gepubliceerd op 9-5-2018

Call for applications Masterclass Art Mediation RijksakademieOPEN 2018

De Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam is op zoek naar kandidaten voor de zesde editie van de Masterclass Art Mediation die dit jaar in het Engels gehouden zal worden.

Art Mediation is een actieve vorm van bemiddeling tussen kunstwerk en publiek, een benadering waarin een open dialoog met het publiek centraal staat in plaats van het ‘top-down’ doorgeven van informatie.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Art mediators zijn ‘bemiddelaars’ tussen de beschouwer en het kunstwerk. Ze beschikken over de nodige inhoudelijke kennis en kunnen de beste techniek inzetten ten behoeve van verdieping van de bezoekerservaring.

Rijksakademie van beeldende kunsten
De Rijksakademie richt zich op het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Zij selecteert en faciliteert toptalent en biedt in het tweejarige residency-programma ca. 50 internationale kunstenaars een platform voor verdere ontwikkeling en verdieping van hun werk.  
Jaarlijks vindt RijksakademieOPEN (22-25 november 2018) plaats: alle ateliers, projectruimten en technische werkplaatsen worden opengesteld voor het publiek, dat de primeur krijgt van werk dat later wereldwijd terug te zien is in toonaangevende collecties, tentoonstellingen en biënnales

Masterclass Art Mediation
Na vijf succesvolle edities, organiseert de Rijksakademie wederom een Masterclass Art Mediation. In de Masterclass wordt aandacht besteed zowel aan verschillende technieken van Art Mediation, als ook aan de kunstenaarspraktijk en de werkwijze van de Rijksakademie. De Masterclass bestaat uit acht volle dagen waarin deelnemers zich innovatieve Art Mediation technieken eigen maken, deze met elkaar trainen en hun eigen publieksactiviteiten formulieren. Kennisuitwisseling en verdieping zijn een belangrijk onderdeel van de masterclass.
Onderscheidend aan deze Masterclass is de persoonlijke interactie met de kunstenaars. De art mediators ontwikkelen hun kennis en methodes mede door in gesprek te gaan met de makers.
Bij een succesvolle afsluiting van de Masterclass wordt de deelnemer uitgenodigd de ontwikkelde publieksactiviteiten uit te voeren tijdens het weekend van RijksakademieOPEN 2018. Voor het uitvoeren van deze activiteiten is een vergoeding beschikbaar (€ 25 excl. BTW per activiteit).
 
Wat wij bieden:
• Een uitgebreid programma met bijdragen van experts uit het veld van Art Mediation en publieksbegeleiding waarin verschillende theorieën en technieken uitgebreid worden behandeld en geoefend;
• Persoonlijke begeleiding en coaching in je ontwikkeling als Art Mediator;
• Verdieping in talentontwikkeling en kunstenaarspraktijk door o.a. Martijntje Hallmann (hoofd Rijksakademie Residency) en de technische specialisten van de Rijksakademie;
• Een exclusief ‘kijkje in de keuken’ van de Rijksakademie: je bezoekt de Rijksakademie in de fase voorafgaand aan RijksakademieOPEN en verdiept je in het werk van de resident kunstenaars, ontmoet hen en neemt kennis van hoe er binnen de Rijksakademie wordt gewerkt;
• Je ontwikkelt publieksactiviteiten;
• Speciale preview van RijksakademieOPEN;
• Toegang tot een internationaal netwerk van hedendaagse kunst professionals;
• Bij succesvolle afronding van de Masterclass,  zet je de opgedane kennis in voor het publiek tijdens RijksakademieOPEN;
• Een vergoeding per uitgevoerde rondleiding/publieksactiviteit (€ 25 excl. BTW per activiteit).

Nota bene: dit jaar vindt de Art Mediation workshop in het Engels plaats! Rondleidingen kunnen wel of in het Engels of Nederlands gegeven worden.
 
Wij zoeken enthousiaste en ambitieuze, beginnende Art Mediators, die:
• Enige ervaring hebben met rondleiden of het uitvoeren van publieksgerichte activiteiten;
• Kennis hebben van hedendaagse kunst en interesse hebben in de praktijk van hedendaagse kunstenaars;
• Goede communicatieve vaardigheden hebben (Nederlands/Engels);
• Beschikbaar zijn op 22 t/m 25 november (RijksakademieOPEN) en op 8 dagen in oktober en november (data n.t.b.).

Kosten
Kosten voor deelname aan de Masterclass (inclusief alle lezingen en workshops, lunch en koffie, lidmaatschap van de Rijksakademie bibliotheek en twee toegangskaarten voor RijksakademieOPEN) zijn € 500,00 te voldoen voor aanvang van de Masterclass.

Als je interesse hebt, stuur vóór 24 augustus  een korte motivatie en CV naar Virág Szentkirályi.  Maximaal 8 kandidaten kunnen aan de masterclass deelnemen. Een persoonlijk gesprek kan deel uit maken van de selectie.
 

gepubliceerd op 4-5-2018

The European International

The European International – Can we create solidarity through art?

