gepubliceerd op 19-4-2018

Vacature Projectcoördinator RijksakademieOPEN

VACATURE

De Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam is een internationaal postacademisch instituut waar 50 kunstenaars uit de hele wereld zich kunnen richten op onderzoek, experiment en ontwikkeling van werk en denken. Ook presentatie van het werk en aansluiting op het internationale netwerk maken deel uit van het tweejarige residency-programma. Eind november vindt de jaarlijkse RijksakademieOPEN plaats.

Wij zijn op zoek naar een:

Projectcoördinator RijksakademieOPEN
(voor de periode 1 september – half december 2018, fulltime)

Tijdens RijksakademieOPEN tonen alle resident kunstenaars werk dat zij gedurende het residency jaar hebben ontwikkeld in de ateliers, projectruimten en soms ook in gangen of op het terrein. RijksakademieOPEN wordt bezocht door een groot (inter-) nationaal publiek van professionals en geïnteresseerden van alle generaties. Daarnaast is er een uitgebreide randprogrammering van lezingen, educatieve activiteiten, publieksbegeleiding en ontvangsten. Er wordt op onderdelen nauw samengewerkt met Amsterdam Art Weekend.

Vanwege zwangerschapsverlof van de Projectcoördinator RijksakademieOPEN zoeken we een enthousiaste daadkrachtige professional voor de logistieke organisatie van RijksakademieOPEN 2018. De functie is fulltime van 1 september tot half december. Enige beschikbaarheid in juni/juli vanwege overdracht is belangrijk.

De coördinator RijksakademieOPEN is verantwoordelijk voor de logistieke organisatie van Rijksakademie OPEN en werkt daarbij nauw samen met de leden van het projectteam OPEN.

Kerntaken
• RijksakademieOPEN projectteam: voorbereiden, plannen en voorzitten van vergaderingen, notuleren en voortgang bewaken. Zorgdragen voor goede onderlinge communicatie.
• (online) ticketing: voorbereiden en aansturen
• werkt nauw samen met medewerker Communicatie en team Stichting Amsterdam Art Weekend op het gebied van verzenden save-the date, uitnodigingen, adressenbestanden en het coördineren en controleren van gastenlijsten.
• routing /atelierborden: voorbereiden en aansturen
• horeca: voorbereiden en aansturen
• projectbegroting aansturen en bewaken
• stagiaires/vrijwilligers en projectmedewerkers (o.a. kinderatelier, routing en vrijwilligerscoördinator): werven en aansturen
• medewerkersroosters: maken en communiceren
• schrijft evaluatie en bespreekt deze met projectteam en directie
• rapporteert aan directie Rijksakademie

Competenties:
Goede organisator, communicator en improvisator. Precieze, analytische persoon met inzicht en overzicht over complexe projecten. Praktisch-empathisch, proactief en hands-on. Teamplayer en in staat zelfstandig te werken. Verbindende persoonlijkheid. Oog voor details, flexibel en stressbestendig. Spreekt mensen aan en kan aangesproken worden. Initiatiefrijk en alert. Goed kwaliteitsgevoel en gevoel voor verhoudingen.

Functie-eisen:
- ervaren projectcoördinator
- uitstekende communicatieve vaardigheden
- goede kennis van kantoorsoftware en gangbare software pakketten
- ervaring in en affiniteit met beeldende kunsten en het werken met kunstenaars
- flexibel beschikbaar (ook weekend/avond indien nodig)
- HBO werk- en denkniveau
- goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal

Interesse?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Zaza Versteeg op 020-5270300 of zaza.versteeg@rijksakademie.nl.

Wij bieden een arbeidsovereenkomst voor 36 uur per week. Salaris afhankelijk van opleiding en werkervaring salarisschaal 9/10 CAO Verzelfstandigde Rijksmusea (minimaal € 2710 maximaal € 3867 euro bruto per maand, op basis van 36 uur per week).

Graag ontvangen wij uw sollicitatie vóór 4 mei 2018 per e-mail op sollicitatie@rijksakademie.nl onder vermelding van Vacature Projectcoördinator RijksakademieOPEN.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.
 

gepubliceerd op 15-3-2018

Emily Pethick nieuwe directeur Rijksakademie van beeldende kunsten


PERSBERICHT


De Raad van Toezicht maakt bekend dat Emily Pethick per 1 september 2018 aantreedt als nieuwe algemeen directeur van de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Pethick is sinds 2008 directeur van The Showroom in Londen. Van 2005-2008 werkte zij in Nederland als directeur van Casco - Office for Art, Design & Theory in Utrecht. Daarnaast was zij actief als freelance curator en schrijver en was ze lid van diverse besturen en jury’s. Naast samenwerking met verschillende Nederlandse kunstenaars en culturele instellingen, heeft haar professionele ervaring een uitgebreide internationale reikwijdte.

