Een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie

Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.

In de OCW-Etalage, een tentoonstellingsruimte pal naast de ingang van het ministerie van OCW en tegenover het CS Den Haag, is een visuele impressie te zien van de geschiedenis van de Rijksakademie. Ontwerper Roosje Klap werd door OCW uitgenodigd om de presentatie vorm te geven – bestaande uit een diverse selectie van werken en quotes van Rijksakademie-alumni. Klap op haar beurt vroeg Rijksakademie-alumnus Kévin Bray (RA 18/19) om van de verschillende kunstwerken van onder anderen Daniëlle van Ark, Funda Gül Özcan, Marcel Pinas en Dan Zhu één overkoepelende collage te maken.

Voor deze Franse multidisciplinaire kunstenaar een opdracht naar zijn hand. “Ik begon mijn carrière als grafisch ontwerper”, vertelt hij. “Nadat ik van het Sandberg Instituut afstudeerde, heb ik zo’n tien maanden voor Roosje Klaps studio gewerkt. Een jaar nadat ik voor mezelf was begonnen, nodigde ze me uit om les te geven aan het KABK. Toen zij dit project van OCW aangeboden kreeg, leek het haar logisch mij erbij te betrekken, als ex-collega, maar ook omdat ik natuurlijk zelf een alumnus van de Rijksakademie ben.” Bray combineert in zijn werk onder andere videokunst, schilderkunst, grafisch ontwerp, beeldhouwkunst, 3D-fotografie en geluidsontwerp en is geïnteresseerd in de manier waarop al deze verschillende disciplines van invloed zijn op hoe wij informatie consumeren. Hij heeft een track record als het aankomt op het creëren van complexe montagewerken. “Het is de perfecte techniek om veel verschillende soorten kunstpraktijken bij elkaar te brengen”, aldus Bray.

Dat was dan gelijk ook de uitdaging: om deze werken, afkomstig uit verschillende tijden, gemaakt met verschillende technieken en materialen op de best mogelijke manier tot een compositie te smeden. “Ik heb ernaar gestreefd om geen enkel beeld dat we gebruikt hebben te corrigeren, om de inhoud zoveel mogelijk te respecteren en tegelijkertijd mijn creativiteit te laten vloeien.” Bray creëerde een ongelooflijke diepte in de collage, waarin hij de verschillende kunstwerken moeiteloos verweeft met bouwelementen uit de Rijksakademies Kavallerie-Kazerne, inclusief doorkijkjes, een schilderles van Nicolaas van der Waay omstreeks de vorige eeuwwisseling of een voorbeeld van de huidige residency-structuur: een ateliergesprek tussen kunstenaar en advisor Ansuya Blom en kunstenaar (en destijds resident) Mu Yuming circa 2005.

Archief