The exposition The European International will officially open on May 31st at 20.30 in the Rijksakademie and is open to the public from June 1st until June 3rd from 10.00 to 18.00.

Contributing artists: Ana María Gómez López (CO/US) & Milena Bonilla (CO), Anna Dasovic (NL), Bert Scholten (NL), Christopher Mahon (IE), Femke Herregraven (NL), Florence Jung (FR), Joscha Steffens (DE), Omar Imam (SY), Onejoon Che (KR), Remco Torenbosch (NL) and Riley Harmon (NL).

Today, we witness a structural crisis of global institutions. The state, the European Union and other existing international alliances don’t seem to work for cross-border solidarity, trust or cooperation, but are instead linked to violence at borders, peripheral wars and the emergence of new walls and conflicts. Can we create international solidarity through art?

The European International project, curated by Vasyl Cherepanyn, explores through visual art the potential of the Political International that emerged in Europe. We are looking into how we can create and sustain freedom and safety where the state and international cooperations fall short and what new and just solidarity could look like. Can art create a blueprint for sustainable international cooperation?

Vasyl Cherepanyn is winner of the ECF Princess Margriet Award for Culture and director of the award-winning Visual Culture Research Center in Kyiv. Despite all risks, the cultural center addresses important political questions such as the position of former Soviet countries in the EU, the alarming situation with the rise of far-right in Europe, and the Russian-Ukrainian war conflict.

On Sunday June 3rd between 13.00 and 15.00 curator Vasyl Cherepanyn and contributing artists will speak about the exposition and their work.

This programme is made in cooperation with Rijksakademie van beeldende kunsten. The exhibition is freely accessible.

This programme is a part of the second edition of the Forum on European Culture: “Act for Democracy!”. At a time when the future of Europe is more uncertain than ever before, we bring together leading and inspiring artists, thinkers, economists and politicians during a 4-day interdisciplinary programme to discuss Europe and its future.

More information: www.cultureforum.eu
Emblem: Experimental Jetset Emblem: Experimental Jetset

gepubliceerd op 1-5-2018

Guest resident Sawangwongse Yawnghwe

As of today, guest resident Sawangwongse Yawnghwe will work at the Rijksakademie during the month May.

Sawangwongse Yawnghwe is born in Shan State, Burma. His works critique dominant Burma-centric artistic and historical narratives by presenting a personal, fictive counter-historiography, through a fictional museum, and the feature of suppression—what remains under the surface or hidden. Yawnghwe’s grandfather, belonging to the Shan ethnic minority was the first president of Burma. He spoke out for the place of all minorities within the Burmese constitution. In the military coup in 1962, he was killed in custody. The forest camp in which the artist was born in exile, was controlled by the Shan State Army, that had been established with his grandmother’s help, after his grandfather, and his uncle were assassinated. ‘Yawnghwe Office in Exile’ is a large installative work, of a missing archive of suppressed histories and unrecorded moments, made in painting. Should politics one day turn around, his works could very well occupy a real museum located at his family’s palatial home in Yawnghwe, which he never saw. ‘If this were to be shown in a village somewhere in Shan State, it would not be the same as it is here. We might risk getting shot at. Recently there had been attacks by the Myanmar Military in the Northern Shan State. There, in Shan State, art is magic, art is somehow this special power. It would be only translatable in this sense.’ (SY in an interview with Joram Kraaijeveld for the exhibition 'Kamarados' at Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, 2015.) 
 
Fiction and reality meet within Yawnghwe’s thoroughly researched works. They represent an indictment, from an artist engaged with academics, human rights activists, journalists and writers working in Myanmar, and the writings of his father, who left diaries which the artist inherited after his death. Yawnghwe’s acute use of investigative methodology, is tempered by the way in which he uses it to approach philosophical problems about what history means when the narratives of minorities have been dismantled and erased. It is also a sharp critique of capital, while an attempt to describe its contradictions, political flows and fallouts.   

yawnghwe.blogspot.nl
 
Sawangwongse Yawnghwe Sawangwongse Yawnghwe

gepubliceerd op 1-5-2018

10th Berlin Biennale


10th Berlin Biennale for Contemporary Art
We don’t need another hero
9 June – 9 September
www.berlinbiennale.de
 
We don’t need another hero is curated by Rijksakademie advisor Gabi Ngcobo with a curatorial team composed of Nomaduma Rosa Masilela, Serubiri Moses, Thiago de Paula Souza, and Yvette Mutumba.