‘Met Emily Pethick halen we een van de meest interessante curator-directeuren terug naar Nederland’, zegt Chris Buijink, voorzitter van de Raad van Toezicht. ‘Ze heeft op uiteenlopende manieren laten zien gecommitteerd te zijn aan hedendaagse kunst en aan mondiale ontwikkelingen in dit veld. Ze heeft verschillende organisaties geleid en beschikt over de noodzakelijke ervaring om succesvol leiding te kunnen geven aan de Rijksakademie en de publieke functie van de Rijksakademie te vergroten’.

Emily Pethick: 'Het vooruitzicht om in een internationale artistieke gemeenschap in het hart van Amsterdam te werken, is echt opwindend. Ik kijk er naar uit om de Rijksakademie te leiden als een vitale plek voor artistieke praktijk, kritisch denken en uitwisseling, en om dit te verbinden met de bredere publieke omgeving op manieren die lokaal zijn geworteld en wereldwijd verbonden’.

Emily Pethick volgt Els van Odijk op, directeur sinds 2010. Van Odijk vertrekt bij de Rijksakademie na het instituut succesvol door een turbulente periode te hebben geleid. De Rijksakademie is haar veel dank verschuldigd.

De aanstelling van Pethick volgt op een selectie procedure geleid door een commissie bestaande uit leden van de Raad van Toezicht van de Rijksakademie en aan de Rijksakademie verbonden kunstenaars. Het selectieproces is begeleid door Vanderkruijs Partners in Executive Search.
 
____________________________________________

NOOT VOOR REDACTIE

Emily Pethick (geboren in Londen) is sinds 2008 directeur van The Showroom in Londen. Daarvoor was zij directeur van Casco – Office for Art, Design and Theory in Utrecht (2005-2008) en curator bij Cubitt in Londen (2003-2004). In 2016 droeg ze bij aan het onderzoek naar een nieuw instituut in Amsterdam, in opdracht van het Stedelijk Museum Amsterdam en Ammodo. Ze is verbonden aan het programma Curating Positions van het Dutch Art Institute. Ze heeft bijgedragen aan catalogi en tijdschriften zoals Artforum, Frieze, Afterall en The Exhibitionist en was als redacteur verbonden aan verschillende boeken, onder andere Wendelien van Oldenborgh’s monografie Amateur (Sternberg Press, 2016); Circular Facts (2011, met Mai Abu ElDahab en Binna Choi) en Cluster: Dialectionary (2014, met Binna Choi, Maria Lind en Natasa Petresin-Bachelez). In 2017 was ze jurylid voor de Turner Prize.
 
De Rijksakademie van beeldende kunsten is een internationaal residency-programma in Amsterdam en richt zich op het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Opkomende kunstenaars uit Nederland en de rest van de wereld krijgen een platform voor verdere ontwikkeling en verdieping van hun werk. Ook presentatie van het werk en aansluiting op het internationale netwerk maken deel uit van het tweejarige residency-programma. Voor veel oud-residents heeft een verblijf aan de Rijksakademie geleid tot hun internationale doorbraak.

____________________________________________
 
NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat), via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
 

PDF persbericht
 
 
Emily Pethick (foto: Christa Holka) Emily Pethick (foto: Christa Holka)

gepubliceerd op 13-3-2018

Nieuwe cultuurvisie: meer middelen voor de Rijksakademie van beeldende kunsten


PERSBERICHT


Gistermiddag heeft de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, haar visie op cultuur gepresenteerd. In haar visie-brief ‘Cultuur in een open samenleving’ staat dat het kabinet extra middelen beschikbaar stelt "voor een select aantal cultuurinstellingen dat een belangrijke rol speelt in talentontwikkeling: de Rijksakademie van beeldende kunsten en de Ateliers. Ook de Tweede Kamer heeft verzocht om aandacht voor deze instellingen, die anders de tijd tot de nieuwe periode niet zouden kunnen overbruggen".

