Rijksakademie van beeldende kunsten verlengt viering 150-jarig bestaan en verplaatst Open Studios naar april 2021

26 mei 2020

Verlenging viering 150-jarig bestaan
Vandaag precies 150 jaar geleden werd de Rijksakademie van beeldende kunsten bij wet opgericht door Koning Willem III. Begin dit jaar trapte de Rijksakademie het jubileumprogramma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ af, gevuld met talks, presentaties en hernieuwde samenwerkingen. Niet alleen om de rijke geschiedenis te delen, maar ook om vooruit te kijken naar de kunstenaarspraktijk van vandaag en morgen.
 
Amsterdamse stadsplattegrond en tentoonstelling
Ondanks de beperkingen en uitdagingen vanwege het Covid-19 virus zet de Rijksakademie de feestelijkheden voort. Het programma zal in gewijzigde vorm worden verlengd tot 26 mei 2021 en omvat onder andere in juli de publicatie van de Amsterdamse stadsplattegrond ‘Rijksakademie op de kaart,150 jaar [beelden] in Amsterdam’. Hierop staan 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die aan de Rijksakademie verbonden waren. In het najaar volgt een tentoonstelling in het Amsterdam Museum waarin 150 jaar Rijksakademie centraal staat.
 
De Rijksakademie stond vaker voor hete vuren, doorstond de afgelopen 150 jaar twee wereldoorlogen en ook periodes van zware bezuinigingen. Altijd is er invulling gegeven aan de belangrijkste drijfveer om kunstenaars uit Nederland en ver daarbuiten in staat te stellen hun werk en denken verder te ontwikkelen. Met dit in gedachten is besloten om de huidige residents, die vanwege de Corona-uitbraak een tijd geen gebruik konden maken van alle faciliteiten, een langere residency-periode te bieden en de jaarplanning te herzien. Een beslissing die gevolgen heeft voor de nieuwe data van de Open Studios.  
 
Verplaatsing Open Studios naar april 2021
De huidige residency-periode wordt verlengd tot mei 2021. Het selectieproces voor nieuwe kunstenaars is uitgesteld tot najaar 2020 en de eerstvolgende lichting kunstenaars start in de zomer van 2021. Deze veranderingen hebben tot gevolg dat de komende Rijksakademie Open Studios in april 2021 zal plaatsvinden.
 
De verschuiving van het residency-jaar en de data van de Open Studios naar het voorjaar zijn blijvend. Door de Open Studios in het voorjaar te houden, kunnen kunstenaars bij hun presentaties en performances nog beter gebruik maken van het gehele gebouw, inclusief binnenplaats en tuin. De start van een nieuwe lichting kunstenaars die vanuit de hele wereld komen, past bovendien beter in de zomer dan in de donkere wintermaanden. De Rijksakademie is verheugd dat haar belangrijke partner Amsterdam Art achter de beslissing staat en dat het Art Weekend zal verhuizen naar 15 - 18 april 2021.
 
"Meer dan ooit zien we hoe belangrijk het is dat kunstorganisaties samenwerken om een rijk cultureel ecosysteem in Nederland en daarbuiten in stand te houden. We zetten dan ook graag onze samenwerking met Amsterdam Art Weekend voort. Met de lente als een natuurlijke tijd van vernieuwing, zullen we door middel van deze jaarlijkse viering van cultuur in de stad nieuwe energie en nieuwe perspectieven stimuleren in wat we hopen een beter klimaat!" Emily Pethick, directeur Rijksakademie.
 
Caroline van den Tempel, directeur Amsterdam Art: "De Rijksakademie van beeldende kunsten is sinds de oprichting van Amsterdam Art Weekend een onmisbare partner. De Open Studios is een jaarlijks hoogtepunt op de Amsterdamse culturele agenda en is toonaangevend voor de Nederlandse hedendaagse kunstscene. Het is daarom een logische keuze om het Amsterdam Art Weekend (15-18 april 2021) hiermee te laten samenvallen."