Participating Rijksakademie alumni are:

Moshekwa Langa (ZA, RA 97/98)
Basir Mahmood (PK, RA 16/17)
Thierry Oussou (BJ, RA 15/16)
Sam Samiee (IR, RA 14/15)
 
 

gepubliceerd op 15-3-2018

Emily Pethick nieuwe directeur Rijksakademie van beeldende kunsten


PERSBERICHT


De Raad van Toezicht maakt bekend dat Emily Pethick per 1 september 2018 aantreedt als nieuwe algemeen directeur van de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Pethick is sinds 2008 directeur van The Showroom in Londen. Van 2005-2008 werkte zij in Nederland als directeur van Casco - Office for Art, Design & Theory in Utrecht. Daarnaast was zij actief als freelance curator en schrijver en was ze lid van diverse besturen en jury’s. Naast samenwerking met verschillende Nederlandse kunstenaars en culturele instellingen, heeft haar professionele ervaring een uitgebreide internationale reikwijdte.

‘Met Emily Pethick halen we een van de meest interessante curator-directeuren terug naar Nederland’, zegt Chris Buijink, voorzitter van de Raad van Toezicht. ‘Ze heeft op uiteenlopende manieren laten zien gecommitteerd te zijn aan hedendaagse kunst en aan mondiale ontwikkelingen in dit veld. Ze heeft verschillende organisaties geleid en beschikt over de noodzakelijke ervaring om succesvol leiding te kunnen geven aan de Rijksakademie en de publieke functie van de Rijksakademie te vergroten’.

Emily Pethick: 'Het vooruitzicht om in een internationale artistieke gemeenschap in het hart van Amsterdam te werken, is echt opwindend. Ik kijk er naar uit om de Rijksakademie te leiden als een vitale plek voor artistieke praktijk, kritisch denken en uitwisseling, en om dit te verbinden met de bredere publieke omgeving op manieren die lokaal zijn geworteld en wereldwijd verbonden’.

Emily Pethick volgt Els van Odijk op, directeur sinds 2010. Van Odijk vertrekt bij de Rijksakademie na het instituut succesvol door een turbulente periode te hebben geleid. De Rijksakademie is haar veel dank verschuldigd.

De aanstelling van Pethick volgt op een selectie procedure geleid door een commissie bestaande uit leden van de Raad van Toezicht van de Rijksakademie en aan de Rijksakademie verbonden kunstenaars. Het selectieproces is begeleid door Vanderkruijs Partners in Executive Search.
 
____________________________________________

NOOT VOOR REDACTIE

Emily Pethick (geboren in Londen) is sinds 2008 directeur van The Showroom in Londen. Daarvoor was zij directeur van Casco – Office for Art, Design and Theory in Utrecht (2005-2008) en curator bij Cubitt in Londen (2003-2004). In 2016 droeg ze bij aan het onderzoek naar een nieuw instituut in Amsterdam, in opdracht van het Stedelijk Museum Amsterdam en Ammodo. Ze is verbonden aan het programma Curating Positions van het Dutch Art Institute. Ze heeft bijgedragen aan catalogi en tijdschriften zoals Artforum, Frieze, Afterall en The Exhibitionist en was als redacteur verbonden aan verschillende boeken, onder andere Wendelien van Oldenborgh’s monografie Amateur (Sternberg Press, 2016); Circular Facts (2011, met Mai Abu ElDahab en Binna Choi) en Cluster: Dialectionary (2014, met Binna Choi, Maria Lind en Natasa Petresin-Bachelez). In 2017 was ze jurylid voor de Turner Prize.
 
De Rijksakademie van beeldende kunsten is een internationaal residency-programma in Amsterdam en richt zich op het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Opkomende kunstenaars uit Nederland en de rest van de wereld krijgen een platform voor verdere ontwikkeling en verdieping van hun werk. Ook presentatie van het werk en aansluiting op het internationale netwerk maken deel uit van het tweejarige residency-programma. Voor veel oud-residents heeft een verblijf aan de Rijksakademie geleid tot hun internationale doorbraak.

____________________________________________
 
NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat), via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
 

PDF persbericht
 
 
Emily Pethick (foto: Christa Holka) Emily Pethick (foto: Christa Holka)

gepubliceerd op 13-3-2018

Nieuwe cultuurvisie: meer middelen voor de Rijksakademie van beeldende kunsten


PERSBERICHT


Gistermiddag heeft de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, haar visie op cultuur gepresenteerd. In haar visie-brief ‘Cultuur in een open samenleving’ staat dat het kabinet extra middelen beschikbaar stelt "voor een select aantal cultuurinstellingen dat een belangrijke rol speelt in talentontwikkeling: de Rijksakademie van beeldende kunsten en de Ateliers. Ook de Tweede Kamer heeft verzocht om aandacht voor deze instellingen, die anders de tijd tot de nieuwe periode niet zouden kunnen overbruggen".

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:

"Ik ben ongelofelijk blij dat het kabinet de betekenis van de Rijksakademie onderschrijft en cultuur weer echt op de agenda zet. Dit is een belangrijke stap, 'we mogen weer vooruit'."