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:

"Ik ben ongelofelijk blij dat het kabinet de betekenis van de Rijksakademie onderschrijft en cultuur weer echt op de agenda zet. Dit is een belangrijke stap, 'we mogen weer vooruit'."

De Rijksakademie van beeldende kunsten, bij wet opgericht in 1870, is al bijna 150 jaar succesvol in het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Voor veel alumni leidt een verblijf aan de Rijksakademie tot een internationale doorbraak.*

____________________________________________

NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat), via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
____________________________________________


* Bekende alumni zijn onder meer George Hendrik Breitner, Piet Mondriaan en Karel Appel. En meer recent Marijke van Warmerdam en Guido van der Werve. Op de Biënnale van Venetië in 2017 vertegenwoordigden 10 alumni hun land, en toonden in totaal 20 alumni hun werk.

Een belangrijke kracht is de selectie van kunstenaars. Jaarlijks melden ca. 1500 kunstenaars uit ca. 140 landen zich aan voor een residency aan de Rijksakademie. Een onafhankelijke jury selecteert maximaal 25 kunstenaars. De helft van de beschikbare plaatsen is voor Nederlandse kunstenaars.

gepubliceerd op 7-3-2018

Lancering Saskia J Stuiveling Fellowship

PERSBERICHT


Stichting Trustfonds Rijksakademie lanceert het Saskia J Stuiveling Fellowship. Dit fellowship is een eerbetoon en een blijvende herinnering aan Saskia (1945-2017), die jarenlang als adviseur en toezichthouder betrokken is geweest bij respectievelijk de Rijksakademie van beeldende kunsten en Stichting Trustfonds Rijksakademie.

Saskia J Stuiveling was politica en bestuurder en van 1999 tot 2015 president van de Algemene Rekenkamer. Naast haar werk voor de Algemene Rekenkamer, zette zij zich internationaal in voor de ontwikkeling van rekenkamers in nieuwe democratische rechtsstaten. Zij ontving hiervoor vijf buitenlandse en twee Nederlandse onderscheidingen. Saskia had een breed palet aan nevenfuncties. Ze was in het culturele veld actief onder andere als juryvoorzitter van de Libris Literatuurprijs en als toezichthouder bij Stichting Trustfonds Rijksakademie.

Het Saskia J Stuiveling Fellowship is bedoeld ter ondersteuning van kunstenaars uit gebieden waar kunstenaars in hun vrijheid belemmerd worden, bijvoorbeeld omdat ze zich in een conflictgebied bevinden, of in een gebied waar geen vrijheid van meningsuiting of persvrijheid is. Saskia vond het belangrijk dat opkomende, professionele kunstenaars uit deze gebieden óók gewezen worden op de mogelijkheden van de Rijksakademie residency en dat áls een kunstenaar uit een dergelijk gebied geselecteerd wordt voor de Rijksakademie, er geen financiële barrières mogen zijn voor deelname. Zij heeft zich onder meer ingezet voor Chileense vluchtelingen na de coup tegen Salvador Allende in 1973, waarna Chili een speciale plek in haar hart heeft gehouden.

Het Saskia J Stuiveling Fellowship wordt jaarlijks toegekend aan een kunstenaar uit een gebied waar kunstenaars in hun vrijheid belemmerd worden of aan een kunstenaar uit Chili. Met dit fellowship laat Stichting Trustfonds Rijksakademie Saskia’s naam en ambitie voortleven.

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:
“Het Saskia J Stuiveling Fellowship wordt gelanceerd ter herinnering aan de opmerkelijke inspanningen en het grote maatschappelijke engagement van Saskia én aan haar betekenis voor de Rijksakademie van beeldende kunsten. Het fellowship draagt bij aan talentontwikkeling van kunstenaars en streeft naar het creëren van ruimte voor het verdiepen, verrijken en verbreden van hun talenten.”

Dop Scheewe, partner van Saskia:
“Kunst is een brug naar het geluk van mensen, dit fellowship is hier een prachtige bijdrage aan.” 

Het eerste Saskia J Stuiveling Fellowship wordt toegekend aan Rijksakademie resident Zamir Suleymanov (Azerbeidzjan, 1987). Zamir Suleymanov reflecteert in zijn videowerk en fotografie op het alledaagse leven in Azerbeidzjan. Verhalen en dagelijkse conversaties verbeelden de manier waarop er in ons allen een vorm van “sleeping protest” huist. Humor speelt een belangrijke rol in zijn werk; het is een van de manieren om te reageren op de censuur die hij in zijn thuisland ervaart. Een residency aan de Rijksakademie biedt Zamir de mogelijkheid zijn werk verder te ontwikkelen zonder barrières die in zijn land van herkomst een rol spelen.

