarsgemeenschap die haar constant in beweging houdt."

_____________________________________________
 
NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sandra Felten (communicatie), via communicatie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
 
 


 
 

Funda Gül Özcan wint de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019

Op 18 april werd tijdens een uitzending van het radioprogramma Opium bekend gemaakt dat Rijksakademie alumna Funda Gül Özcan (RA 16/17) de winnares is van de 12e editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs.

"Haar installaties laten zich ervaren als een achtbaan waarin van alles tegelijk met de kijker gebeurt. Haar diorama's zijn rijk, fascinerend en zowel raadselachtig als technisch verbluffend", aldus de jury die unaniem koos voor Funda Gül Özcan.

Haar werk en dat van de andere twee genomineerde kunstenaars Neo Matloga en Lonneke van der Palen is nog tot en met 16 juni te zien in Stedelijk Museum Schiedam.

Luister de uitzending van Opium hier terug.

Shortlist Prix de Rome Beeldende Kunst 2019 bekend


Rijksakademie alumni Sander Breure & Witte van Hulzen (RA 16/17) en Femke Herregraven (RA 17/18) zijn genomineerd voor de Prix de Rome 2019, samen met Esiri Erheriene-Essi en Rory Pilgrim.

Alle genomineerde kunstenaars ontvangen een werkbudget en worden in de gelegenheid gesteld tijdens een werkperiode van vijf maanden nieuw werk uit te voeren, dat vanaf 19 oktober te zien is in het Stedelijk Museum Amsterdam.

De uiteindelijke winnaar ontvangt een bedrag van 40.000 euro en een werkperiode in de American Academy in Rome.

Meer informatie
bla

Shortlist Preis der Nationalgalerie 2019

Rijksakademie alumni Pauline Curnier Jardin (RA 15/16) and Katja Novitskova (RA 13/14) are among the four shortlisted artists for the Preis der Nationalgalerie 2019.

Statements from the jury:

Pauline Carnier Jardin convinced the jury with her transgressive artistic practice adopting visual and narrative elements as much from the theatre tradition as from narrative cinema. Her often humorous works are the outcome of an individual approach towards historical situations and the collective repertoire of stories, religious and cultural traditions, and mythologies by transposing them into a contemporary experimental language. The jury was especially drawn to her approach towards gender roles, diversity of identityand queerness*, addressed from the position of a "precarious feminism".

One of the pioneers of an artistic language that became known as 'post internet art', Katja Novitskova convinced the jury with the virtuosity and complexity with which she brings together images of nature and technology. Her immersive sculptural environments address the transformation of organic bodies into digital data and attempt, so to speak, a re-materialization of our extensively virtual world. Capturing the process of transformation, she creates futuristic landscapes and maps of information and exemplifies the growing inadequacy of the division between the real and the virtual.

A joint exhibition of the artists’ work will be shown from August 16, 2019 to January 12, 2020 at Hamburger Bahnhof Berlin. The prizewinner will be chosen on 12 September, the award consists of a solo exhibition with a catalogue at one of the institutions of Berlin’s Nationalgalerie in the fall of 2020.
Pauline Curnier Jardin (photo Karim El Maktafi) Pauline Curnier Jardin (photo Karim El Maktafi) Pauline Curnier Jardin, 'Grotta Profunda Approfundita', 2017, installation-film, installation view, 'Viva Arte Viva, Arsenale, 57th Venice Biennale (photo Daniele Zoiko) Pauline Curnier Jardin, 'Grotta Profunda Approfundita', 2017, installation-film, installation view, 'Viva Arte Viva, Arsenale, 57th Venice Biennale (photo Daniele Zoiko) Katja Novitskova (photo Lutz Leitmann) Katja Novitskova (photo Lutz Leitmann) Katja Novitskova, Pattern of Activation (eyes of the world), 2017, installation, sculpture, sound, various media. From solo exhibition for Estonian Pavilion for the 57th Venice Biennale, 2017. Courtesy of the artist, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin (photo Anu Vahtra) Katja Novitskova, Pattern of Activation (eyes of the world), 2017, installation, sculpture, sound, various media. From solo exhibition for Estonian Pavilion for the 57th Venice Biennale, 2017. Courtesy of the artist, Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin (photo Anu Vahtra)