‘Activating Pasts, Practising Futures’ wordt genereus ondersteund door onze hoofdpartner Ammodo, alsmede door het Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting De Gijselaar-Hintzenfonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting en het Creative Europe Programma - Europese Commissie.
 
 

Ansuya Blom ontvangt de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2020

Persbericht van de KNAW op 1 mei 2020:

De internationale jury van de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst kent de prijs toe aan beeldend kunstenaar Ansuya Blom. Zij ontvangt 100.000 euro, waarvan de helft bestemd is voor een publicatie en/of tentoonstelling. De jury noemt het werk van Ansuya Blom intiem, geëngageerd en poëtisch. 

De Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst is de grootste beeldende kunstprijs van Nederland, gefinancierd uit een particulier fonds, de Dr. A.H. Heineken Stichting voor de Kunst. De tweejaarlijkse prijs bestaat sinds 1988 en wordt dit jaar voor de zeventiende keer toebedeeld aan een beeldend kunstenaar. De precieze datum voor de officiële uitreiking wordt later bekend gemaakt in verband met de Covid-19-maatregelen.

Motivering van de jury

Haar werk schreeuwt niet om aandacht, noch doet Ansuya Blom dat zelf. Zij kiest ervoor om op de achtergrond te blijven en laat haar werk fluisterend binnendringen. Al meer dan veertig jaar werkt Blom gestaag aan een oeuvre dat de grenzen van de innerlijke belevingswereld aftast. In films, tekeningen, schilderijen, installaties en teksten weet ze steeds onder de huid te kruipen en brengt ze de worsteling van de mens met zichzelf en de omgeving op een geëngageerde en poëtische manier in beeld. 

Uit Blom’s werk spreekt een grote sociale en maatschappelijke betrokkenheid. Met haar interesse in psychoanalyse en psychiatrie, biedt haar werk ruimte voor stemmen van hen die vaak niet worden gehoord: de marginale of vergeten mensen. Daarbij stelt de kunstenaar kritische vragen over de positie van individu, collectief en samenleving. In een tijd waarin veel debat gepolariseerd is, kenmerkt haar werk zich door subtiliteit. Blom biedt een kijk in de menselijke ziel, in al haar broze kwetsbaarheid, en doet dit op authentieke en autonome wijze. 

De jury roemt daarnaast haar genereuze opstelling in de Nederlandse kunstwereld, waarin Blom steeds weer de rol van mentor vervult voor jonge kunstenaars. De Heinekenprijs voor de Kunst komt op een belangrijk moment, nu een nieuwe generatie kunstenaars en curatoren het oeuvre van Blom opnieuw ontdekt en daar zeer in geïnteresseerd is geraakt. De prijs vergroot dit momentum en zal voor Blom de mogelijkheid creëren nieuwe verbindingen aan te gaan. 

Over de laureaat

Ansuya Blom (Groningen 1956) woont en werkt in Amsterdam. Ze is opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en Ateliers ’63 te Haarlem. Sinds eind jaren zeventig werkt Blom in verschillende kunstvormen, waaronder tekenen, schilderen, fotografie, film, tekst, collage en sculptuur. In 1981 ontving zij de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Haar films werden vertoond op het International Film Festival Rotterdam, Rencontres Internationales Parijs-Berlijn, IDFA Amsterdam en in het Museum of Modern Art, New York. Haar werk bevindt zich in collecties van musea als het EYE Filmmuseum, Tate Modern en het Museum Boijmans Van Beuningen. Zij heeft onder andere solotentoonstellingen gehad in het Camden Arts Centre in Londen, de Douglas Hyde Gallery in Dublin, het Stedelijk Museum in Amsterdam en recentelijk het Casco Art Institute in Utrecht. Ook behaalde Blom een master in psychoanalyse aan de Middlesex University in Londen en is zij associate member van het Centre for Freudian Analysis and Research in Londen. 