Zamir Suleymanov: “My work traces the instinctive bond we have with our surrounding atmosphere by reflecting the spirit of time and space. By highlighting local stereotypical dichotomies in abstract small conversations, scenes and installations, where all these penetrate into a curtain environment, I aim to trigger viewers point of view on universal resistance, no matter the type or circumstances. (…) Many-layered stories with references to historical events, daily issues or to a local song are not only an attempt to show viewers facets of glocal daily life but also give viewers a certain courage or resistance to overcome a tempting social and inner pressure to polish and to beautify.”

Stichting Trustfonds Rijksakademie vormt het fellowship uit haar eigen vermogen. Het Trustfonds nodigt andere partijen uit om bij te dragen aan het Saskia J Stuiveling Fellowship.

Voor meer informatie over het fellowship kunt u contact opnemen met Nynke de Haan, directeur Stichting Trustfonds Rijksakademie, via nynke.de.haan@rijksakademie.nl of 020 5270322.

_______________________________________

De Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam richt zich op het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Zij selecteert en faciliteert toptalent en biedt de geselecteerde kunstenaars een platform voor verdere ontwikkeling en verdieping van het werk. Ook presentatie van het werk en aansluiting op het internationale netwerk maken deel uit van het tweejarige residency-programma. Voor veel oud-residents heeft een verblijf aan de Rijksakademie geleid tot hun internationale doorbraak. Het Trustfonds fungeert als steunstichting van de Rijksakademie en stelt zich ten doel de Rijksakademie een duurzaam financieel fundament te geven.
 
Saskia J Stuiveling Saskia J Stuiveling

gepubliceerd op 6-3-2018

Em’kal Eyongakpa ontvangt Henrike Grohs Art Award

Het Goethe Instituut maakte op 6 maart bekend dat Rijksakademie alumnus Em'kal Eyongakpa (RA 13/14) de eerste Henrike Grohs Art Award ontvangt.

De jury stelt: "The jury unanimously awards the inaugural Henrike Grohs Art Award to Em’kal Eyongakpa for his poetic, subtle and subjective approach. His work expresses universal concerns of humanity. The multidisciplinary stance of his practice that includes knowledge derived from science, ethnobotany, magical realism, experimentation and utopia, aptly responds to the core values of the Henrike Grohs Art Award”.

De Henrike Grohs Art Award is een tweejaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan kunstenaars die in Afrika wonen en werken en werkzaam zijn op het gebied van beeldende kunst. De prijs is een erkenning van de levenslange inspanningen van het voormalige hoofd van het Goethe-Institut in Abidjan, Henrike Grohs, die op 13 maart 2016 om het leven kwam bij een terroristische aanslag in Grand-Bassam, Ivoorkust.

Klaus-Dieter Lehmann, President van het Goethe-Institut: “We have not only lost a highly esteemed and beloved colleague in Henrike Grohs but also a person who carried hope into the world with her beliefs and actions. Therefore, it is of particular importance to link the memory of Henrike Grohs to a viewpoint that reflects her work and desires. This has come to fruition in the prize, as it promotes the cause of Henrike Grohs: To support African creative artists and make a contribution towards international dialogue. I would like to congratulate the first prize winner Em’kal Eyongakpa with whom, after an intensive selection process, the judges have made an excellent choice.”

Juryleden

- Koyo Kouoh (artistiek directeur, RAW Material Company, Dakar)
- Laurence Bonvin (kunstenaar en vertegenwoordiger van de familie Grohs, Berlijn)
- Raphael Chikukwa (hoofdcurator, National Gallery of Zimbabwe, Harare)
- Simon Njami (curator, Parijs)

Meer informatie

Em'kal Eyongakpa
Henrike Grohs Award

 
Em'kal Eyongakpa Em'kal Eyongakpa

gepubliceerd op 21-2-2018

Artist(ic) Life Phases, Stedelijk Museum Schiedam

Stedelijk Museum Schiedam organiseert parallel aan de tentoonstelling Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018 een serie gesprekken onder de titel de Volkskrant Beeldende Kunst Prize introduces.... De serie - bedoeld voor de ontwikkeling van kunstenaars en professionals - vindt plaats op vijf vrijdagen tussen 16 februari en 13 april.