Sharjah Biennial 14: Leaving the Echo Chamber

----------------------------------------------------

Sharjah Biennial 14
Leaving the Echo Chamber
7 maart - 10 juni


Programme Opening Week & March Meeting


The 14th edition of the Sharjah Biennial (SB14), Leaving the Echo Chamber, explores the possibilities and purpose of producing art when news is fed by a monopoly of sources, history is increasingly fictionalised, when ideas of ‘society’ are invariably displaced, when borders and beliefs are dictated by cultural, social and political systems.

Curators Zoe Butt, Omar Kholeif and Claire Tancons, who have collaboratively conceived the SB14 theme, present three distinct exhibitions bringing together a range of experiences and works to create a series of provocations about how one might re-negotiate the shape, form, and function of the "echo chamber" of contemporary life, towards a multiplying of the echoes within, such vibration representative of the vast forms of human production —its rituals, beliefs and customs.

Participating Rijksakademie alumni:

Journey Beyond the Arrow
- curated by Zoe Butt -

Anawana Haloba
Meiro Koizumi
Mark Salvatus


Making New Time
- curated by Omar Kholeif -

Otobong Nkanga
Pamela Rosenkranz
Kemang Wa Lehulere


Look for Me All Around You
- curated by Claire Tancons -

Meschac Gaba
Matthew Lutz-Kinoy




 

gepubliceerd op 20-12-2018

Tushar Joag (1966-2018)

We are saddened by the news that on Tuesday 18 December 2018 artist-activist and Rijksakademie alumnus Tushar Joag passed away unexpectedly.

Tushar and his wife Sharmila Samant were both residents at the Rijksakademie in 1998 and 1999. After returning to Mumbai, they founded the artist-led initiative 'Open Circle', one of the first platforms of the Rijksakademie Artists Initiatives Network (RAIN). Open Circle (1999-2008) was an artist collective that sought to engage with contemporary socio-political issues via an integration of theory and practice.

Tushar described himself as a public intervention artist. He founded the Public Work Cells, an organisation that worked “to create works of art that seek to make interventions in the urban space, by designing and producing objects that while being functional and aesthetic bring into focus the various concerns of the immediate situation”.

In recent years he taught at Shiv Nadar University of Arts in Greater Noida, where he and Sharmila set up the Masters of Arts programme.

Over the past few weeks, Tushar had been helping to assemble a forum called Artists Unite, which recently issued a statement signed by 450 painters, writers and filmmakers warning that “democracy is not a majoritarian project to identify enemies and enforce uniformity of language, behaviour and culture”. It added, “Democracy is the celebration of a collective will for peace, of living together with dignity and equality.”

Our hearts are with Sharmila, his children Kattyayani & Kashyap, and his family and friends.


 
Tushar Joag in 2016 (photo www.ficart.org) Tushar Joag in 2016 (photo www.ficart.org)

gepubliceerd op 4-10-2018

Shortlist Future Generation Art Prize 2019

Rijksakademie alumni Monira Al Qadiri (RA 16/17) en Yu Araki (guestresident in 2018) staan op de shortlist van de vijfde editie van de Future Generation Art Prize.

De Future Generation Art Prize is een tweejaarlijkse internationale prijs voor hedendaagse kunst die openstaat voor alle kunstenaars van 35 jaar en jonger, waar ook ter wereld, werkzaam in welke medium dan ook. De kunstenaars op de shortlist krijgen de opdracht om nieuwe werken te maken voor tentoonstellingen in het PinchukArtCentre in Kiev (1 februari - 14 april) en tijdens de Biënnale van Venetië (9 mei - september 2019).

De uitreiking van de Future Generation Art Prize 2019 Award vindt plaats in maart 2019.