De Rijksakademie van beeldende kunsten, bij wet opgericht in 1870, is al bijna 150 jaar succesvol in het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Voor veel alumni leidt een verblijf aan de Rijksakademie tot een internationale doorbraak.*

____________________________________________

NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat), via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
____________________________________________


* Bekende alumni zijn onder meer George Hendrik Breitner, Piet Mondriaan en Karel Appel. En meer recent Marijke van Warmerdam en Guido van der Werve. Op de Biënnale van Venetië in 2017 vertegenwoordigden 10 alumni hun land, en toonden in totaal 20 alumni hun werk.

Een belangrijke kracht is de selectie van kunstenaars. Jaarlijks melden ca. 1500 kunstenaars uit ca. 140 landen zich aan voor een residency aan de Rijksakademie. Een onafhankelijke jury selecteert maximaal 25 kunstenaars. De helft van de beschikbare plaatsen is voor Nederlandse kunstenaars.

gepubliceerd op 7-3-2018

Lancering Saskia J Stuiveling Fellowship

PERSBERICHT


Stichting Trustfonds Rijksakademie lanceert het Saskia J Stuiveling Fellowship. Dit fellowship is een eerbetoon en een blijvende herinnering aan Saskia (1945-2017), die jarenlang als adviseur en toezichthouder betrokken is geweest bij respectievelijk de Rijksakademie van beeldende kunsten en Stichting Trustfonds Rijksakademie.

Saskia J Stuiveling was politica en bestuurder en van 1999 tot 2015 president van de Algemene Rekenkamer. Naast haar werk voor de Algemene Rekenkamer, zette zij zich internationaal in voor de ontwikkeling van rekenkamers in nieuwe democratische rechtsstaten. Zij ontving hiervoor vijf buitenlandse en twee Nederlandse onderscheidingen. Saskia had een breed palet aan nevenfuncties. Ze was in het culturele veld actief onder andere als juryvoorzitter van de Libris Literatuurprijs en als toezichthouder bij Stichting Trustfonds Rijksakademie.

Het Saskia J Stuiveling Fellowship is bedoeld ter ondersteuning van kunstenaars uit gebieden waar kunstenaars in hun vrijheid belemmerd worden, bijvoorbeeld omdat ze zich in een conflictgebied bevinden, of in een gebied waar geen vrijheid van meningsuiting of persvrijheid is. Saskia vond het belangrijk dat opkomende, professionele kunstenaars uit deze gebieden óók gewezen worden op de mogelijkheden van de Rijksakademie residency en dat áls een kunstenaar uit een dergelijk gebied geselecteerd wordt voor de Rijksakademie, er geen financiële barrières mogen zijn voor deelname. Zij heeft zich onder meer ingezet voor Chileense vluchtelingen na de coup tegen Salvador Allende in 1973, waarna Chili een speciale plek in haar hart heeft gehouden.

Het Saskia J Stuiveling Fellowship wordt jaarlijks toegekend aan een kunstenaar uit een gebied waar kunstenaars in hun vrijheid belemmerd worden of aan een kunstenaar uit Chili. Met dit fellowship laat Stichting Trustfonds Rijksakademie Saskia’s naam en ambitie voortleven.

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:
“Het Saskia J Stuiveling Fellowship wordt gelanceerd ter herinnering aan de opmerkelijke inspanningen en het grote maatschappelijke engagement van Saskia én aan haar betekenis voor de Rijksakademie van beeldende kunsten. Het fellowship draagt bij aan talentontwikkeling van kunstenaars en streeft naar het creëren van ruimte voor het verdiepen, verrijken en verbreden van hun talenten.”

Dop Scheewe, partner van Saskia:
“Kunst is een brug naar het geluk van mensen, dit fellowship is hier een prachtige bijdrage aan.” 

Het eerste Saskia J Stuiveling Fellowship wordt toegekend aan Rijksakademie resident Zamir Suleymanov (Azerbeidzjan, 1987). Zamir Suleymanov reflecteert in zijn videowerk en fotografie op het alledaagse leven in Azerbeidzjan. Verhalen en dagelijkse conversaties verbeelden de manier waarop er in ons allen een vorm van “sleeping protest” huist. Humor speelt een belangrijke rol in zijn werk; het is een van de manieren om te reageren op de censuur die hij in zijn thuisland ervaart. Een residency aan de Rijksakademie biedt Zamir de mogelijkheid zijn werk verder te ontwikkelen zonder barrières die in zijn land van herkomst een rol spelen.

Zamir Suleymanov: “My work traces the instinctive bond we have with our surrounding atmosphere by reflecting the spirit of time and space. By highlighting local stereotypical dichotomies in abstract small conversations, scenes and installations, where all these penetrate into a curtain environment, I aim to trigger viewers point of view on universal resistance, no matter the type or circumstances. (…) Many-layered stories with references to historical events, daily issues or to a local song are not only an attempt to show viewers facets of glocal daily life but also give viewers a certain courage or resistance to overcome a tempting social and inner pressure to polish and to beautify.”