Op vrijdag 2 maart vindt het tweede event plaats, getiteld Artist(ic) Life Phases: Artist talks on life beyond the breakthrough, georganiseerd in samenwerking met de Rijksakademie, met alumni Sander Breure & Witte van Hulzen (RA 16/17), Dina Danish (RA 09/10), Berend Strik (RA 85/88) en voormalig Rijksakademie directeur Janwillem Schrofer als moderator.

Vrijdag 2 maart 2018
15.00 tot 17.00 uur (deuren open vanaf 14.30 uur)
Tickets €7.50 | € 5 voor studenten, inclusief toegangskaart voor het museum
Lokatie: Stedelijk Museum Schiedam
Voertaal: English
Aanmelden: info@stedelijkmuseumschiedam.nl
Meer informatie
 

gepubliceerd op 20-2-2018

Sonic Acts 2018

Unpacking the Processes of Artistic Knowledge

The second edition of Sonic Acts Academy takes place from 23 to 25 February 2018 at various venues in Amsterdam, including several pre-festival events at the EYE Filmmuseum, Stedelijk Museum Amsterdam, and the Rijksakademie. Over the course of three days, Sonic Acts Academy will invite artists and thinkers to expand on their artistic research through lectures, artist presentations, films, performances and workshops. The complete programme and timetable are now online. Tickets are on sale at www.sonicacts.com.

Speculation as Interface
workshop

Location - Rijksakademie Amsterdam
Dates - 21-23 February
Time - 10:00 – 17:30 hours

This hands-on workshop explores disruptive technologies and instigates an ongoing discussion about alternative ways of creating communities. Artists Mario de Vega and Victor Mazón Gardoqui, who run the research platform r-aw.cc, lead the workshop. Their practice investigates speculative processes and strategies of pedagogy. Through building custom logarithmic detectors and site-specific actions, participants will learn methods of translating wireless architecture into material sound and use media intervention as a means to explore, control, and interrupt local signals and radio transmissions. The workshop is a co-production of Sonic Acts & Paradiso and part of Re-Imagine Europe, co-funded by the Creative Europe programme of the European Union.
 

gepubliceerd op 13-2-2018

Nieuwe aanwinsten in de bibliotheek

De Rijksakademie bibliotheek is toegankelijk voor publiek. Het aanbod is toegesneden op de ontwikkelingen binnen de kunsten en de werk- en interessegebieden van de resident kunstenaars.

Periodiek worden er aanwinstenlijsten gepubliceerd met de nieuwste boeken, dvd’s en tijdschriften. Deze aanwinstenlijsten zijn hier te vinden.

Openingstijden
woensdag tot en met vrijdag / 11.00 - 17.00 uur
De nieuwste aanwinsten, februari 2018 De nieuwste aanwinsten, februari 2018

gepubliceerd op 13-2-2018

ARCOmadrid 2018


ARCOmadrid
21 - 25 februari 2018


Residents en alumni

Carlos Amorales - Pelaires (Palma de Mallorca, ES)
Rosa Barba - Parra & Romero (Madrid, ES)
Otto Berchem - Instituto de Visión (Bogotá, CO)
Jeremiah Day - Arcade (Londen, GB)
Charlotte Dumas - andriesse eyck (Amsterdam)
Armen Eloyan - Tim Van Laere (Antwerpen, BE)
Mounir Fatmi - Adn Galería (Barcelona, ES)
Alex Farrar - Dürst Britt & Mayhew (Den Haag)
Jakup Ferri - andriesse eyck (Amsterdam)
Alicia Framis - Horrach Moyà (Palma de Mallorca, ES); Juana de Aizpuru (Madrid, ES)
Dora García - Michel Rein (Parijs, FR), ProjecteSD (Barcelona, ES); Juana de Aizpuru (Madrid, ES)
Carlos Irijalba - (Moisés Pérez de Albéniz (Madrid, ES)
Folkert de Jong - Luis Adelantado (Valencia, ES)
Raja'a Khalid - Grey Noise (Dubai, AE)
Guillaume Leblon - Jocelyn Wolff (Parijs, FR)
Pere Llobera - F2 Galería (Madrid, ES)
Dora Longo Bahia - Pedro Cera (Lissabon, PT), Vermelho (São Paolo, BR)
David Maljkovic - Dvir Gallery (Tel Aviv, IL)
Andrian Melis - Adn Galería (Barcelona, ES)
Hans Op de Beeck - Krinzinger (Wenen, AT)
Amalia Pica - Instituto de Visión (Bogotá, CO), König Galerie (Berlijn, DE) - special project
Pablo Pijnappel - Cavalo (Rio de Janeiro, BR)
Fernando Sánchez Castillo - Juana de Aizpuru (Madrid, ES)
Dierk Schmidt - Kow )Berlijn, DE)
Pep Vidal - Adn Galería (Barcelona, ES), Lmno (Brussel, BE)
Marijke van Warmerdam - Estrany-de la Mota (Barcelona, ES)
Aimée Zito Lema - Zmud (Buenos Aires, AR)