Ansuya Blom is als advisor verbonden aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam en was in 2019 gastadviseur bij kunstinstellingen in het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea, Suriname en Indonesië. Ze spreekt met regelmaat in openbare lezingen, interviews en panels, meest recentelijk bij het Nola Hatterman Instituut in Suriname, het EYE Filmmuseum, het Casco Art Institute en De Appel. 

Samenstelling van de jury

De jury van de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2020 stond onder voorzitterschap van Frits van Oostrom, universiteitshoogleraar Nederlandse letterkunde van de middeleeuwen, Universiteit Utrecht (lid en oud-president KNAW). Daarnaast bestond de jury uit Patricia Pisters, hoogleraar filmwetenschap Universiteit van Amsterdam (lid KNAW), Aernout Mik, beeldend kunstenaar en laureaat van de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2002 (lid Akademie van Kunsten), Bart Rutten, directeur Centraal Museum Utrecht en Elena Filipovic, directeur Kunsthalle, Basel. 

Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 

Alfred Heineken stelde de naar hem vernoemde prijs in als erkenning en aanmoediging van toptalent in de kunsten. De stichting reikt de prijs sinds 1988 eens in de twee jaar uit aan een uitmuntende, in Nederland wonende en werkende kunstenaar. De prijs bestaat uit een sculptuur, een publicatie en/of tentoonstelling (ter waarde van 50.000 euro) en een geldbedrag van 50.000 euro. Eerdere laureaten waren onder anderen Peter Struycken, Mark Manders, Barbara Visser, Job Koelewijn, Daan van Golden, Aernout Mik, Guido Geelen, Wendelien van Oldenborgh, Yvonne Dröge Wendel en Erik van Lieshout.

Artists for Moria


On 21 April State of Concept Athens has launched the fundraiser Artists for Moria, to assist the work of Doctors Without Borders/Médecins Sans Frontières (MSF) Greece in the refugee camp of Moria on the island of Lesvos, Greece.

Sixteen international artists are donating their works. All proceeds go directly to MSF.

The participating artists are:

Forensic Architecture, Yael Bartana, Rossella Biscotti, Banu Cennetoğlu, Chto Delat?, Lawrence Abu Hamdan, Sanja Iveković, Emily Jacir, Bouchra Khalili, Metahaven, Nástio Mosquito, Ahmet Öğüt, Laure Prouvost, Oliver Ressler, Jonas Staal, Anton Vidokle.

More information
View the list of works here
 

Lars Arrhenius (1966-2020)


We are sad to hear that artist Lars Arrhenius has passed away on 18 April 2020, after falling ill after surgery. Lars was resident at the Rijksakademie in 1995 and 1996.

His works, which extended from pictures, animations, installations, games, books, tv-shows, apps and more, are permeated by strong social pathos, quirky humour and vital existential issues. He was an artist in constant change and development. Lars Arrhenius was also strongly committed to fighting climate change through the #artistforfuture movement and through exhibitions and new projects.

Our thoughts are with his family and friends in these difficult times.

(Former) residents, advisors and staff of the Rijksakademie
 

Covid-19 Update

In lijn met de laatste overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is de Rijksakademie tot nader order gesloten en werken veel van onze medewerkers vanuit huis. Als u contact met ons wilt opnemen, dan kan dat via e-mail.

Contactgegevens vindt u hier.















 

Education from Below. Art as a site for learning

Education from Below is a two-year collaborative programme organised between the Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam, MACBA, Barcelona and WHW, Zagreb.

Education from Below (EfB) explores art is a place for dialogue, collective learning and imagination. Education doesn't belong only in institutions, but it can be horizontal and come from below, from communities. The project recognises that art practices can dislocate the usual hierarchies of what should or should not be learned and traditional divisions between theory and practice, and that knowledge does not have to be based on accumulation, but rather on sharing and mutual learning. The partners will explore new models of art practice based on collective learning and will generate a network of institutions and professionals for sharing methodologies. Threads of investigation through the project include:

Institutional imagination and experimental mediation:
Activating collective thinking about possible new models for artistic institutions; ones that are more socially engaged, more aware of the ecological collapse, more flexible and porous. Slow institutions, feminist and queer assemblies, spaces for the common are examples of what we can imagine for the future from institutions of the past.