Stichting Trustfonds Rijksakademie vormt het fellowship uit haar eigen vermogen. Het Trustfonds nodigt andere partijen uit om bij te dragen aan het Saskia J Stuiveling Fellowship.

Voor meer informatie over het fellowship kunt u contact opnemen met Nynke de Haan, directeur Stichting Trustfonds Rijksakademie, via nynke.de.haan@rijksakademie.nl of 020 5270322.

_______________________________________

De Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam richt zich op het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Zij selecteert en faciliteert toptalent en biedt de geselecteerde kunstenaars een platform voor verdere ontwikkeling en verdieping van het werk. Ook presentatie van het werk en aansluiting op het internationale netwerk maken deel uit van het tweejarige residency-programma. Voor veel oud-residents heeft een verblijf aan de Rijksakademie geleid tot hun internationale doorbraak. Het Trustfonds fungeert als steunstichting van de Rijksakademie en stelt zich ten doel de Rijksakademie een duurzaam financieel fundament te geven.
 
Saskia J Stuiveling Saskia J Stuiveling

gepubliceerd op 6-3-2018

Em’kal Eyongakpa ontvangt Henrike Grohs Art Award

Het Goethe Instituut maakte op 6 maart bekend dat Rijksakademie alumnus Em'kal Eyongakpa (RA 13/14) de eerste Henrike Grohs Art Award ontvangt.

De jury stelt: "The jury unanimously awards the inaugural Henrike Grohs Art Award to Em’kal Eyongakpa for his poetic, subtle and subjective approach. His work expresses universal concerns of humanity. The multidisciplinary stance of his practice that includes knowledge derived from science, ethnobotany, magical realism, experimentation and utopia, aptly responds to the core values of the Henrike Grohs Art Award”.

De Henrike Grohs Art Award is een tweejaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan kunstenaars die in Afrika wonen en werken en werkzaam zijn op het gebied van beeldende kunst. De prijs is een erkenning van de levenslange inspanningen van het voormalige hoofd van het Goethe-Institut in Abidjan, Henrike Grohs, die op 13 maart 2016 om het leven kwam bij een terroristische aanslag in Grand-Bassam, Ivoorkust.

Klaus-Dieter Lehmann, President van het Goethe-Institut: “We have not only lost a highly esteemed and beloved colleague in Henrike Grohs but also a person who carried hope into the world with her beliefs and actions. Therefore, it is of particular importance to link the memory of Henrike Grohs to a viewpoint that reflects her work and desires. This has come to fruition in the prize, as it promotes the cause of Henrike Grohs: To support African creative artists and make a contribution towards international dialogue. I would like to congratulate the first prize winner Em’kal Eyongakpa with whom, after an intensive selection process, the judges have made an excellent choice.”

Juryleden

- Koyo Kouoh (artistiek directeur, RAW Material Company, Dakar)
- Laurence Bonvin (kunstenaar en vertegenwoordiger van de familie Grohs, Berlijn)
- Raphael Chikukwa (hoofdcurator, National Gallery of Zimbabwe, Harare)
- Simon Njami (curator, Parijs)

Meer informatie

Em'kal Eyongakpa
Henrike Grohs Award

 
Em'kal Eyongakpa Em'kal Eyongakpa

gepubliceerd op 21-2-2018

Artist(ic) Life Phases, Stedelijk Museum Schiedam

Stedelijk Museum Schiedam organiseert parallel aan de tentoonstelling Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018 een serie gesprekken onder de titel de Volkskrant Beeldende Kunst Prize introduces.... De serie - bedoeld voor de ontwikkeling van kunstenaars en professionals - vindt plaats op vijf vrijdagen tussen 16 februari en 13 april.

Op vrijdag 2 maart vindt het tweede event plaats, getiteld Artist(ic) Life Phases: Artist talks on life beyond the breakthrough, georganiseerd in samenwerking met de Rijksakademie, met alumni Sander Breure & Witte van Hulzen (RA 16/17), Dina Danish (RA 09/10), Berend Strik (RA 85/88) en voormalig Rijksakademie directeur Janwillem Schrofer als moderator.

Vrijdag 2 maart 2018
15.00 tot 17.00 uur (deuren open vanaf 14.30 uur)
Tickets €7.50 | € 5 voor studenten, inclusief toegangskaart voor het museum
Lokatie: Stedelijk Museum Schiedam
Voertaal: English
Aanmelden: info@stedelijkmuseumschiedam.nl
Meer informatie
 

gepubliceerd op 13-2-2018

Nieuwe aanwinsten in de bibliotheek

De Rijksakademie bibliotheek is toegankelijk voor publiek. Het aanbod is toegesneden op de ontwikkelingen binnen de kunsten en de werk- en interessegebieden van de resident kunstenaars.

Periodiek worden er aanwinstenlijsten gepubliceerd met de nieuwste boeken, dvd’s en tijdschriften. Deze aanwinstenlijsten zijn hier te vinden.