 

gepubliceerd op 8-2-2018

Pauline Curnier Jardin wint NN Group Art Award 2018

Rijksakademie alumna Pauline Curnier Jardin (RA 15/16) wint de 2e NN Group Art Award, die net als vorig jaar werd uitgereikt tijdens de openingsavond van Art Rotterdam.

De jury is van mening dat het werk van Pauline Curnier Jardin (Marseille, 1980) de gangbare ontstaansgeschiedenis van de wereld herschrijft, en hiervoor feministische alternatieven biedt die vaak dwars en opstandig zijn. Tegelijkertijd, zo staat in het juryrapport, laten haar films, performances en installaties zien dat haar werk wordt gekenmerkt door humoristische en filosofische elementen en verrassende wendingen. Daarnaast waardeert de jury dat Curnier Jardin de harde tegenstellingen in haar thematiek altijd op een poëtische manier verbeeldt. In 2017 heeft Pauline Curnier Jardin zichzelf internationaal op de kaart gezet door haar deelname aan de 57e Biënnale Venetië, met een filminstallatie over een zoektocht naar de oorsprong van het leven.

Nominaties

In totaal zijn er door de galeriehouders, die vertegenwoordigd zijn op de beurs, 41 verschillende kunstenaars met werk ingezonden. Hieruit zijn door de jury vier genomineerden gekozen:

Salim Bayri – SIGN
Pauline Curnier Jardin – Ellen de Bruijne Projects
Rafaël Rozendaal – Upstream Gallery 
Sam Samiee (RA 14/15) – (re)D., Antwerpen

2017

In 2017 wonnen alumnus Florian Quistrebert (RA 12/13) en zijn broer Michael de eerste editie van de NN Group Art Award.
Galeriehouder Ellen de Bruijne, Pauline Curnier Jardin, CEO NN Group Lard Friese. Foto Joost de Leij Galeriehouder Ellen de Bruijne, Pauline Curnier Jardin, CEO NN Group Lard Friese. Foto Joost de Leij Het werk van Pauline Curnier Jardin. Foto Joost de Leij Het werk van Pauline Curnier Jardin. Foto Joost de Leij

gepubliceerd op 17-1-2018

International Film Festival Rotterdam 2018

International Film Festival Rotterdam
24 januari - 4 februari 2018
www.iffr.com


Op 24 januari opent het International Film Festival Rotterdam. Het filmprogramma toont werk van verschillende alumni:


Ammodo Tiger Short Competition

Monira Al Qadiri, 'The Craft', 2017


Bright Future 2018

Rosa Barba, 'Enigmatic Whisper', 2017

Martha Colburn, 'Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand', 2018

Agnieszka Polska, 'What the Sun Has Seen', 2017

Sara Rajaei, 'A Composition in Blue, Red & Other Colours', 2018


Curtain Call

Yin-ju Chen, 'Extrastellar Evaluations III: Entropy: 25800', 2018

Valérie Mannaerts, 'Private Human', 2017

Sarah van Sonsbeeck, 'Shelter #6', 2017


Voices Short

Anna Franceschini, 'What Time Is Love?', 2017


Events tijdens IFFR

Yael Bartana
30 januari, 14.30-16.00 uur
'big talk'

Martha Colburn
28 januari, aanvang 21.30
WORM (Boomgaardstraat 71)
'The Wanderlust West' (sound//vision)