 

gepubliceerd op 13-3-2018

Nieuwe cultuurvisie: meer middelen voor de Rijksakademie van beeldende kunsten


PERSBERICHT


Gistermiddag heeft de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, haar visie op cultuur gepresenteerd. In haar visie-brief ‘Cultuur in een open samenleving’ staat dat het kabinet extra middelen beschikbaar stelt "voor een select aantal cultuurinstellingen dat een belangrijke rol speelt in talentontwikkeling: de Rijksakademie van beeldende kunsten en de Ateliers. Ook de Tweede Kamer heeft verzocht om aandacht voor deze instellingen, die anders de tijd tot de nieuwe periode niet zouden kunnen overbruggen".

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:

"Ik ben ongelofelijk blij dat het kabinet de betekenis van de Rijksakademie onderschrijft en cultuur weer echt op de agenda zet. Dit is een belangrijke stap, 'we mogen weer vooruit'."

De Rijksakademie van beeldende kunsten, bij wet opgericht in 1870, is al bijna 150 jaar succesvol in het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Voor veel alumni leidt een verblijf aan de Rijksakademie tot een internationale doorbraak.*

____________________________________________

NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat), via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
____________________________________________


* Bekende alumni zijn onder meer George Hendrik Breitner, Piet Mondriaan en Karel Appel. En meer recent Marijke van Warmerdam en Guido van der Werve. Op de Biënnale van Venetië in 2017 vertegenwoordigden 10 alumni hun land, en toonden in totaal 20 alumni hun werk.

Een belangrijke kracht is de selectie van kunstenaars. Jaarlijks melden ca. 1500 kunstenaars uit ca. 140 landen zich aan voor een residency aan de Rijksakademie. Een onafhankelijke jury selecteert maximaal 25 kunstenaars. De helft van de beschikbare plaatsen is voor Nederlandse kunstenaars.

gepubliceerd op 6-3-2018

Em’kal Eyongakpa ontvangt Henrike Grohs Art Award

Het Goethe Instituut maakte op 6 maart bekend dat Rijksakademie alumnus Em'kal Eyongakpa (RA 13/14) de eerste Henrike Grohs Art Award ontvangt.

De jury stelt: "The jury unanimously awards the inaugural Henrike Grohs Art Award to Em’kal Eyongakpa for his poetic, subtle and subjective approach. His work expresses universal concerns of humanity. The multidisciplinary stance of his practice that includes knowledge derived from science, ethnobotany, magical realism, experimentation and utopia, aptly responds to the core values of the Henrike Grohs Art Award”.

De Henrike Grohs Art Award is een tweejaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan kunstenaars die in Afrika wonen en werken en werkzaam zijn op het gebied van beeldende kunst. De prijs is een erkenning van de levenslange inspanningen van het voormalige hoofd van het Goethe-Institut in Abidjan, Henrike Grohs, die op 13 maart 2016 om het leven kwam bij een terroristische aanslag in Grand-Bassam, Ivoorkust.

Klaus-Dieter Lehmann, President van het Goethe-Institut: “We have not only lost a highly esteemed and beloved colleague in Henrike Grohs but also a person who carried hope into the world with her beliefs and actions. Therefore, it is of particular importance to link the memory of Henrike Grohs to a viewpoint that reflects her work and desires. This has come to fruition in the prize, as it promotes the cause of Henrike Grohs: To support African creative artists and make a contribution towards international dialogue. I would like to congratulate the first prize winner Em’kal Eyongakpa with whom, after an intensive selection process, the judges have made an excellent choice.”

Juryleden

- Koyo Kouoh (artistiek directeur, RAW Material Company, Dakar)
- Laurence Bonvin (kunstenaar en vertegenwoordiger van de familie Grohs, Berlijn)
- Raphael Chikukwa (hoofdcurator, National Gallery of Zimbabwe, Harare)
- Simon Njami (curator, Parijs)

Meer informatie

Em'kal Eyongakpa
Henrike Grohs Award

 
Em'kal Eyongakpa Em'kal Eyongakpa