Openingstijden
woensdag tot en met vrijdag / 11.00 - 17.00 uur
De nieuwste aanwinsten, februari 2018 De nieuwste aanwinsten, februari 2018

gepubliceerd op 13-2-2018

ARCOmadrid 2018


ARCOmadrid
21 - 25 februari 2018


Residents en alumni

Carlos Amorales - Pelaires (Palma de Mallorca, ES)
Rosa Barba - Parra & Romero (Madrid, ES)
Otto Berchem - Instituto de Visión (Bogotá, CO)
Jeremiah Day - Arcade (Londen, GB)
Charlotte Dumas - andriesse eyck (Amsterdam)
Armen Eloyan - Tim Van Laere (Antwerpen, BE)
Mounir Fatmi - Adn Galería (Barcelona, ES)
Alex Farrar - Dürst Britt & Mayhew (Den Haag)
Jakup Ferri - andriesse eyck (Amsterdam)
Alicia Framis - Horrach Moyà (Palma de Mallorca, ES); Juana de Aizpuru (Madrid, ES)
Dora García - Michel Rein (Parijs, FR), ProjecteSD (Barcelona, ES); Juana de Aizpuru (Madrid, ES)
Carlos Irijalba - (Moisés Pérez de Albéniz (Madrid, ES)
Folkert de Jong - Luis Adelantado (Valencia, ES)
Raja'a Khalid - Grey Noise (Dubai, AE)
Guillaume Leblon - Jocelyn Wolff (Parijs, FR)
Pere Llobera - F2 Galería (Madrid, ES)
Dora Longo Bahia - Pedro Cera (Lissabon, PT), Vermelho (São Paolo, BR)
David Maljkovic - Dvir Gallery (Tel Aviv, IL)
Andrian Melis - Adn Galería (Barcelona, ES)
Hans Op de Beeck - Krinzinger (Wenen, AT)
Amalia Pica - Instituto de Visión (Bogotá, CO), König Galerie (Berlijn, DE) - special project
Pablo Pijnappel - Cavalo (Rio de Janeiro, BR)
Fernando Sánchez Castillo - Juana de Aizpuru (Madrid, ES)
Dierk Schmidt - Kow )Berlijn, DE)
Pep Vidal - Adn Galería (Barcelona, ES), Lmno (Brussel, BE)
Marijke van Warmerdam - Estrany-de la Mota (Barcelona, ES)
Aimée Zito Lema - Zmud (Buenos Aires, AR)


 

gepubliceerd op 8-2-2018

Pauline Curnier Jardin wint NN Group Art Award 2018

Rijksakademie alumna Pauline Curnier Jardin (RA 15/16) wint de 2e NN Group Art Award, die net als vorig jaar werd uitgereikt tijdens de openingsavond van Art Rotterdam.

De jury is van mening dat het werk van Pauline Curnier Jardin (Marseille, 1980) de gangbare ontstaansgeschiedenis van de wereld herschrijft, en hiervoor feministische alternatieven biedt die vaak dwars en opstandig zijn. Tegelijkertijd, zo staat in het juryrapport, laten haar films, performances en installaties zien dat haar werk wordt gekenmerkt door humoristische en filosofische elementen en verrassende wendingen. Daarnaast waardeert de jury dat Curnier Jardin de harde tegenstellingen in haar thematiek altijd op een poëtische manier verbeeldt. In 2017 heeft Pauline Curnier Jardin zichzelf internationaal op de kaart gezet door haar deelname aan de 57e Biënnale Venetië, met een filminstallatie over een zoektocht naar de oorsprong van het leven.

Nominaties

In totaal zijn er door de galeriehouders, die vertegenwoordigd zijn op de beurs, 41 verschillende kunstenaars met werk ingezonden. Hieruit zijn door de jury vier genomineerden gekozen:

Salim Bayri – SIGN
Pauline Curnier Jardin – Ellen de Bruijne Projects
Rafaël Rozendaal – Upstream Gallery 
Sam Samiee (RA 14/15) – (re)D., Antwerpen

2017

In 2017 wonnen alumnus Florian Quistrebert (RA 12/13) en zijn broer Michael de eerste editie van de NN Group Art Award.
Galeriehouder Ellen de Bruijne, Pauline Curnier Jardin, CEO NN Group Lard Friese. Foto Joost de Leij Galeriehouder Ellen de Bruijne, Pauline Curnier Jardin, CEO NN Group Lard Friese. Foto Joost de Leij Het werk van Pauline Curnier Jardin. Foto Joost de Leij Het werk van Pauline Curnier Jardin. Foto Joost de Leij

gepubliceerd op 17-1-2018

International Film Festival Rotterdam 2018

International Film Festival Rotterdam
24 januari - 4 februari 2018
www.iffr.com


Op 24 januari opent het International Film Festival Rotterdam. Het filmprogramma toont werk van verschillende alumni:


Ammodo Tiger Short Competition

Monira Al Qadiri, 'The Craft', 2017


Bright Future 2018

Rosa Barba, 'Enigmatic Whisper', 2017

Martha Colburn, 'Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand', 2018

Agnieszka Polska, 'What the Sun Has Seen', 2017

Sara Rajaei, 'A Composition in Blue, Red & Other Colours', 2018


Curtain Call

Yin-ju Chen, 'Extrastellar Evaluations III: Entropy: 25800', 2018

Valérie Mannaerts, 'Private Human', 2017

Sarah van Sonsbeeck, 'Shelter #6', 2017


Voices Short

Anna Franceschini, 'What Time Is Love?', 2017


Events tijdens IFFR

Yael Bartana
30 januari, 14.30-16.00 uur
'big talk'

Martha Colburn
28 januari, aanvang 21.30
WORM (Boomgaardstraat 71)
'The Wanderlust West' (sound//vision)



 
Monira Al Qadiri, 'The Craft', 2017 Monira Al Qadiri, 'The Craft', 2017 Rosa Barba, 'Enigmatic Whisper', 2017 Rosa Barba, 'Enigmatic Whisper', 2017 Martha Colburn, 'Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand', 2018 Martha Colburn, 'Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand', 2018 Agnieszka Polska, 'What the Sun Has Seen', 2017 Agnieszka Polska, 'What the Sun Has Seen', 2017 Sara Rajaei, 'A Composition in Blue, Red & Other Colours', 2018 Sara Rajaei, 'A Composition in Blue, Red & Other Colours', 2018 Yin-ju Chen, 'Extrastellar Evaluations III: Entropy: 25800', 2018 Yin-ju Chen, 'Extrastellar Evaluations III: Entropy: 25800', 2018 Valérie Mannaerts, 'Private Human', 2017 Valérie Mannaerts, 'Private Human', 2017 Sarah van Sonsbeeck, 'Shelter #6', 2017 Sarah van Sonsbeeck, 'Shelter #6', 2017 Anna Franceschini, 'What Time Is Love?', 2017 Anna Franceschini, 'What Time Is Love?', 2017

gepubliceerd op 24-1-2018

The Gallerists: radical mediators in contemporary art from the sixties onwards

Op vier dinsdagen in januari en februari is Rijksakademie host van 'The Gallerists', een serie intieme gesprekken met gerenommeerde (voormalige) galeriehouders uit België, Duitsland en Nederland, waarbij gesproken wordt over hun motivatie, visie en ervaringen bij het runnen van een galerie voor hedendaagse kunst.

Met onder meer Galerie René Block, Wide White Space, Konrad Fischer Galerie, The Living Room, Galerie van Gelder, Art & Project en Lumen Travo.

Lokatie
Rijksakademie van beeldende kunsten

Data
Dinsdag 30 januari, dinsdag 6 februari, dinsdag 20 februari, dinsdag 27 februari

Tijd
17:00 - 19:00 uur
Inloop vanaf 16:30 uur

Entree
8 euro (5 euro voor studenten)

Kaartverkoop
Kaartjes worden verkocht aan de deur.
Reserveren via thegallerists.ams@gmail.com.

Voertaal
Engels

Organisatie
Daniela Apice, Noor Mertens, Dorothé Orczyk

PROGRAMMA

Gevestigde en voormalige galeriehouders uit België, Duitsland en Nederland worden uitgenodigd om hun visies, motivaties en ervaringen te delen in vier openbare gesprekken. Deze serie richt zich op galeries die een belangrijke rol hebben gespeeld in de positionering van hedendaagse kunst en kunstenaars in het recente verleden, zoals Wide White Space, Konrad Fischer Galerie, Galerie René Block en Art & Project, evenals galeries die in de voetstappen staan van deze 'pioniers' uit de naoorlogse periode. Voor de laatste ligt de focus op het Nederlandse galerielandschap met bijdragen van Peer Veneman en Bart van de Ven (The Living Room), Kees van Gelder (Galerie van Gelder) en Marianne van Tilborg (Lumen Travo).

Deze reeks gesprekken heeft als doel inzicht te verschaffen in het functioneren van galeries voor hedendaagse kunst door licht te zetten op de ervaringen van een oudere generatie gerenommeerde galeriehouders. Het behandelt ook de geschiedenis en ontwikkeling van Europese netwerken voor conceptuele en post-conceptuele kunst en kijkt naar de invloed van galeries binnen deze ecologie: op welke manier hadden en hebben ze, op artistiek, economisch, maatschappelijk en historisch vlak, invloed op kunstenaars, kunst en haar publiek? En hoe verhielden en verhouden galeries zich tot andere publieke en private initiatieven en instellingen die zich toeleggen op hedendaagse kunst?


30 januari – Galerie René Block en Lumen Travo

De eerste avond opent met een gesprek met René Block (Galerie René Block, Berlijn), gevolgd door Marianne van Tilborg (Lumen Travo, Amsterdam).