 
Monira Al Qadiri, 'The Craft', 2017 Monira Al Qadiri, 'The Craft', 2017 Rosa Barba, 'Enigmatic Whisper', 2017 Rosa Barba, 'Enigmatic Whisper', 2017 Martha Colburn, 'Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand', 2018 Martha Colburn, 'Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand', 2018 Agnieszka Polska, 'What the Sun Has Seen', 2017 Agnieszka Polska, 'What the Sun Has Seen', 2017 Sara Rajaei, 'A Composition in Blue, Red & Other Colours', 2018 Sara Rajaei, 'A Composition in Blue, Red & Other Colours', 2018 Yin-ju Chen, 'Extrastellar Evaluations III: Entropy: 25800', 2018 Yin-ju Chen, 'Extrastellar Evaluations III: Entropy: 25800', 2018 Valérie Mannaerts, 'Private Human', 2017 Valérie Mannaerts, 'Private Human', 2017 Sarah van Sonsbeeck, 'Shelter #6', 2017 Sarah van Sonsbeeck, 'Shelter #6', 2017 Anna Franceschini, 'What Time Is Love?', 2017 Anna Franceschini, 'What Time Is Love?', 2017

gepubliceerd op 24-1-2018

The Gallerists: radical mediators in contemporary art from the sixties onwards

Op vier dinsdagen in januari en februari is Rijksakademie host van 'The Gallerists', een serie intieme gesprekken met gerenommeerde (voormalige) galeriehouders uit België, Duitsland en Nederland, waarbij gesproken wordt over hun motivatie, visie en ervaringen bij het runnen van een galerie voor hedendaagse kunst.

Met onder meer Galerie René Block, Wide White Space, Konrad Fischer Galerie, The Living Room, Galerie van Gelder, Art & Project en Lumen Travo.

Lokatie
Rijksakademie van beeldende kunsten

Data
Dinsdag 30 januari, dinsdag 6 februari, dinsdag 20 februari, dinsdag 27 februari

Tijd
17:00 - 19:00 uur
Inloop vanaf 16:30 uur

Entree
8 euro (5 euro voor studenten)

Kaartverkoop
Kaartjes worden verkocht aan de deur.
Reserveren via thegallerists.ams@gmail.com.

Voertaal
Engels

Organisatie
Daniela Apice, Noor Mertens, Dorothé Orczyk

PROGRAMMA

Gevestigde en voormalige galeriehouders uit België, Duitsland en Nederland worden uitgenodigd om hun visies, motivaties en ervaringen te delen in vier openbare gesprekken. Deze serie richt zich op galeries die een belangrijke rol hebben gespeeld in de positionering van hedendaagse kunst en kunstenaars in het recente verleden, zoals Wide White Space, Konrad Fischer Galerie, Galerie René Block en Art & Project, evenals galeries die in de voetstappen staan van deze 'pioniers' uit de naoorlogse periode. Voor de laatste ligt de focus op het Nederlandse galerielandschap met bijdragen van Peer Veneman en Bart van de Ven (The Living Room), Kees van Gelder (Galerie van Gelder) en Marianne van Tilborg (Lumen Travo).

Deze reeks gesprekken heeft als doel inzicht te verschaffen in het functioneren van galeries voor hedendaagse kunst door licht te zetten op de ervaringen van een oudere generatie gerenommeerde galeriehouders. Het behandelt ook de geschiedenis en ontwikkeling van Europese netwerken voor conceptuele en post-conceptuele kunst en kijkt naar de invloed van galeries binnen deze ecologie: op welke manier hadden en hebben ze, op artistiek, economisch, maatschappelijk en historisch vlak, invloed op kunstenaars, kunst en haar publiek? En hoe verhielden en verhouden galeries zich tot andere publieke en private initiatieven en instellingen die zich toeleggen op hedendaagse kunst?


30 januari – Galerie René Block en Lumen Travo

De eerste avond opent met een gesprek met René Block (Galerie René Block, Berlijn), gevolgd door Marianne van Tilborg (Lumen Travo, Amsterdam).

Galerie René Block

René Block opende zijn galerie in 1964 in voormalig West-Berlijn met de tentoonstelling 'Neodada, Pop, Décollage, Kapitalistischer Realismus' en presenteerde toen nog onbekende kunstenaars als Gerhard Richter, Sigmar Polke, Joseph Beuys, Nam June Paik en Wolf Vostell. Twee jaar later lanceerde hij Edition Block, een uitgeverij voor multiples van kunstenaars. Blocks voortdurende betrokkenheid bij kunstenaars resulteerde in de publicatie van portfolio's met prints en multiples, de organisatie van concerten en performances en de opening van een filiaal van de galerie in New York in 1974 met de nu zeer bekende happening 'I like America and America likes me' van Beuys. In 2015 weidde de Berlinische Galerie en de Neuer Berliner Kunstverein een omvangrijke dubbeltentoonstelling aan het werk van René Block, die naast zijn activiteiten als galeriehouder ook als curator en verzamelaar actief was en is. Meer informatie over deze tentoonstelling, getiteld Ich kenne kein Weekend, is hier te vinden.