Art as social practice:
Art that is centred on and through human interaction, engagement and social discourse. The creation of social change through collaboration between individuals, communities, and institutions in creative processes. EfB will test and share ways of embedding social interaction more centrally in the work of the partners.

Collective learning:
Exploring collectivity as a crucial element in learning processes, looking at historical and innovative forms of radical education, and shared utilizations of public resources, action and experiments. The spaces of academia and the gallery can be used as pedagogical sites devoted to the analysis of artistic forms interconnected with actual or desired social relations.

Non-hierarchical education:
Informed by informal pedagogical traditions that have roots in a critique of enlightenment as practices of liberation, EfB questions fixed categories in education, as well as the idea of learning as an accumulation of knowledge or for the preparation of professionals, challenging the hierarchies of what can or cannot be learned and where. Learning from popular education and epistemologies of the South are crucial to these practices.

EfB links three independent programmes for artists, Rijksakademie van beeldende kunsten, PEI at MACBA, and WHW Academija that each provide important opportunities for artistic development outside of formal education systems. The project will be realized over the course of autumn 2019 – autumn 2021 through seminars, study groups, artist residencies, exhibitions, series of lectures, an international conference, a collective reader and a common web platform, involving many artists, thinkers and educators.

gepubliceerd op 20-12-2018

Tushar Joag (1966-2018)

We are saddened by the news that on Tuesday 18 December 2018 artist-activist and Rijksakademie alumnus Tushar Joag passed away unexpectedly.

Tushar and his wife Sharmila Samant were both residents at the Rijksakademie in 1998 and 1999. After returning to Mumbai, they founded the artist-led initiative 'Open Circle', one of the first platforms of the Rijksakademie Artists Initiatives Network (RAIN). Open Circle (1999-2008) was an artist collective that sought to engage with contemporary socio-political issues via an integration of theory and practice.

Tushar described himself as a public intervention artist. He founded the Public Work Cells, an organisation that worked “to create works of art that seek to make interventions in the urban space, by designing and producing objects that while being functional and aesthetic bring into focus the various concerns of the immediate situation”.

In recent years he taught at Shiv Nadar University of Arts in Greater Noida, where he and Sharmila set up the Masters of Arts programme.

Over the past few weeks, Tushar had been helping to assemble a forum called Artists Unite, which recently issued a statement signed by 450 painters, writers and filmmakers warning that “democracy is not a majoritarian project to identify enemies and enforce uniformity of language, behaviour and culture”. It added, “Democracy is the celebration of a collective will for peace, of living together with dignity and equality.”

Our hearts are with Sharmila, his children Kattyayani & Kashyap, and his family and friends.


 
Tushar Joag in 2016 (photo www.ficart.org) Tushar Joag in 2016 (photo www.ficart.org)

gepubliceerd op 4-10-2018

Shortlist Future Generation Art Prize 2019

Rijksakademie alumni Monira Al Qadiri (RA 16/17) en Yu Araki (guestresident in 2018) staan op de shortlist van de vijfde editie van de Future Generation Art Prize.

De Future Generation Art Prize is een tweejaarlijkse internationale prijs voor hedendaagse kunst die openstaat voor alle kunstenaars van 35 jaar en jonger, waar ook ter wereld, werkzaam in welke medium dan ook. De kunstenaars op de shortlist krijgen de opdracht om nieuwe werken te maken voor tentoonstellingen in het PinchukArtCentre in Kiev (1 februari - 14 april) en tijdens de Biënnale van Venetië (9 mei - september 2019).

De uitreiking van de Future Generation Art Prize 2019 Award vindt plaats in maart 2019.