Galerie René Block

René Block opende zijn galerie in 1964 in voormalig West-Berlijn met de tentoonstelling 'Neodada, Pop, Décollage, Kapitalistischer Realismus' en presenteerde toen nog onbekende kunstenaars als Gerhard Richter, Sigmar Polke, Joseph Beuys, Nam June Paik en Wolf Vostell. Twee jaar later lanceerde hij Edition Block, een uitgeverij voor multiples van kunstenaars. Blocks voortdurende betrokkenheid bij kunstenaars resulteerde in de publicatie van portfolio's met prints en multiples, de organisatie van concerten en performances en de opening van een filiaal van de galerie in New York in 1974 met de nu zeer bekende happening 'I like America and America likes me' van Beuys. In 2015 weidde de Berlinische Galerie en de Neuer Berliner Kunstverein een omvangrijke dubbeltentoonstelling aan het werk van René Block, die naast zijn activiteiten als galeriehouder ook als curator en verzamelaar actief was en is. Meer informatie over deze tentoonstelling, getiteld Ich kenne kein Weekend, is hier te vinden.

Lumen Travo

Marianne van Tilborg opende in 1985 een galerie in haar appartement op het Spui-plein in Amsterdam. Vanaf het begin presenteerde ze buitenlandse kunstenaars en, met even sterke banden binnen de lokale kunstscène, was ze de eerste die een solotentoonstelling van het werk van de legendarische Peter Giele organiseerde. Sinds 1993 is de galerie gevestigd aan de Lijnbaansgracht. Met zijn continue brede focus, bestaat het programma uit tentoonstellingen met kunstenaars zoals Shirin Neshat, Meschac Gaba, Monali Meher, Otobong Nkanga en Ni Haifeng.

De drie daarop volgende gesprekken zetten het licht op de volgende galeries:

6 februari – Galerie van Gelder en Wide White Space

20 februari - Konrad Fischer Galerie en The Living Room

27 februari - Art & Project

 

gepubliceerd op 25-11-2017

Rabobank verlengt sponsorovereenkomst voor RijksakademieOPEN

Tijdens de feestelijke opening van RijksakademieOPEN en Amsterdam Art Weekend hebben Alphons Kurstjens en Verily Klaassen van Rabobank opnieuw hun handtekening gezet onder een driejarige sponsorovereenkomst voor RijksakademieOPEN.

“Wij zijn zeer verheugd dat we onze relatie op deze manier kunnen voortzetten en het werk van ‘onze’ kunstenaars met ondersteuning van Rabobank kunnen tonen aan een breed publiek van belangstellenden uit binnen- en buitenland”, aldus Nynke de Haan, directeur Trustfonds van de Rijksakademie.

“Rabobank ondersteunt talentontwikkeling, wil kunst en cultuur toegankelijk maken en vindt een goed kunst- en cultuurklimaat in Amsterdam een stevige basis voor de aantrekkelijkheid van de stad. RijksakademieOPEN speelt op al deze gebieden een belangrijke rol. Bovendien zijn alumni van de Rijksakademie ruim vertegenwoordigd in de prachtige Rabo Kunstcollectie. Wij zijn dan ook blij en trots dat wij opnieuw drie jaar lang deze instelling ondersteunen”, aldus Verily Klaassen van Rabobank.
Alphons Kurstjens ondertekent de sponsorovereenkomst (foto Tomek Dersu Aaron) Alphons Kurstjens ondertekent de sponsorovereenkomst (foto Tomek Dersu Aaron) Els van Odijk, Alphons Kurstjens, Verily Klaassen (foto's Tomek Dersu Aaron) Els van Odijk, Alphons Kurstjens, Verily Klaassen (foto's Tomek Dersu Aaron)

gepubliceerd op 25-11-2017

BeamLab Award voor Kate Cooper

Tijdens de preview van RijksakademieOPEN 2017 heeft het bestuur van BeamFoundation de BeamLab Award toegekend aan resident Kate Cooper. Zij wordt in de gelegenheid gesteld om in de BeamLab studio haar werk te ontwikkelen met ondersteuning en begeleiding van de staf en equipment van het BeamLab team.

Deze Award is de eerste editie in een langdurige relatie tussen de Rijksakademie en BeamLab. Meer informatie vindt u op de BeamLab website.
Kate Cooper, 'Symptom Machine', 2017 Kate Cooper, 'Symptom Machine', 2017

gepubliceerd op 5-10-2017

Hetty Huisman 1941-2017

Donderdag 28 september overleed Hetty Huisman, kunstenaar, uitgever en op verschillende manieren direct betrokkene bij de Rijksakademie.

Ter nagedachtenis is in de bibliotheek o.a. de tekst in te zien die zij schreef naar aanleiding van haar onderzoek en de daaruit voortkomende presentaties van Japanse patroonboeken uit de bibliotheekcollectie.  

 
Presentatie in de Reading Room in 2015 Presentatie in de Reading Room in 2015 Presentatie in de Reading Room in 2015 Presentatie in de Reading Room in 2015