Lumen Travo

Marianne van Tilborg opende in 1985 een galerie in haar appartement op het Spui-plein in Amsterdam. Vanaf het begin presenteerde ze buitenlandse kunstenaars en, met even sterke banden binnen de lokale kunstscène, was ze de eerste die een solotentoonstelling van het werk van de legendarische Peter Giele organiseerde. Sinds 1993 is de galerie gevestigd aan de Lijnbaansgracht. Met zijn continue brede focus, bestaat het programma uit tentoonstellingen met kunstenaars zoals Shirin Neshat, Meschac Gaba, Monali Meher, Otobong Nkanga en Ni Haifeng.

De drie daarop volgende gesprekken zetten het licht op de volgende galeries:

6 februari – Galerie van Gelder en Wide White Space

20 februari - Konrad Fischer Galerie en The Living Room

27 februari - Art & Project

 

gepubliceerd op 25-11-2017

Rabobank verlengt sponsorovereenkomst voor RijksakademieOPEN

Tijdens de feestelijke opening van RijksakademieOPEN en Amsterdam Art Weekend hebben Alphons Kurstjens en Verily Klaassen van Rabobank opnieuw hun handtekening gezet onder een driejarige sponsorovereenkomst voor RijksakademieOPEN.

“Wij zijn zeer verheugd dat we onze relatie op deze manier kunnen voortzetten en het werk van ‘onze’ kunstenaars met ondersteuning van Rabobank kunnen tonen aan een breed publiek van belangstellenden uit binnen- en buitenland”, aldus Nynke de Haan, directeur Trustfonds van de Rijksakademie.

“Rabobank ondersteunt talentontwikkeling, wil kunst en cultuur toegankelijk maken en vindt een goed kunst- en cultuurklimaat in Amsterdam een stevige basis voor de aantrekkelijkheid van de stad. RijksakademieOPEN speelt op al deze gebieden een belangrijke rol. Bovendien zijn alumni van de Rijksakademie ruim vertegenwoordigd in de prachtige Rabo Kunstcollectie. Wij zijn dan ook blij en trots dat wij opnieuw drie jaar lang deze instelling ondersteunen”, aldus Verily Klaassen van Rabobank.
Alphons Kurstjens ondertekent de sponsorovereenkomst (foto Tomek Dersu Aaron) Alphons Kurstjens ondertekent de sponsorovereenkomst (foto Tomek Dersu Aaron) Els van Odijk, Alphons Kurstjens, Verily Klaassen (foto's Tomek Dersu Aaron) Els van Odijk, Alphons Kurstjens, Verily Klaassen (foto's Tomek Dersu Aaron)

gepubliceerd op 25-11-2017

BeamLab Award voor Kate Cooper

Tijdens de preview van RijksakademieOPEN 2017 heeft het bestuur van BeamFoundation de BeamLab Award toegekend aan resident Kate Cooper. Zij wordt in de gelegenheid gesteld om in de BeamLab studio haar werk te ontwikkelen met ondersteuning en begeleiding van de staf en equipment van het BeamLab team.

Deze Award is de eerste editie in een langdurige relatie tussen de Rijksakademie en BeamLab. Meer informatie vindt u op de BeamLab website.
Kate Cooper, 'Symptom Machine', 2017 Kate Cooper, 'Symptom Machine', 2017

gepubliceerd op 5-10-2017

Hetty Huisman 1941-2017

Donderdag 28 september overleed Hetty Huisman, kunstenaar, uitgever en op verschillende manieren direct betrokkene bij de Rijksakademie.

Ter nagedachtenis is in de bibliotheek o.a. de tekst in te zien die zij schreef naar aanleiding van haar onderzoek en de daaruit voortkomende presentaties van Japanse patroonboeken uit de bibliotheekcollectie.  

 
Presentatie in de Reading Room in 2015 Presentatie in de Reading Room in 2015 Presentatie in de Reading Room in 2015 Presentatie in de Reading Room in 2015