 

gepubliceerd op 13-3-2018

Nieuwe cultuurvisie: meer middelen voor de Rijksakademie van beeldende kunsten


PERSBERICHT


Gistermiddag heeft de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, haar visie op cultuur gepresenteerd. In haar visie-brief ‘Cultuur in een open samenleving’ staat dat het kabinet extra middelen beschikbaar stelt "voor een select aantal cultuurinstellingen dat een belangrijke rol speelt in talentontwikkeling: de Rijksakademie van beeldende kunsten en de Ateliers. Ook de Tweede Kamer heeft verzocht om aandacht voor deze instellingen, die anders de tijd tot de nieuwe periode niet zouden kunnen overbruggen".

Els van Odijk, directeur Rijksakademie:

"Ik ben ongelofelijk blij dat het kabinet de betekenis van de Rijksakademie onderschrijft en cultuur weer echt op de agenda zet. Dit is een belangrijke stap, 'we mogen weer vooruit'."

De Rijksakademie van beeldende kunsten, bij wet opgericht in 1870, is al bijna 150 jaar succesvol in het ontwikkelen van talent in de beeldende kunsten. Voor veel alumni leidt een verblijf aan de Rijksakademie tot een internationale doorbraak.*

____________________________________________

NOOT VOOR REDACTIE (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Danielle Kars (directiesecretariaat), via directie@rijksakademie.nl of 020 5270341.
____________________________________________


* Bekende alumni zijn onder meer George Hendrik Breitner, Piet Mondriaan en Karel Appel. En meer recent Marijke van Warmerdam en Guido van der Werve. Op de Biënnale van Venetië in 2017 vertegenwoordigden 10 alumni hun land, en toonden in totaal 20 alumni hun werk.

Een belangrijke kracht is de selectie van kunstenaars. Jaarlijks melden ca. 1500 kunstenaars uit ca. 140 landen zich aan voor een residency aan de Rijksakademie. Een onafhankelijke jury selecteert maximaal 25 kunstenaars. De helft van de beschikbare plaatsen is voor Nederlandse kunstenaars.

gepubliceerd op 6-3-2018

Em’kal Eyongakpa ontvangt Henrike Grohs Art Award

Het Goethe Instituut maakte op 6 maart bekend dat Rijksakademie alumnus Em'kal Eyongakpa (RA 13/14) de eerste Henrike Grohs Art Award ontvangt.

De jury stelt: "The jury unanimously awards the inaugural Henrike Grohs Art Award to Em’kal Eyongakpa for his poetic, subtle and subjective approach. His work expresses universal concerns of humanity. The multidisciplinary stance of his practice that includes knowledge derived from science, ethnobotany, magical realism, experimentation and utopia, aptly responds to the core values of the Henrike Grohs Art Award”.

De Henrike Grohs Art Award is een tweejaarlijkse prijs die wordt uitgereikt aan kunstenaars die in Afrika wonen en werken en werkzaam zijn op het gebied van beeldende kunst. De prijs is een erkenning van de levenslange inspanningen van het voormalige hoofd van het Goethe-Institut in Abidjan, Henrike Grohs, die op 13 maart 2016 om het leven kwam bij een terroristische aanslag in Grand-Bassam, Ivoorkust.

Klaus-Dieter Lehmann, President van het Goethe-Institut: “We have not only lost a highly esteemed and beloved colleague in Henrike Grohs but also a person who carried hope into the world with her beliefs and actions. Therefore, it is of particular importance to link the memory of Henrike Grohs to a viewpoint that reflects her work and desires. This has come to fruition in the prize, as it promotes the cause of Henrike Grohs: To support African creative artists and make a contribution towards international dialogue. I would like to congratulate the first prize winner Em’kal Eyongakpa with whom, after an intensive selection process, the judges have made an excellent choice.”

Juryleden

- Koyo Kouoh (artistiek directeur, RAW Material Company, Dakar)
- Laurence Bonvin (kunstenaar en vertegenwoordiger van de familie Grohs, Berlijn)
- Raphael Chikukwa (hoofdcurator, National Gallery of Zimbabwe, Harare)
- Simon Njami (curator, Parijs)

Meer informatie

Em'kal Eyongakpa
Henrike Grohs Award

 
Em'kal Eyongakpa Em'kal Eyongakpa